Trasig telefon, vem står för frakten?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Typ Där
Registrerad
Jul 2001

Trasig telefon, vem står för frakten?

Nu är det såhär att min telefon har pajjat.
Den är nyligen köpt på dustin för cirka 1-2 månader sedan.
Jag har mailat dustin angående detta och fick ett nummer till en verkstad.
Problemet är att verkstan som jag ringt och snackat med säger att jag ska betala frakten dit. Ska det vara så?
Vad jag vet så ska Dustin stå för frakten och inte jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2001

Re: Trasig telefon, vem står för frakten?

Citat:

Från Konsumentverket
Utan kostnad
Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig. Detta ska ske "inom skälig tid efter att du reklamerat". Om du begär att säljaren ska avhjälpa felet, är han skyldig att göra det, såvida inte hans kostnader för reparation eller byte är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för dig.

ICQ# 3506317

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003

Oftast får du stå för returfrakten och sen återbetalas den till dig efter det.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Typ Där
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Oftast får du stå för returfrakten och sen återbetalas den till dig efter det.

Ja, men borde inte Dustin skicka mig ett rekommenderat brev som jag ska skicka telefonen i?
Jag tycker det handlar om professionell service att dom ska göra det.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Gnällbältets huvudstad
Registrerad
Maj 2003

Klippt och skuret från Dustins hemsida:

Garanti
Garantier på varan lämnas av respektive tillverkare. Dustin Home AB lämnar inga ytterligare garantier utöver den av tillverkaren specificerade.

Det är alltså kanske inte Dustin den ska till... faktiskt ganska troligt att det inte är det.

i7 8770k @ 5.2 | MSI Z370 KRAIT | 32 GB DDR4-3200 | AX850W
EVGA GTX 980 Ti Classified SLI | Acer XB270HU G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Typ Där
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Klippt och skuret från Dustins hemsida:

Garanti
Garantier på varan lämnas av respektive tillverkare. Dustin Home AB lämnar inga ytterligare garantier utöver den av tillverkaren specificerade.

Det är alltså kanske inte Dustin den ska till... faktiskt ganska troligt att det inte är det.

ja men vafan är det för skit.
Jag köpte telefonen av Dustin. Det är ju dom som ska stå för garantin?
Sedan har jag fått höra att det är säljaren som ska betala frakten fram och tillbaks.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
L-län
Registrerad
Mar 2005

Men läser man de citatet från Konsumentverket så är de just dustin som ska stå för de sedan går de säkert snabbare om du kontaktar tillverkaren men de bör ju vara upp till kunden om han vill skicka till dustin eller tillverkaren,

Men de är ju rätt vanligt att försäljare vill att de ska skickas till tillverkaren så får de mindre att göra och du gör själv jobbet

Från Konsumentverket
Utan kostnad
Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig. Detta ska ske "inom skälig tid efter att du reklamerat". Om du begär att säljaren ska avhjälpa felet, är han skyldig att göra det, såvida inte hans kostnader för reparation eller byte är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för dig.

För som sagt de är ju inte tillverkaren du köpte telefonen ifråga av.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p4zz
ja men vafan är det för skit.
Jag köpte telefonen av Dustin. Det är ju dom som ska stå för garantin?
Sedan har jag fått höra att det är säljaren som ska betala frakten fram och tillbaks.

Lugna ned dig lite.

Om du absolut vill skicka den direkt till Dustin så går det också, men
räkna med att det kommer ta extra tid eftersom Dustin i sin tur skall skicka den vidare
till serviceverkstan istället för att du skickar den dit direkt.

Dustin ersätter dina utlägg för fraktkostnader vid garantiärende.

Dustin eller Dustin Home, samma villkor som privatperson.

"Vid reklamation, kontakta Dustin Home AB:s kundservice via e-post till kundservice@dustinhome.se eller via Dustin Home AB:s hemsida på www.dustinhome.se, och uppge order eller fakturanummer samt orsak till reklamationen för att få ett returnummer samt en förbetald fraktsedel för återsändande av produkten. Syftet med returnumret är att underlätta identifiering och administrering av återsändandet av varan. I de fall där tillverkaren tillhandahåller egen support och garantiservice äger Dustin Home AB rätt att i reklamationsärenden hänvisa kund direkt till respektive tillverkares support eller av tillverkaren anvisad servicepartner.
"

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung/Crucial 6TB | NAS: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Typ Där
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Lugna ned dig lite.

Om du absolut vill skicka den direkt till Dustin så går det också, men
räkna med att det kommer ta extra tid eftersom Dustin i sin tur skall skicka den vidare
till serviceverkstan istället för att du skickar den dit direkt.

Dustin ersätter dina utlägg för fraktkostnader vid garantiärende.

Dustin eller Dustin Home, samma villkor som privatperson.

"Vid reklamation, kontakta Dustin Home AB:s kundservice via e-post till kundservice@dustinhome.se eller via Dustin Home AB:s hemsida på www.dustinhome.se, och uppge order eller fakturanummer samt orsak till reklamationen för att få ett returnummer samt en förbetald fraktsedel för återsändande av produkten. Syftet med returnumret är att underlätta identifiering och administrering av återsändandet av varan. I de fall där tillverkaren tillhandahåller egen support och garantiservice äger Dustin Home AB rätt att i reklamationsärenden hänvisa kund direkt till respektive tillverkares support eller av tillverkaren anvisad servicepartner.
"

MM men om jag skickar till som i det här fallet, Engströms tele. Ska jag då få en fraktsedel som jag skickar telefonen i eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p4zz
MM men om jag skickar till som i det här fallet, Engströms tele. Ska jag då få en fraktsedel som jag skickar telefonen i eller?

Om du kontaktar Dustin så får du det.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung/Crucial 6TB | NAS: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Mar 2003

stå å grina i ett forumet löser inga problem testa att ringa/maila dustin och fråga hur det står tilll, sist jag skicka tillbaka en returvara till internetbutik(komplett) så fick jag först stå frakt+emballage, jag la i en kopia av kvittot i kartongen och skicka iväg den. Nån vecka senare då jag fick tillbaka min lagade produkt fick jag även pengarna som jag la ut tillbaks till mitt konto

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Trädvy Permalänk
Dustin
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2005

Hej,

som sagt, ring eller maila oss så skickar vi ut en fraktsedel. Det går fortare att skicka den till Engströms direkt än via oss men om du absolut vill kan vi givetvis ta in den via oss också men räkna med att det tyvärr tar längre tid.

mvh
Mikael Carinci

Dustin AB
Dustin home AB
Nu även i Danmark & Norge!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p4zz
ja men vafan är det för skit.
Jag köpte telefonen av Dustin. Det är ju dom som ska stå för garantin?
Sedan har jag fått höra att det är säljaren som ska betala frakten fram och tillbaks.

Om telefonen är defekt så skall säljaren återbetala frakten till dig, förutsatt att du ger dem fraktkvitto. Flera företag väljer att inte skicka fraktsedel för gratis frakt då flera av varorna som dem testar inte är defekta. Att i efterhand fakturera för fraktavgiften är inte smidigt.

//janson