Moderkort el. cpu? Hur identifiera defekt del utan att byta delar?

Permalänk
Medlem

Moderkort el. cpu? Hur identifiera defekt del utan att byta delar?

Antag att man har en defekt komponent och att denna defekta komponent antingen är moderkortet eller processorn.

Känner ni till någon alternativ metod att ta reda vilken av dessa två komponenter det är som är trasig, utan att tvingas börja byta delar med ett fungerande system?

Utgå ifrån att det inte syns några uppenbara fel på delarna rent fysiskt, typ läckage på moderkortet eller knäckta pinnar på cpu etc.

Permalänk
Avstängd

Re: Moderkort el. cpu? Hur identifiera defekt del utan att byta delar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellel
Antag att man har en defekt komponent och att denna defekta komponent antingen är moderkortet eller processorn.

Känner ni till någon alternativ metod att ta reda vilken av dessa två komponenter det är som är trasig, utan att tvingas börja byta delar med ett fungerande system?

Utgå ifrån att det inte syns några uppenbara fel på delarna rent fysiskt, typ läckage på moderkortet eller knäckta pinnar på cpu etc.

Han/hans föräldrar får la ersätta dej lr hur punkt slut...

Permalänk

Vet inte vad inlägget före mig syftar på rikigt hehe.

E rätt svårt att kolla upp den defekta komponenten när det gäller CPU eller moderkortet utan att ha något att byta mellan dom.
Minnena kan du ju däremot testa med memtest som finns att tanka hem i sweclockers arkiv och se så dom ej krånglar.
Ordentlig felsökning tar tid och brukar kräva att man har exttra komponenter att testa med, så om man misstänker CPU:n så har man en till man kan stoppa i och se om det funkar bättre osv.
Jag hade ett defekt moderkort som gav symptomer på defekt nätverkskort eller defekt grafikkort med diverse konstiga fel. Tog en chansning och bytte moderkort och jag hade rätt som tur var.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX