Reklamation hos DB.com, hur ska jag kunna bevisa att det är fel på nätagget?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Piteå
Registrerad
Aug 2001

Reklamation hos DB.com, hur ska jag kunna bevisa att det är fel på nätagget?

Jag var en glad ägare till ett Aspire 500W nätagg, ända fram till att det började fräsa och helt och hållet la av
Nåväl tänkte jag.. det är köpt för mer än ett år sedan men mindre än två år och jag har således fortfarande kvar min reklamationsrätt, vilket resulterade i ett samtal till datorbutiken.com. Då jag väl fick prata med kundtjänst fick jag till svar att de visst kunde ta emot nätagget, bara jag själv kunde bevisa att felet fanns där från början.

Så nu kommer min fråga? Hur är det tänkt att jag ska kunna bevisa det? Jag tvivlar på att Aspire gladeligen ger ut information om att de har använt defekta komponenter..

Som lite kuriosa kan jag nämna att delar av nätagget fortfarande fungerar? Om jag ansluter det till moderkortet visar en grön lysdiod att det får spänning (i någon form). Trycker jag på strömbrytaren på datorn händer dock inget. Jag har även testat agget i en annan dator utan resultat och dessutom testat att starta det mha en kabel mellan grön och svart, även det utan resultat. Genom att låna ett nätagg från en annan dator kunde jag dessutom bekräfta att inget i datorn där det trasiga nätagget satt också gått sönder, så lite tur hade jag väl trots allt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nynäshamn
Registrerad
Jul 2002

Felet fanns där från början om du själv inte har överbelastat nätaggregatet till sån gräns att det skulle gå sönder (högst osannorlikt).
Skicka in nätagget till dem och sedan är det upp till dem (eller aspire) att bevisa att problemet inte fanns där från början.

Stå på dej, du behöver inte bevisa någonting!

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söder om söder
Registrerad
Sep 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Felet fanns där från början om du själv inte har överbelastat nätaggregatet till sån gräns att det skulle gå sönder (högst osannorlikt).
Skicka in nätagget till dem och sedan är det upp till dem (eller aspire) att bevisa att problemet inte fanns där från början.

Stå på dej, du behöver inte bevisa någonting!

Fel, det är velotex som har bevisbördan. Men skicka in det med en liten beskrivning på felet samt vad du gjort och inte gjort samt en kommentar att de gärna får höra av sig om de har frågor, så får du se. Antingen fixar de felet eller så hör de av sig med kommentarer och frågor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

kollat säkringen? är ju värt ett försök iaf...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

Tja du kan rent tekniskt väl omöjligt bevisa mer än att säga hur det var osv.. du är väl ingen trollkarl direkt.

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Piteå
Registrerad
Aug 2001

Att skicka in det trots att jag redan pratat med dem och numera också vet att bevisbördan ligger på mig tror jag inte resulterar i något annat än en räkning på en "felsökningsavgift" eller liknande.

Att det har blivit överbelastat håller inte heller men vad hjälper det då deras ord står mot mitt.

Gällande säkringen så har jag inte ens hittat någon. Jag fick ett tips om att den även kan vara temperaturkänslig och att den har hängt sig, att lägga nätagget i frysen skulle då vara ett vettigt försök att ordna det hela. Men nja, jag får se hur jag gör med det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2002

Köpt ett nytt
från ngn som lämnar typ 2-3 år utan tjafs
har för mig att antec är duktiga på 3 år

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Piteå
Registrerad
Aug 2001

Såja efter att ha pratat med DB igen gick det lättare. Jag la fram min argumentation sakligt och förklarade att jag omöjligt kunde ha gjort något fel, att det ej rörde sig om någon överbelastning och att det inte var resten av hårdvaran i övrigt som ställde till det. Så nu skulle jag få göra en reklamation

Tummen upp till Datorbutiken, ni har mitt fortsatta förtroende

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Ja, ibland gäller det att få prata med "rätt" person på db...
Eller alternativt en person på "rätt" humör!!

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!