Ångrar köp på postförskott!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2005

Ångrar köp på postförskott!!

Jag beställde en vara på postförskott som jag nu inte vill ha. Vad händer om jag inte hämtar varan hos posten? Måste jag säga till dom att jag inte vill ha paketet och så skickar dom tillbaks det? Det blir väl ändå jag som får stå för frakten?

opteron 144@2700, G.skill2x1 gig pc4000, Dfi ultra-d, 7800gt, Nec 3540 dvd-brännare, wd raptor 74gig, antec tx1088amg(truepower 480w),

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2005

Ett råd är att hämta ut paktetet, hämtar du inte ut det så kan du få en räkning som är på mycket pengar. Eftersom du måste betala massa hanteringskostnader och postens tillbakafrakt..osv..osv. Ångra köp får du göra direkt till butiken efter du hämtat ut det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002

Precis. Hämta ut och skicka tillbaka.
Nästan alla butiker tar en avgift för paket som inte hämtats ut plus att du får betala frakten fram och tillbaka. Du behöver ju inte öppna paketet. Skicka tillbaka som det är skickat till dig med andra ord men du måste antagligen kontakta butiken och säga att du vill returnera grejerna så du får ett returnummer eller något.

Vilken butik handlar det om?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005

Bara om dom har öppet köp om jag inte har fel?
Kort sagt, det är väll inget tvång för affären att ta tillbaka prylarna. Men dom flesta seriösa affärer erbjuder detta.

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Trädvy Permalänk
Häxmästare ✨
Jonas Thörnqvist
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Bara om dom har öppet köp om jag inte har fel?
Kort sagt, det är väll inget tvång för affären att ta tillbaka prylarna. Men dom flesta seriösa affärer erbjuder detta.

Om det är på postorder så är det 2 veckors öppet köp som gäller enligt lag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002

Precis, de är skylldiga att ta tillbaka varorna men de har möjlighet att ta avgift för hantering och så vidare om paketen inte hämtas ut. En retur ska gå till på rätt sätt men vid "ångerrätt" så ska frakten ändå betalas av köparen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2001

Står säkert i deras villkor att de tar ut en avgift för outhämtat paket osv.

xp2200 @ xp2800
SkeaggbiEF

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vänersborg
Registrerad
Jan 2004

vad händer om marknadspriset på varan går ner under dessa 2 veckor?
får man tillbaka inköpspriset eller vad produkten är värd i dagspris?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joioi50
vad händer om marknadspriset på varan går ner under dessa 2 veckor?
får man tillbaka inköpspriset eller vad produkten är värd i dagspris?

Du får tillbaka det du betalade för det.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung/Crucial 6TB | NAS: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
norrköping
Registrerad
Apr 2004

jag gjorde detta misstag med en beställning på webhallen, då sa dom att jag skulle låta det ligga, sen ca 2 månader efter fick jag en räkning på 500 kr.

frakt fram och tillbaka + hanteringskostnader

Niklas
Lekpark