Permalänk
Avstängd

Dual core x2 vs dualcore opteron

AMD Opteron Dual Core UP 165 1,8GHz 2MB Socket 939 (Box)
vs.

AMD Athlon 64 x2 3800+ / 2.0GHz Socket 939 Dual Core (Box)

De borde gå att klocka likvärdigt (på ett ungeför) opteronen är ca 400kr billigare samt har 2MB cache .. borde inte en sådan bara att föredra ?

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk

Gulligt! Men kan nån vänlig själ berätta hur dessa Opteron presterar i gämförelse med dom "vanliga" AMD prollarna...

Tror jag har skummat i genom en 5 trådar som handlar om Opteron men det enda som diskuteras är hur väl dessa overklockar... Så det vet vi nu men intels celerion klockar också bra men presterar skit, så äterigen... Vore det för mycket begärt å få se vad dom presterar?

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem

Re: Dual core x2 vs dualcore opteron

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
AMD Opteron Dual Core UP 165 1,8GHz 2MB Socket 939 (Box)
vs.

AMD Athlon 64 x2 3800+ / 2.0GHz Socket 939 Dual Core (Box)

De borde gå att klocka likvärdigt (på ett ungeför) opteronen är ca 400kr billigare samt har 2MB cache .. borde inte en sådan bara att föredra ?

Som det ser ut så verkar det som Dual Opterons har samma stepping som AMD Athlon x2, till skillnad från Singel Opteron som har stepping som San Diego eller FX-57.

Permalänk
Avstängd

om det är samma stepping så borde de väl innebära att dualcore opteronen är ännu bättre att köra, den har ju mycekt mera L2 cache!

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Kan meddela i slutet av veckan (ungefär) hur opteron 165 funkar. Får hem min då från tyskland.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en Opteron s.939 165. Denna alltså...
http://www.webhallen.com/prod.php?id=48040

Det fräschaste är att vid tillfället jag beställde fanns de i lager hos leverantören till skillnad från singlecore opterons. Om någon av er är intresserade säg så, för då återkommer jag till den här tråden i slutet av veckan med överklockningsresultat. Jag kommer köpa minnen snart. Min förhoppning är att processorn och minnena båda klarar ca 275-280HTT x 9. Det blir runt 2,5GHz.

Jag kör på luftkylning och kommer bara öka vcore till högst 1,45V. Om den klarar 2,5GHz blir jag lycklig.

EvonS, om du skapar en tråd i ämnet kan jag fylla på lite med mina egna resultat om du önskar, annars återkommer jag till denna tråd.

RED. Eftersom halva communityn börjat hamstra singlecore varianten finns nog dessa lite mer tillgängliga i Sverige.

RED2. Förresten jag jobbar på Fre, Lör, Sön och har en tenta på lördag så jag kommer bara kunna ge knäpphändig information till en början. Jag tror att om några pionjärer på Sweclockers skapar bra trådar tidigt i ämnet med prima resultat kan forumet som sådant få lite goa googleträffar från hela skandinavien vilket ökar dess prestige och reklamintäkter.

Permalänk
Medlem

varför köpa från tyskland? webhallen har den för 3100kr

verkar var mycket bra köp
men akta er för temperaturen! de har tdp på 110W (jfr med x2 3800+ med TDP på 89W), så den kan nog bli ganska varm.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

Beställde från tyskland för 1 1/2 vecka sen o då var de inte tillgängliga i Sverige. Beställde dessutom 7800gtx för 4000.- o lite annat gott som var billigare därifrån. Därför beställde jag från tyskland

Kylproblem lär jag inte ha eftersom jag kommer att köra 165an o 144an med varsin TT big typhoon.

Ps: Hade lite oflyt dock! Missade prissänkningen på opteron med 5-6 dagar så jag betalar det tidigare högre priset för opteronprollarna

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
varför köpa från tyskland? webhallen har den för 3100kr

verkar var mycket bra köp
men akta er för temperaturen! de har tdp på 110W (jfr med x2 3800+ med TDP på 89W), så den kan nog bli ganska varm.

Jag får se till att finslipa ytan på min xp-120 och köra många fläkt- cfm:s över den. Vilket leder mig in på en för mig väldigt angelägen fråga. Jag vill få en slät spegelblank yta på cpu:n och kylaren.

Var finns de finkornigaste sandpappren att hämta?

Alternativ fråga..

Var får jag tag på en maskin som kan slipa den bästa ytan? Tekniska Högskolan?

Om någon vänlig skäl ger tips får ni guldkant.

RED. http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=52067...
Jag har nog fixat det.

Permalänk
Avstängd

tja du behöver flera nivåer på slipning..

från 30µm till 15µm sedan 9µm och 5µm 3 µm sen sist 1µm kanske för att få det riktigt nice ...

sen kan man ju gå ännu lägre ner om man vill förståss

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
men akta er för temperaturen! de har tdp på 110W (jfr med x2 3800+ med TDP på 89W), så den kan nog bli ganska varm.

Eftersom folk inte verkar ha några problem att kyla X2 4400+ eller 4800+ så lär inte dessa Opteron bli några problem, eftersom det är samma processor med ett annat namn.

Dessutom vet vi ju från singlecore-modellerna att en Athlon64 med 1MB cache inte drar särskilt mycket mer effekt än en med 512kB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Eftersom folk inte verkar ha några problem att kyla X2 4400+ eller 4800+ så lär inte dessa Opteron bli några problem, eftersom det är samma processor med ett annat namn.

Dessutom vet vi ju från singlecore-modellerna att en Athlon64 med 1MB cache inte drar särskilt mycket mer effekt än en med 512kB.

jag tänkte mest på att de processorerna har samma tdp, trots högre hastigheter.
blir det alltså ingen effektskillnad på en 165 som körs i 2200MHz eller 2400MHz på originalspänning än en oklockad x2 4400 eller 4800?

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Avstängd

fasen va sugen man vart på denna dualcore nu då ... arg...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
jag tänkte mest på att de processorerna har samma tdp, trots högre hastigheter.
blir det alltså ingen effektskillnad på en 165 som körs i 2200MHz eller 2400MHz på originalspänning än en oklockad x2 4400 eller 4800?

Nej, det blir precis samma. Eventuella skillnader i TDP kan sannolikt variera mellan vilka miljöer processorn skall användas i och vilket "headroom" som behöver finnas för framtida produkter.

Värt att komma ihåg är att TDP inte anger effektförbrukningen för en viss processor, utan är en designparameter som tillverkare av kringutrustning kan ta del av. Högre TDP kan ju exempelvis vara ett sätt för AMD att se till så att tillverkarna inte snålar och använder komponenter med onödigt snäva specifikationer. En gissning är att detta kan vara bra när det handlar om servrar och dylika system med större krav på pålitlighet.

Permalänk
Medlem

Vårt att tänka på att nVidia har redan släppt drivare som kan dra nytta av dubbla kärnor i vissa spel. ATI har skall släppa sina snart.

Visa signatur

Speed is nothing without HQAF

Permalänk
Medlem

kan man köra 2 stycken opteron på ett moderkort?? alltså så att man har 4 kärnor totalt???
det vore fint...
kanske skulle flyta på lite bättre i BF2... JK.. men det verkar inte som Adobe och gänget använder sig värst mycket av båda kärnorna??

Permalänk
Medlem

Ja självklart kan man det. Då är det Socket 940 som gäller där Opteron ursprungligen såg dagens ljus.

Så här kan ett sånt moderkort se ut:

http://www.dustin.se/dacsaportal/system/pages/products/wf_sho...

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem

fan vad trevligt dock en aning dyrt för BARA moderkortet.. suck...

finns det några prestanda tester på dessa monster maskiner?? som ny MAC maskinen använder ju 2 cpu med 2 kärnor var. Skulle gärna ha samma lösning som använder all kraft likväl som en processor.. men det är kanske omöjligt??

Permalänk
Medlem

Vad är det som skiljer en Opteron 175 mot en Amd x2 4400+ ?
Båda har 2.2Ghz och 2Mb Cache.

Det enda jag ser som skiljer dem är priset vad jag kan se?

//Magnus

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
Vad är det som skiljer en Opteron 175 mot en Amd x2 4400+ ?
Båda har 2.2Ghz och 2Mb Cache.

Det enda jag ser som skiljer dem är priset vad jag kan se?

//Magnus

Skiljer inget mellan A64 och Opteron med samma specs.
Eventuellt att dom vill ha större marginal på Opteron, med andra ord kanske dom klockar mer ibland. Men det är samma chip.

Finns förövrigt kort med stöd för 8 Opterons på marknaden (16 kärnor)
Såg en bench på en sån med 16 kärnor och 128Gb ram. Det gick undan.

Finns specialkort med ännu fler socklar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eilert
Ja självklart kan man det. Då är det Socket 940 som gäller där Opteron ursprungligen såg dagens ljus.

Så här kan ett sånt moderkort se ut:

http://www.dustin.se/dacsaportal/system/pages/products/wf_sho...

Maximalt minne 16384MB (16GB)

Galet.

Permalänk
Medlem

Offtopic: Tänk er en sån bräda med SLI...

Nån som kanske lurar på Abits nya bräda med dubbla sockets och SLI + Ddr-minnen?
En sån kan nog va nått med dubbla 175or och 512megs 7800gtx och Ballistix.:D Iallafall när spel mm kommer med stöd för multicore....

Är ju inte omöjligt nu när opterons börjar gå ner i pris.

Ontopic: Opteron helt klart.

Permalänk
Medlem

Entrecote och EvonS hur gick det för er?

Visa signatur

Stolt Piratpartist!

Permalänk
Medlem

Fick inte prollen igår...hoppas på måndag nu.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Dumma webhallen hade 8 st hos leverantören i tisdagskväll när jag beställde, på torsdagen hade leverantören 11 exemplar men webhallen hade inte tagit in mina vara, idag har leverantören bara 3 exemplar kvar men webhallen har fortfarande inte min processor.

Det kan bero på att de tagit in MIN processor men att någon anställd kompisköpt den från butiken och beställt en ny för mig. Anledningen till att så kan vara fallet är *dålig reklam*

Om jag inte får processorn på måndag och leverantören får slut på dem blir jag mycket missnöjd.

Annars har de som policy 2-5 dagars väntetid om varan finns hos leverantören, om man räknar tisdag kväll som onsdag och jag får den på måndag så har det bara gått fem dagar. Annars har jag varit nöjd med webhallen sen tidigare.

Under tiden jag väntat har jag slipat på min kylare litegrann, jag har en tråd om det i överklockningssektionen som stundtals hamnat offtopic, men kommit tillbaka ontopic ibland.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Offtopic: Tänk er en sån bräda med SLI...

Nån som kanske lurar på Abits nya bräda med dubbla sockets och SLI + Ddr-minnen?
En sån kan nog va nått med dubbla 175or och 512megs 7800gtx och Ballistix.:D Iallafall när spel mm kommer med stöd för multicore....

Är ju inte omöjligt nu när opterons börjar gå ner i pris.

Ontopic: Opteron helt klart.

Du får köra dubbla 275:or annars komemr det ej att fungera. krävs 2st HT bussar 175 kan bara köras för sig själv. Krävs minst 2XX prolle för at köra 2st i hop och 8XX för att köra upp till 8st på samma moderkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

The Opterons are known for their general overclockablity, so going with one of these new low cost behemoths and then overclocking in excess of 2.6GHz on air with the stock HSF is an easy possibility!

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2591

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

Citera mig inte på detta men, jag tror att om flera steppings av dual opterons finns så kan möjligtvis ACBWE vara den bästa. http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=78238
Kolla länken, men det verkar lite överoptimistiskt att kunna nå 2,8GHz @ 1,344V, det verkar som om trådskaparen fått sig ett ingenjörsexemplar enligt tråden. CPU-Z verkar ha svårt att visa alla värden korrekt. För övrigt har han 2,4GHz versionen av samma processor.

P.S. Jag ska gå ner till webhallen på söndag och kolla om min processor kommit ännu trots att jag inte fått något email om att den ankommit. Ifall den kom in under e.m. på fredagen kanske folk först får sina emails på måndag. Jag ska försöka pressa den till sin gräns på luftkylning. Det blir väl en liten rapport i.s.f. natten mot måndag, jag jobbar fram till 03.00.

Urk, jag har massor av saker at göra på söndag- måndag.

Först innan jag sätter ihop grejerna ska jag avsluta poleringen av min fläns för min andra tråd, det tar några timmar, sen ska jag sätta ihop datorn och formatera, sen ska jag på något vis få tag på en digitalkamera för att visa flänsbilder, sen har jag morgonpasset i tvättstugan, sen ska jag till plugget.

Permalänk
Avstängd

Ge oss en "first impression" iaf !

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!