World of Warcraft-fuskare utnyttjar Sonys rootkit

Permalänk
Melding Plague

World of Warcraft-fuskare utnyttjar Sonys rootkit

<font style="font-size: 10pt"><b>World of Warcraft-fuskare utnyttjar Sonys rootkit</b></font> <small class="small">torsdag 3 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
När Sony blev tagna på bar gärning att installera spionprogram på oskyldiga användares datorer var de mycket snabba med att uppdatera licensavtal och hävda att deras rootkit inte var ett säkerhetsproblem för datoranvändare. Nu har detta bevisats att det inte stämmer. Flera som spelar onlinespelet World of Warcraft har börjat använda Sonys rootkit för att dölja att de fuskar i spelet. Då kopieringsskyddet gömmer sig själv genom att modifiera operativsystemet att dölja vissa filer kan fuskprogram utnyttja programmet för att dölja sig själva från World of Warcraft. Det är bara en tidsfråga till fullfjädrade virus och spyware (om nu Sonys program inte redan är det) kommer utnyttja Sonys kopieringsprogram och förstöra datorn ännu mer än Sonys program redan gjort. <br /><br /><a href="http://www.securityfocus.com/brief/34" target="_blank">Security Focus</a> har mer information.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag för Playstation3 blir det inte

men så var det ju tänkt även innan detta hände..

Tycker det är dålig stil.. det hjälper kanske mot familjen svensson men de som vill kopiera skivorna löser det ändå till slut.. så är det och priset blir då att alla som inte fattar bättre sitter där med Sony adware som segar ner datorn.. skoj!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

sälja min dvd spelare ska jag börja med

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

Alltså vad håller de på med:rolleyes:

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Ett sätt att visa missnöje är att inte köpa några produkter som använder sig av CD-rom.

Eller?

Visa signatur

Antec Sonata, Antec 380W | A64 3000+@2200mhz, Zalman CNPS7000B-AlCu | MSI K8N NEO-FSR 250Gb Nforce3 | 1024 Corsair Value PC3200 2.5-3-3-8
| Galaxy Glacier 6800 GT 420/1130mhz | Hitachi Deathstar 160GB SATA | 19" Compaq

Permalänk
Medlem

nu får det vara nog! de förstör all optimering man har gjort med deras skit...
Skärp till er Sony!

Permalänk

Tekniken de använt måste ju vara något otroligt grymt om det ska bli en revolution inom spyware scenen....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ett sätt att visa sitt missnöje över dessa fasoner är att köpa en Xbox eller Revolution istället för Playstation 3.

haha, say what? här någonstans går gränsen för god journalistisk saklighet eller..

------- och det är fortfarande inte Sonys skuld att Windows glatt installerar virus. än mindre Playstation, vad har den med saken att göra egentligen? alla skivbolag som kunde gjort detta skulle göra och har gjort det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Sony, Sony, Sony ojojoj, nu har dom lyckats tummen upp till Sony :thumbsup:

detta inlägg bör inte tas seriöst

Visa signatur

"Radeon äger väl alla kort just nu, men om du ska slänga ut den summan pengar på kort rekomenderar jag att vänta några måndader tills Geforce FX kommer. Kommer hamna på samma pris som 4600 resp 9700PRO idag. Och du kommer få ett kort nära 2x radeon kortet!" Den 19 december 2002 skrevs denna lögn här på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Jippie! Go go go!

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Det var ju flera timmar sen jag skrev detta! Häng med!

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=5937064...

Permalänk
Medlem

Klart att jag tycker att det är dåkigt att Sony gör ett misslyckat program, men att få några exempel på vad man kan göra för att visa sitt missnöje tror jag de flesta klarar sig utan.

"Ett sätt att visa sitt missnöje över dessa fasoner är att köpa en Xbox eller Revolution istället för Playstation 3. Security Focus har mer information."

Permalänk

I'm putting a jihad on you, Sony!

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
haha, say what? här någonstans går gränsen för god journalistisk saklighet eller..

------- och det är fortfarande inte Sonys skuld att Windows glatt installerar virus. än mindre Playstation, vad har den med saken att göra egentligen? alla skivbolag som kunde gjort detta skulle göra och har gjort det.

Microsoft har väl inte helt rent mjöl i påsen heller. Man kanske inte ska köpa nån utav dom. Pest lr kolera ni vet...

Fast det e klart förbannad blir man... Människan kom ju först, sedan kom staten därefter kom företagen. Våra "barn" har börjat "bita handen som föder dom". Och det vet ju alla hur det slutar...

Dom skiter i oss så varför ska vi bry oss om dom?

Vad ska dom göra om alla slutar handla en vacker dag? Dom behöver oss. Vi behöver inte dom...

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
haha, say what? här någonstans går gränsen för god journalistisk saklighet eller..

-------

Det beror på vilken skola man tillhör. SweClockers har sedan 99 då sidan startade haft mindre kommentarer i nyheterna för att inbjuda till diskussion samt att skapa ett mångfald med varierande nyheter och vinklar, det är bland annat därför vi har flera nyhetsskribenter (som alla har olika intressen). Den här vinkeln kommer exempelvis från hur medlemmarna reagerade på första nyheten, kommentarerna där var väldigt negativa. Därför har den här nyheten en negativ ton.

Din kritik är dock noterad. Jag kan förstå att inte alla gillar samma typ av nyhetsrapportering.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Det är väl inte det att han inte "gillar" den typen av nyhetsrapportering utan att han (precis som jag) kanske finner det lite oetiskt att presentera det som en nyhetskommentar då den har en åsiktsvinkling? Kanske borde varit ett inlägg i forumet istället? Nyheter skall ju vara objektiva och sakliga.

Permalänk
Medlem

som det kan gå.. Man blir ju inte mer posetivt inställd till deras root kit

Permalänk
Glömsk

För att inte diskussionen ska spåra ur och handla om något annat än själva nyheten (Sony, World of Warcraft etc) gör vi såhär istället:

Jag har ändrat nyheten och ber om ursäkt för att den tänjde på gränserna för mycket. Det positiva är att hela redaktionen nu vet till framtiden vart vi inte kan gå.

Tillbaka till topic nu.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Det beror på vilken skola man tillhör. SweClockers har sedan 99 då sidan startade haft mindre kommentarer i nyheterna för att inbjuda till diskussion samt att skapa ett mångfald med varierande nyheter och vinklar, det är bland annat därför vi har flera nyhetsskribenter (som alla har olika intressen). Den här vinkeln kommer exempelvis från hur medlemmarna reagerade på första nyheten, kommentarerna där var väldigt negativa. Därför har den här nyheten en negativ ton.

Din kritik är dock noterad. Jag kan förstå att inte alla gillar samma typ av nyhetsrapportering.

Det är vi (registrerade swebitare) mycket tacksamma för!

Permalänk
Medlem

Detta är skitbra, bara hoppas att fler program/virus/whatever gör samma sak så Sony kan få skit för det dem har gjort. MEN å andra sidan hur många är "infekterade" av det..?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan
Det är väl inte det att han inte "gillar" den typen av nyhetsrapportering utan att han (precis som jag) kanske finner det lite oetiskt att presentera det som en nyhetskommentar då den har en åsiktsvinkling? Kanske borde varit ett inlägg i forumet istället? Nyheter skall ju vara objektiva och sakliga.

Jag håller inte med, nästan alla skribenter vinklar det de skriver på ett eller annat sätt - medvetet eller omedvetet. Då tycker jag att det är bättre att, som här, skriva vad man tycker öppet. Då är det lättare att hålla med, eller säga emot.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Tummen upp asså! Great work sony!!! eller..

Permalänk
Medlem

What has trusted computing to do with trust?
Trusted Computing -sounds great doesn´t it? Trusted Computing -A short movie.

Är det bara jag som tycker det här är riktigt roligt?

"När Sony blev tagna på bar gärning att installera spionprogram på oskyldiga användares datorer..." (Psionicist, 2005)

Permalänk

Tur att det finns p2p-program

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Glömsk

Det var ju det som hände. Sony skyltade inte precis med att CD-skivorna innehöll ett rootkit utan det var först som Mark på SysInternals upptäckte det som Sony skrev något i deras licensavtal (tidigare stod ingenting). Och användare som köpt skivan är ju inte direkt skylidiga. Det här skyddet påverkar ju inte de som laddar ner skivan från Internet.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Titta, jag ser nått där uppe i skyn... det kommer närmare... det kommer närmare väldigt fort... Det börjar brinna av friktionen... oj då, spring alla, det är förtroendet för Sony som är på väg!

Jag hade planer på att köpa mig en PS3 på Releasedagen, och en psp inom en snar framtid... Det lär garantterat _inte_ hända nu. Sen om Ps3 och psp ens har en gnutta relation till detta eller inte spelar ingen roll, det blir inget mer Sony bara för att dra mitt strå till stacken i att visa att de gått för långt...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd

undra hur mycket en ps3a kommer sabba på ens nätverk? scanna av efter mp3or och program som lyssnar på vissa portar typ DC BT klienter etc ...

skrämmande!

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk

Tack Sony!

Permalänk
Medlem

2005 Sony släpper ett kopieringsskydd.
2006 Internet kraschar p.g.a. vad Sony gjorde året innan.

Undrar hur många WoW spelare nu kommer fixa en "class action..." för att stämma Sony på att de nu spelat helt i onödan enbart för att drabbas av fuskare.
Vad gör Blizzard åt detta?

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk

Men rootkits är ju knappast något nytt.. Finns ju att få tag på lite överallt.
Eller är det något särskilt med deras rootkit?