Importfråga, från USA - Tullen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Datorhörnan *ler*
Registrerad
Okt 2005

Importfråga, från USA - Tullen?

Hej, det är så att jag har fått för mig att beställa lite saker från Tigerdirect.com, för ett ungefärligt värde utav $800. I Sverige kostar sakerna nog runt 8-9000kr skulle jag tro, det är även delar med i kittet som inte finns i Sverige.
Det jag undrar är hur säkert det är att man går igenom tullen därifrån? Jag har en kompis som jag beställer hem sakerna till, sedan skickar han dom hit och kryssar i kryssrutan "Gift" på paketet. Är det någonting annat man bör göra för att minska risken av att sakerna ska bli tullade eller skattade? 25% lixom är det inte värt.. Vad kan frakten kosta sen? Man vill ju ha en liten försäkring på sakerna även.
Alltså; jag vill slippa skatta 25% eller vad det är och även veta eventuella fraktkostnaden kan gå på, sakerna väger ungefär 14lbs tillsammans (7kg).

/E!

Intel Q6600, XFX 780i, 2x2gb OCZ SLi, 1700GB, XFX 8800gt, Cosmos1000, cooltek600w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003

Det som gäller om du ska slippa betala momsen om det skickas som "gift" är att värdet deklareras till under 500kr.
Risken med det är att om paketet skulle komma bort kommer du inte få mer än 500kr tillbaka, och det känns kanske inte så bra.

Vet inte om det billigare, men om det är flera saker kanske man kunde dela upp det på flera försändelser och på så sätt inte riskera så mycket samtidigt som man slipper lägga på moms och tullkostnad.

edit: Kom på att du kan låtsas att det är presenter till flera personer i paketet.
Följande finns att läsa på tullverkets hemsida:
"Om försändelsen innehåller gåvor till flera personer i samma familj kan du också slippa betala tull och moms om:

* gåvorna från varje givare till varje mottagare har ett värde av högst 500 kronor och
* det klart framgår, genom t.ex. adresslappar på respektive gåva, vem som är givare och vem som är mottagare av gåvan."

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Datorhörnan *ler*
Registrerad
Okt 2005

Okej, tack för svaret

Isf, ska jag adressera paketet till min andress och påstå att 500kr av värdet är till mig, sen 500kr till min mor, sen 500kr till min bror? Min far bor på en annan adress, min kusin bor hos honom och mina andra kusiner bor tex, bredvid. Kan jag adressera hela paketet till min hemadress och påstå att det är till typ tio personer fast paketet endast kommer hem till mig och sedan "skeppas" iväg till de andra "anhöriga"? om jag förstått det hela rätt lixom.
Isf ska jag ju påstå att det är till jääättemånga personer

Eller är det kanske så att dom öppnar paketet och kontrollerar så att det är lappar på varje paket där det står respektive namn och adress kanske?

Also: Vad kan detta paket kosta?

/E!

Intel Q6600, XFX 780i, 2x2gb OCZ SLi, 1700GB, XFX 8800gt, Cosmos1000, cooltek600w

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Frågan är hur mycket de väger.

Sedan vill du ju försäkra paketen, då kan du ju bara försäkra varje paket till 500kr - frakten. För om du försäkarar paketet till 1000kr så är det ju inte en gåva under 500kr längre.

Om paketen fastnar i tullen så ska du även betala moms på fraktkostnaden.

Dator: 6700K@4800MHz - Sabertooth Z170 - 32GB Crucial - 2x120GB SSD @ RAID0 + 4TB - GTX 970 - Allt vattenkylt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004

skicka med USPS, jag har aldrig fått nått tullat den vägen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjalar3000
skicka med USPS, jag har aldrig fått nått tullat den vägen

Det har jag, så det är ingen garanti..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2002

Samma här, åkte på ordentligt med avgifter med USPS för något som egentligen bara kostade 400kr.. men dom lägger ju på fraktkostnad så totalsumman överstiger 500kr. Dom är inte dumma i tullen inte..