Oskälig prisskillnad Opteron

Permalänk
Medlem

Oskälig prisskillnad Opteron

Först en liten bakgrund till er som ej har följt alla turerna kring den nya Opteron processorn för socket 939? Först i sverige med att lägga upp processorn på sin hemsida var iallafall SBS data i Kungälv strax utanför göteborg. http://www.sbs.o.se

Priset man lade upp var preliminärt och beroende på dollarkursen sade man. Priset på boxad Opteron 146 blev 2090:- exkl frakt. Jag känner inte till vad initialpriset var för 144. Nu har dock priserna nyligen fastställts till 1415:- för opteron 144 samt 1590:- för opteron 146.
So far so good!

Man lovade i början 2 veckors leveranstid men processorerna dök bara upp i div internetbutiker i bla Tyskland och Belgien. Även komplett med lager baserat i norge fick in opteron 144 för en vecka sedan, dock endast 6 st. Man hävdade då från SBS att leveransproblemen berodde på AMD och att de inte tillhandahållit kritiska "ECCN koder" Jag har givetvis svårt att uttala mig om riktigheten i detta påstående. SBS hävdar också att de har personlig kontakt med AMD's europachef på daglig basis vilket de såg som en konkuransfördel att dom fick all information först. Antar att de då jämförde sig med övriga försäljare innom sverige t.ex webhallen.
Senaste budet för leverans är nu 7 nov för 146 och en vecka senare för 144.

Det har även varit heta diskussioner på bla sweclockers om opterons potential att prestera bra i överklockning. Man har på utländska forum där medlemmar har haft tillgång till opterons även kunnat testa detta i prestanda system och kommit fram till att de vassaste resultaten kan begränsas till enskilda steppings och tillverkningsveckor av opteron processorn. Det verkar nu som att SBS är medvetna dessa disskussioner och sett en chans att tjäna lätta pengar. Folk som förbeställt processorer har även kontaktat SBS ihärdigt för att få reda på vilka steppings och batcher som kan tänkas komma in med första beställningen. Även detta kan ha gjort dem mer säkra på att kunna tjäna mer pengar.

Enligt vad det står i den stora Opterontråden på sweclockers har man även skickat ut mail till vissa kunder som varit i kontakt med sbs angående stepping att de kan få köpa steppingen de vill ha till ett högre pris. Som ni kan se på SBS hemsida har de delat upp opteron processorn i 2 olika priskategorier. Detta gäller både 144 och 146. En med ordinarie pris och en med ett utökat pris. De kallar den med utökat pris för "Handplockad" Man skall kunna välja vilken stepping man föredrar och så sorterar de ut denna åt dig (i mån av tillgång) för ett kraftigt påslag på priset. Visst kan ett påslag på priset vara på sin plats när det gäller för personalen att syna boxen för att avläsa steppingen, men det borde inte motivera en sådan stor prisskillnad som den ni ser nedan. Och om man nu motiverar den högre prisnivån med detta manuella arbete borde man väll i rimmlighetens namn låta de som besöker butiken kunna plocka sin processor med valfri stepping själva ur en kartong och då bespara personalen det mödosamma arbetet samt att kunden slipper betala den extra avgiften?

Prisexempel från hemsidan, gäller boxade varianten båda två:

Opteron 144 1415:-
Opteron 144 "Handplockad" 1895:- Sänkt Pris 2/11 1815:- Höjt pris 6/11 1900:-Sänkt pris 7/11 1815:-

Opteron 146 1600:-
Opteron 146 "Handplockad" 2200:- Sänkt Pris 2/11 1990:- Höjt pris 6/11 2200:-Sänkt pris 7/11 1990:-

Detta får ju till följd att de som väljer den handplockade varianten kommer att tömma lagret på steppings med potentiellt större chans att klocka bra. Vi som är överklockningsintresserade får alltså betala extra för en vara som dessutom inte är garanterad att prestera bättre än en billigare. SBS är vad jag känner till den enda svenska återförsäljare som valt att separera opteron processorer. Iom att andra återförsäljare inte gör detta har man rimligtvis en mycket större chans att få en eftertraktad stepping om man handlar hos dem när man väljer att köpa för normalpris.

Sammanfattningsvis så överlever SBS och liknande företag på hårdvaruintresserade personer. Övriga konsumenter söker sig oftast till hempc eller elektronik-jättarna för redan monterade allternativ. Skall man då slå mynt av denna hype som har växt fram bland oss intresserade? En överklockares grunduppfattning måste ju ändå vara att använda så prisvärd hårdvara som möjligt och få den att prestera som ett dyrare alternativ? Att opteron blivit så eftertraktad har ju till stor del att göra med att den är så billig och överklockningsbar.

Vad tycker egentligen AMD om det här? Jag har alltid haft Intel innan och skall nu för första gången gå över till AMD pga opteron processorn, men denna manöver får mig att fundera på om AMD verkligen är ett företag för mig. Man borde ha bättre riktlinjer för sina återförsäljare för att inte riskera dålig PR. Det är ju tyvärr detta som precis har hänt!

Visa signatur

Rehab is for quitters

Permalänk
Medlem

Självklart är det inte det extra arbetet som motiverar SBS prispåslag utan det hela kan sammanfattas med ”Tillgång och efterfrågan” eller ”Vad marknaden är beträdd att betala” eftersom det finne ett begränsat antal ’bra’ processorer som någon är beredd att betala extra för så är det inget som säger att SBS måste lotta ut dom bland dom bland dom vanliga processorerna.
Dom säljer faktiskt inte en lott på en fx processor utan en Opteron med en viss klockfrekvens och all utöver den utsatta frekvensen är en bonus från AMD som vid all överklockning inte är något garanterat.

Och vad AMD beträffar så tror jag att dom medvetet flörtar med oss teknikfantaster.
Dom sänkte igår priserna ytterligare så nu är en Opteron 146 20% (30$) billigare än en Athlon 64 3200+ och man behöver inte vare ett geni för att inse att teknikfantaster kommer att köpa den billigare och bättre (1MB L2 Cache).
Medan vanliga Svenssons som har problem med att jämför en Pentium 3.6GHz mot en AMD 4000+ inte ens kommer att snegla mot något med ett så intetsägande namn som Opteron 146.
Så va glad med vad du får om inte annat så får man vad man betalar för som det brukar vara.

Visa signatur

There is no end to the infinite number of stupid things that could be done on a Turing complete system.

Permalänk
Medlem

Jag beställde i ett svagt ögonblick den "handplockade" men avbeställde den. Kändes lite väl hårt att behöva pröjsa 700 kr mer än på dialect

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Discokungen

Det är ju inte säkert att steppingen de säljer (CABNE) klockar bra, det finns många andra som klockar bättre beroende på när de är tillverkade. CABNE har fått så stor uppmärksamhet pga att de första prollarna som kom ut till "allmänheten" genom Xtremesystems klockade till nära nog 3,2GHz med enkel kylning.
Detta får nu ses som lotto om man inte plockar av IHSen och då möjligtvis kan förbättra resultatet. Opteron-serien till 939 har på senare tid också haft problem med IHSen, den överför inte i närheten lika mycket värme som Athlon 64an och blir då betydligt mycket varmare även om man kyler processorn ordentligt.
Tråkigt nog försvinner garantin och jag tycker det är svagt av AMD att tillverka kass IHS.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M2
Självklart är det inte det extra arbetet som motiverar SBS prispåslag utan det hela kan sammanfattas med ”Tillgång och efterfrågan” eller ”Vad marknaden är beträdd att betala” eftersom det finne ett begränsat antal ’bra’ processorer som någon är beredd att betala extra för så är det inget som säger att SBS måste lotta ut dom bland dom bland dom vanliga processorerna.
Dom säljer faktiskt inte en lott på en fx processor utan en Opteron med en viss klockfrekvens och all utöver den utsatta frekvensen är en bonus från AMD som vid all överklockning inte är något garanterat.

Och vad AMD beträffar så tror jag att dom medvetet flörtar med oss teknikfantaster.
Dom sänkte igår priserna ytterligare så nu är en Opteron 146 20% (30$) billigare än en Athlon 64 3200+ och man behöver inte vare ett geni för att inse att teknikfantaster kommer att köpa den billigare och bättre (1MB L2 Cache).
Medan vanliga Svenssons som har problem med att jämför en Pentium 3.6GHz mot en AMD 4000+ inte ens kommer att snegla mot något med ett så intetsägande namn som Opteron 146.
Så va glad med vad du får om inte annat så får man vad man betalar för som det brukar vara.

Att påslaget skulle bero på det manuella arbetet är inte mina ord utan det kommer direkt från SBS. Det förstår vi ju att det är ett svepskäl för prishöjningen, de försöker rättfärdiga en handling som de själva känner är tveksam ur moralisk synpunkt genom att säga så.

Men om AMD nu vill "flörta" med oss och sänker sina priser för att det skall bli mer hype, vad tycker de då om att en återförsäljare plockar ut de potentiellt bästa processorerna och säljer de med mycket högre pris än vad AMD har tänkt efter prissänkningen? Prissänkningen har ju som mål att kunden skall få betala mindre för procesorn, inte att återförsäljaren skall plocka hem mer vinst per såld processor.

Visa signatur

Rehab is for quitters

Permalänk
Medlem
Citat:

Att påslaget skulle bero på det manuella arbetet är inte mina ord utan det kommer direkt från SBS. Det förstår vi ju att det är ett svepskäl för prishöjningen, de försöker rättfärdiga en handling som de själva känner är tveksam ur moralisk synpunkt genom att säga så.

Vart har du läst att SBS använder det extra arbetet för att motivera prisskillnaden? Eftersom jag inte har läst det någonstans så är det svårt att säga något, men om det är sant så är det lite svagt gjort.
Sen ser jag inget moraliskt fel i SBS prissättning, det är i vår ekonomi upp till den enskilde handlaren att sätta priserna som de behagar och det finns inget egenvärde i att sätta dom lägre är kunderna är beredd att betala. Detta gäller särskilt på produkter med en hög efterfrågan och en begränsad tillgång.

Citat:

Men om AMD nu vill "flörta" med oss och sänker sina priser för att det skall bli mer hype, vad tycker de då om att en återförsäljare plockar ut de potentiellt bästa processorerna och säljer de med mycket högre pris än vad AMD har tänkt efter prissänkningen? Prissänkningen har ju som mål att kunden skall få betala mindre för procesorn, inte att återförsäljaren skall plocka hem mer vinst per såld processor.

AMD säljer sina produkter till grossister och kan därmed bara indirekt påverka vilka priser som ska gälla till oss som konsumenter. Dom får helt enkelt hoppas på att det lägre inköpspriset ger utrymme för prissänkningar för dom kan ju inte gärna diktera andra företags priser. Sen om du inte gillar att SBS plockar ut vissa processorer så handla inte av dom. Bara för att två produkter har samma inköpspris betyder inte att dom måste säljas till samma pris.

Visa signatur

There is no end to the infinite number of stupid things that could be done on a Turing complete system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M2
Vart har du läst att SBS använder det extra arbetet för att motivera prisskillnaden? Eftersom jag inte har läst det någonstans så är det svårt att säga något, men om det är sant så är det lite svagt gjort.
Sen ser jag inget moraliskt fel i SBS prissättning, det är i vår ekonomi upp till den enskilde handlaren att sätta priserna som de behagar och det finns inget egenvärde i att sätta dom lägre är kunderna är beredd att betala. Detta gäller särskilt på produkter med en hög efterfrågan och en begränsad tillgång.

Det har sagts direkt till mig muntligen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av M2

AMD säljer sina produkter till grossister och kan därmed bara indirekt påverka vilka priser som ska gälla till oss som konsumenter. Dom får helt enkelt hoppas på att det lägre inköpspriset ger utrymme för prissänkningar för dom kan ju inte gärna diktera andra företags priser. Sen om du inte gillar att SBS plockar ut vissa processorer så handla inte av dom. Bara för att två produkter har samma inköpspris betyder inte att dom måste säljas till samma pris.

Givetvis är det så och det förstår alla redan. Dock intressant att höra AMD's åsikt om detta, säger dom att denna specifika höjning inte orsakar dom dålig Pr eller annat obehag så fine by me.

Visa signatur

Rehab is for quitters

Permalänk
Medlem
Citat:

Givetvis är det så och det förstår alla redan. Dock intressant att höra AMD's åsikt om detta, säger dom att denna specifika höjning inte orsakar dom dålig Pr eller annat obehag så fine by me.

Vad AMD tycker om SBS prissättning är ganska irrelevant eftersom det inte är något dom kan påverka, jag ser inte heller hur hela skulle kunna ge dålig PR för AMD då alla processorer uppfyller specifikationerna dom säljs med.
Sedan finner jag det ytterst osannolikt att du skulle få AMD’s åsikt i frågan på sweclockers forum.

Visa signatur

There is no end to the infinite number of stupid things that could be done on a Turing complete system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M2
Vad AMD tycker om SBS prissättning är ganska irrelevant eftersom det inte är något dom kan påverka, jag ser inte heller hur hela skulle kunna ge dålig PR för AMD då alla processorer uppfyller specifikationerna dom säljs med.
Sedan finner jag det ytterst osannolikt att du skulle få AMD’s åsikt i frågan på sweclockers forum.

Jag vet att båda parter har fått ta del av informationen att det fanns en disskusion i detta forumet om prisfrågan. Ni kan nu glatt surfa in på www.sbs.o.se och jämföra priserna jag skrev i ursprungsinlägget med dagens aktuella priser.

Visa signatur

Rehab is for quitters

Permalänk
Discokungen

WOW! En prissänkning på 80kr xD Blev dock ganska mycket på 146an. Bra

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hedersmedlem

sbs... .suck.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
sbs... .suck.

Ja faktiskt, idag har de höjt priset igen lagom tills processorerna skall komma in i början på veckan. (Se orginalinlägget högst upp för prishistorik) Den tidigare prissänkningen i veckan var bara för att stilla kritiken, den hade ingen effekt pga inga processorer fanns i lager. Börjar bli riktigt oseriöst det här. Som alla vet så är det inga problem att vara billig på varor man ej har i lager. Någon mer än jag som hoppas att de får en sändning med en och samma stepping?
Kan höjningen ha att göra med att inga mer Opteron processorer kommer att tillverkas under kvartal 4 som det står på SBS hemsida? Företag som SBS klarar vi oss utan.

Visa signatur

Rehab is for quitters

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cliff
Företag som SBS klarar vi oss utan.

Kan inte annat än hålla med. Har INGA bra erfarenheter av SBS. Usch och tvi. Av två enkla returärenden misslyckades de med två och kundvård har de ingen erfarenhet av.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

Var glad att de erbjuder möjligheten till att välja stepping! Om ni tycker att det är för dyrt så köp den vanliga. Jag har beställt en 146:a icke handplockad. Det enda jag är missnöjd med är att det tar lång tid, men det tror jag inte SBS kan råda över.

Jag var en av dem som han med att köpa en 144:a från komplett. Tyvärr har jag ingen glädje av den nu för nånting är inte som det ska med nya datorn (misstänker moderkortet).

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Hedersmedlem

sbs underbart

"handplockad" hahahaha hur vet de vilken den av Wafern Cpun är gjord på hahaha suck ska de öppna Boxade cpuer och testa dem eller?

LOL

SBS hävdar också att de har personlig kontakt med AMD's europachef på daglig basis vilket de såg som en konkuransfördel att dom fick all information först.

LOL

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

Först får jag be om ursäkt för att vi inte fått fram AMD opteron cpuer ännu.

akke
Ärendet är väl nu 3-4 år - Önskar du ta upp det igen, så bifoga allt text som vi senast lade in här, eller all korrespondas vi hade med dig. Eller ta det med oss igen via email.

Ang AMD och opteron, har jag inte förståelse för varför vi inte får handplocka eller varför vi inte får sätta vilka priser vi vill.

Anledningen till prisjusteringarna uppåt igen är enkel. Det är extrem brist på cpuer av modell 939 Opteron. Därav höjer vi priset för att inte får för många kunder som inte får ngn cpu alls
Ang just bristen och informationen om Amd Opteron har hela tiden uppdateras via hemsidan och under nyheter.

Jag skulle vilja skicka ett tack till den kund som påpekade att det fanns "Opteron" som därmed gjorde att vi lade upp dessa i webbshoppen.
En tid därefter kom stepping diskussionen igång
och en allmänna begäran från 50% av kunderna att få en specifik stepping + att de också var villiga att betala upp till 400 extra för denna tjänst.
Detta gjorde då att vi lade upp en cpu, med möjlighet att välja
stepping.

Med vänliga hälsningar
SBSData

Citat
"Var glad att de erbjuder möjligheten till att välja stepping! Om ni tycker att det är för dyrt så köp den vanliga. Jag har beställt en 146:a icke handplockad. Det enda jag är missnöjd med är att det tar lång tid, men det tror jag inte SBS kan råda över."

Visa signatur

SBSData

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sven Bagh System

Anledningen till prisjusteringarna uppåt igen är enkel. Det är extrem brist på cpuer av modell 939 Opteron. Därav höjer vi priset för att inte får för många kunder som inte får ngn cpu alls
Ang just bristen och informationen om Amd Opteron har hela tiden uppdateras via hemsidan och under nyheter.

Det är absolut inte brist på folk som står i kö för att få köpa en opteron, det enda eran prishöjning tillför är att SBS tjänar mer pengar per processor. Ni har ju dessutom höjt priset på den "ej handplockade" processorn.

Försök inte få det att låta som att ni är måna om kunderna. I själva verket utnyttjar ni hypen av oss entusiaster kring denna processor. Glöm inte vilka som är era huvudkunder, det kan kosta mer än det smakar.

Visa signatur

Rehab is for quitters

Permalänk

Men halloj, Det är ju det vi säger - det är ingen brist på kö. Det är brist på cpuer...

Med vänliga hälsningar
SBSData

Bifogar även en lite prisguide - för de som önskar detta
http://www.buggy.nu/index.php?a=search&q=opteron+144

http://www.buggy.nu/index.php?a=search&c=&m=&id=&q=opteron+14...

Helt rätt
"Kan höjningen ha att göra med att inga mer Opteron processorer kommer att tillverkas under kvartal 4 som det står på SBS hemsida?# fast det kanske inte är att det ej produceras, det är att det tilldelningen sker till oem/dell/ibm osv på olika sätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cliff
Det är absolut inte brist på folk som står i kö för att få köpa en opteron, det enda eran prishöjning tillför är att SBS tjänar mer pengar per processor. Ni har ju dessutom höjt priset på den "ej handplockade" processorn.

Försök inte få det att låta som att ni är måna om kunderna. I själva verket utnyttjar ni hypen av oss entusiaster kring denna processor. Glöm inte vilka som är era huvudkunder, det kan kosta mer än det smakar.

För att göra dig nöjd igen- Vilket vi inte gör mer än att få fram cpu(sänker vi tillbaka till det gamla priset)
Inte för att det finns cpuer - utan för att det inte finns cpuer och du önskar beställa till lågt pris oavsett om du får en cpu eller inte

Visa signatur

SBSData

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sven Bagh System
Men halloj, Det är ju det vi säger - det är ingen brist på kö. Det är brist på cpuer...

Med vänliga hälsningar
SBSData

Bifogar även en lite prisguide - för de som önskar detta
http://www.buggy.nu/index.php?a=search&q=opteron+144

http://www.buggy.nu/index.php?a=search&c=&m=&id=&q=opteron+14...

Helt rätt
"Kan höjningen ha att göra med att inga mer Opteron processorer kommer att tillverkas under kvartal 4 som det står på SBS hemsida?# fast det kanske inte är att det ej produceras, det är att det tilldelningen sker till oem/dell/ibm osv på olika sätt.

Tar bort mitt inlägg, tack för prissänkningen. Hoppas att den håller i sig!

Visa signatur

Rehab is for quitters

Permalänk

Ursäkta vi visste inte att höjningen eller den informationen som vi har givit skall göra ER kunder eller oss själva till dumma människor eller för den delen till att vi skall göra oss själva en björntjänst.
Det är nästa obehagligt hur fort det ex spred sig, när vi lade upp cabne(beställningen) vi fick mängder med positiva mail om detta+ att vi nu slapp en del av ändringarna (beroende på steppings) + att vi givetvis fick frågan - eller kunder som sade - ni prioriterar ju bort mig nu. No
det gör vi inte. Vi hade i flera mail skrivit till de kunder som "bett" om specifick stepping svarat att visst det kunde vi göra och visste det skulle vi kolla - men ju mer och mer mail som kom om detta ju mer krävande blev det för oss. Men även svarat att visste det skulle vi kolla. Vissa sade att det var villiga att betala 100 extra för tjänsten andra sade att de kunde betala 200 extra och flera sade att de kunde betala 400 extra (därav lade vi upp stepping historien)
Men för att vi lägger upp denna - väljer vi ju inte bort vårt ansvar till de kunder som hade ex beställt tidigit eller ex bett om att få fråga om steppingen
-__-

Många kunder önskade handplockade cpuer- dock har det florerat många olika steppings, nu senast cabne2 eller ngt sådant. Därav lade vi som sagt in möjligheten att "handplocka" cpuer.
Innan vi lade in denna möjlighet övervägde vi länge om vi skulle använda oss av det eller inte.
Dels för att kunder som inte vet eller inte bryr sig - skulle bli bestörta. Dels för att kunder som bryr sig och de även inte skulle bli bestörta. Sade vi i början att vi kunde handplocka eller kolla vilken cpu som - när de kom in i lager, ja, till angivet pris ja. Men när steppingen hela tiden fick helt nya proportioner till det arbete vi utförde. Vi fick hela tiden (ca 30 extra mail - bara om steppings om dagen ) gjorde detta extra arbete att vi valde att lägga oss på den mellanskillnaden - - Vilket kunder hade sagt att det kunde tänka sig att betala extra. Alltså ca 400:-. Och därav lade vi in denna cpu + att kunden medvetet valde en stepping som den själv kunde önska. Har vi inte steppingen som kunden söker -avgör kunden själv vad denne gör.

Och just det att vi slapp svara på 30extra mail om just steppingen - gjorde det bra - för då hade vi tid att ängna oss åt att svara på de mail som för tiden var viktigast.

(sorry om det är lite trasig text info här) Kontentan är att vi försökte på för oss ett bra sätt att styra upp det hela.
+ att vi önskar få fram den cpun som alla och envar söker - (även om steppingen ändrar sig med tiden)
tack

Med vänliga hälsningar

SBSData

Sven
Ulf
Jonny

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cliff
Det kanske är jag som är överkänslig, jag tycker dock att det känns småaktigt av er att utnyttja den uppkommna situationen för att tjäna ännu mer pengar på entusiasterna som från första början valde denna processor just för sin prisvärdhet.

Vad har ni förberett för svar till en person som satsar 2200 kr för att få en särskild stepping och just hans processor visar sig inte kunna prestera bättre än en processor för 1800? Otur?

Det folk beställer när de väljer erat "handplockade alternativ" är prestanda, inte en text på processorn som göms under kylflänsen...

Visa signatur

SBSData

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sven Bagh System
Ursäkta vi visste inte att höjningen eller den informationen som vi har givit skall göra ER kunder eller oss själva till dumma människor eller för den delen till att vi skall göra oss själva en björntjänst.
Det är nästa obehagligt hur fort det ex spred sig, när vi lade upp cabne(beställningen) vi fick mängder med positiva mail om detta+ att vi nu slapp en del av ändringarna (beroende på steppings) + att vi givetvis fick frågan - eller kunder som sade - ni prioriterar ju bort mig nu. No
det gör vi inte. Vi hade i flera mail skrivit till de kunder som "bett" om specifick stepping svarat att visst det kunde vi göra och visste det skulle vi kolla - men ju mer och mer mail som kom om detta ju mer krävande blev det för oss. Men även svarat att visste det skulle vi kolla. Vissa sade att det var villiga att betala 100 extra för tjänsten andra sade att de kunde betala 200 extra och flera sade att de kunde betala 400 extra (därav lade vi upp stepping historien)
Men för att vi lägger upp denna - väljer vi ju inte bort vårt ansvar till de kunder som hade ex beställt tidigit eller ex bett om att få fråga om steppingen
-__-

Många kunder önskade handplockade cpuer- dock har det florerat många olika steppings, nu senast cabne2 eller ngt sådant. Därav lade vi som sagt in möjligheten att "handplocka" cpuer.
Innan vi lade in denna möjlighet övervägde vi länge om vi skulle använda oss av det eller inte.
Dels för att kunder som inte vet eller inte bryr sig - skulle bli bestörta. Dels för att kunder som bryr sig och de även inte skulle bli bestörta. Sade vi i början att vi kunde handplocka eller kolla vilken cpu som - när de kom in i lager, ja, till angivet pris ja. Men när steppingen hela tiden fick helt nya proportioner till det arbete vi utförde. Vi fick hela tiden (ca 30 extra mail - bara om steppings om dagen ) gjorde detta extra arbete att vi valde att lägga oss på den mellanskillnaden - - Vilket kunder hade sagt att det kunde tänka sig att betala extra. Alltså ca 400:-. Och därav lade vi in denna cpu + att kunden medvetet valde en stepping som den själv kunde önska. Har vi inte steppingen som kunden söker -avgör kunden själv vad denne gör.

Och just det att vi slapp svara på 30extra mail om just steppingen - gjorde det bra - för då hade vi tid att ängna oss åt att svara på de mail som för tiden var viktigast.

(sorry om det är lite trasig text info här) Kontentan är att vi försökte på för oss ett bra sätt att styra upp det hela.
+ att vi önskar få fram den cpun som alla och envar söker - (även om steppingen ändrar sig med tiden)
tack

Med vänliga hälsningar

SBSData

Sven
Ulf
Jonny

Jag ändrade mitt tidigare inlägg pga jag såg att ni gjort en prisjustering på eran hemsida. Jag tycker att den nuvarande prissättningen är rimlig med tanke på det manuella arbete detta åsamkar er och tackar för prissänkningen samt hoppas att den håller i sig framöver!

Det är endast det manuella arbetet som är lämpligt att ta extra betalt för, det är som sagt inte på något sätt garanterat att få en bra presterande processor bara för att den är av en särskild stepping.

Tack även för att du finns här på forumet och svarar i tråden!

Visa signatur

Rehab is for quitters

Permalänk

"Detta får ju till följd att de som väljer den handplockade varianten kommer att tömma lagret på steppings med potentiellt större chans att klocka bra"

Håller med till fullo, det innebär i sin tur att de som inte är beredda att betala den extra summan inte kommer att handla där. Kontentan av detta blir i så fall att de kanske till och med förlorar på detta i det långa loppet. Jag menar inte köper man väl en lott som man med stor säkerhet vet är en nitlott.

Visa signatur

Jack of all trades