Det går bra för AMD

Permalänk
Medlem

Ro.ARM

Det finns nu information vad Intel planerar 1-3 år frammåt nu, använd den istället för att gissa, det handlar om dualcore Pentium M med x86-64 anpassat för server och desktop i form av sossaman, mobilemodellen merom och desktopmodellen conroe som bygger på merom.

Sen blir det såklart knepigt om man har en arkitetktur man måste börja lämna efter 4-5 år, AMD har jobbat med K8 sedan 97 i princip. K7 var ett steg på vägen 1999, K8an släpptes 2003. Normalt är nästa arkitektur byggd på ens nuvarande, vilket gör utvecklingsprocessen enklare. Fast hur gammal själva exekveringsenheten är spelar inte så stor roll då man alltid kan förbättra den, slänga in alla nya extensions som SSE. Fasta det betyder att dom skulle varit bättre av att göra en P3 som kunde klocka högre ~2000 (en Pentium M dvs) istället för att släppa P4an. Fortfarande är deras nya arkitektur en gammal 3 år framåt och inget helt nytt, det är som att AMD skulle börja bygga på K6 igen Det här bytet till en äldre arkitektur förstör ju möjligheten att kunna få fram något som är nytt inom den tidsperiod du pratar om. Det nya blir bara att upphotta deras mobilechip. Visst blir det knasigt när man måste hoppa en generation tillbaka och börja bygga på sin förra arkitektur igen, att bygga på mobilechip för att klara av marknaden bör inte vara ett steg framåt.
Men vad Intel ska köra 2 år framåt och att det är bra vet vi idag, det enda jag irriterar mig på är att dom aldrig höjer bussfrekvensen. Annars skulle jag gärna köra en sådan produkt, förutsatt att priset är bra.