koppla ihop 2 datorer över nätverket

Permalänk
Medlem

koppla ihop 2 datorer över nätverket

kan man koppla ihop 2 datorer över ett nätverket?
om man kan. så nämn gärna nått program!

tack i förväg

Permalänk

Hehe... vad tror du meningen är med ett nätverk, om man inte kunde kopplat ihop två datorer?

Man kan använda antingen vanlig TP-kabel. Det är även kallat nätverkssladd, och det som används mellan t.ex. modem och dator när man har bredband. Köp en _korsad_ TP-kabel om du ska koppla ihop datorerna direkt utan nån hub, switch eller router. Sen stoppa sladdändarna i nätverkskortet, och läs sen några guider om hur windows nätverk funkar.

Sen finns det USB-nätverk. Då kopplar du ihop datorerna med en vanlig USB-sladd. Sen finns det även Firewire, ytterligare en sladd, som kan användas. Sen kan man ha trådlös kommunikation.

Om du redan har fysiskt kopplat ihop datorerna, och undrar över mjukvara, så kan jag rekommendera dig att antingen läsa handboken till Windows. Eller så kan du tanka Direct Connect, som är ett fildelningsprogram. Med det kan du sen komma åt respektive dator. Det finns ett otal sådana program... sök på t.ex. www.download.com

Visa signatur

In Flames we trust

Permalänk
Medlem

Re: koppla ihop 2 datorer över nätverket

Citat:

Ursprungligen inskrivet av chicken
kan man koppla ihop 2 datorer över ett nätverket?
om man kan. så nämn gärna nått program!

tack i förväg

Jag undrar bara, hur har du lyckats komma in på det stora nätverket "Internet"? Om du nu inte vet hur man gör?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

heheheheh

Permalänk
Medlem

Kör guiden hemmanätverk som finns i windows. Bara att följa anvisningarna steg för steg så ska det funka sedan.

Permalänk
Medlem

ops jag fel formulerade verkligen det jag skrev i all hast
jag menade nått helt annat som att dela datorernas prestanda

finns det program som dellar processor kraft 3d kraft och så vidare mellan två datorer över nätverket. man skall också kunna spela på bägge datorern sammtidigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chicken
ops jag fel formulerade verkligen det jag skrev i all hast
jag menade nått helt annat som att dela datorernas prestanda

finns det program som dellar processor kraft 3d kraft och så vidare mellan två datorer över nätverket. man skall också kunna spela på bägge datorern sammtidigt?

Tror du seriöst att grafikortet/cpu/whatever kan skicka "kraft" via nätverks kabeln till en annan dator :P?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Vissa CAD program etc kan fördela arbetsbördan mellan olika maskiner vid ex rendering. Att dela arbetsbörda mellan maskiner till annat kräver någon kluster-lösning, vilket knappast är för hemma "spel" bruk.

Kort sagt - nej.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

känns som detta är fel forum del för din fråga.. nån som kan flytta den ?

Permalänk
Medlem

Okej, fattar vad du menar nu. Kluster är nog för mer professionella. Används som någon sagt t.ex. till att rendera video eller liknande på en annan dator (eller flera) så att man kan fortsätta arbeta vidare. Bara ett exempel...

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

kluster är som inlägg ovan förklarar mest till för professionella applikationer, t.ex. rendering, databaser osv. dels behövs oftast specialkomponenter för det och dels är det inget lätt att sätta upp. tyvärr

Visa signatur

mm, just de!

Permalänk
Medlem

Som exempel på jobbet där akustiska bullerberäkningar kan fördelas över flera datorer i nätverket. Men det finns ju också som SETI, Folding at home, Prime 95 och liknande där man låter datorer dela på bördan via internet.

Passar bäst tunga beräkningar som kan delas upp i små delar och där mängden data som skickas mellan datorerna är liten i förhållande till mängden beräkningar som behöver göras. Är det mycket data som behöver bearbetas så blir nätverket en flaskhals.

Permalänk
Medlem

Hehe,Sitter med ett litet kluster på 10 p2 300 mhz här hemma...

Visa signatur

Termodynamik Och Transportfenomen Är Knepigt...!
/Ansvarig...!

Permalänk
Medlem

ansvarig : yeah dude! hur funkar det och vad använder du det till?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Det här lät intressant..!

Men istället för att säga: "näää, det är för svårt" så kanske någon kunnig skulle kunna beskriva lite kortfattat om hur det skulle kunna gå till
Det hade nämligen varit ganska kul att känna till enligt min mening

Ansvarig, hur har du kopplat ihop dem då? (knappast nätverkskabel.... eller?)
och "kluster"... är det samma sak som ihopkopplade datorer?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10