Dumma netonnet ?!

Permalänk
Medlem

Dumma netonnet ?!

Som ni kanske läst i tidningen (BT iaf.) så var det en man som hade beställt en lcd-tv från netonnet.se, så när han fick hem den så hade den en död pixel. Mannen blev nekad att få den utbytt, då gjorde han en anmälan hos ARN (Allmänna reklamationsnämnden) och då fick han sin lilla tv utbytt.

För att komma till det som rör mig så har jag en tft-skärm köpt på netonnet, på deras lagershop i Borås. När jag kom hem så såg jag till min besvikelse att jag hade en död pixel (död och död, den är lila).
Jag gick då tillbaka med skärmen till netonnet och sa som det var, jag hade en död pixel när jag köpte den bla bla...
Då sa dom att man var tvungen att ha minst tre död pixlar för att få den utbytt, eller två stycken brevid varandra. Så där satt jag i precis över ett år och läser BT en morgon när jag får syn på att en man hade samma "problem". Jag mailade då netonnet och frågade om det gick att få den reparerad eller utbytt. Här kommer våran mail-konversation:

>Hejsan, såg att en man hade fått en död pixel när han fick hem sin skärm,
>jag hade precis samma sak på min Acert 17" TFT. Jag gick då in till er och
>sa som det var, men svaret jag fick var att det måste vara minst tre död
>eller två brevid varandra. Så nå nu undrar jag om det finns möjlighet att
>få
>denna skärm utbytt eller lagad, då ni förhoppningsvis har ändrat er policy.
>
>Mvh. Joakim Rawlings.

Svar:

>Hej Joakim
>
>Dessvärre har din garantitid gått ut då det är 1 års garanti på
>dataprodukter och du köpt din skärm 041004.

Mitt Svar:

Jo, det måhända, men jag anser forfarande att bollen ligger hos er för att
jag blev nekad att få den reparead, när jag hade garanti kvar.

Deras Svar:

Hej Joakim!
Detta var ett unikt fall som löstes på det sättet. Vi har kvar samma pixelpolicy
som tidigare.

Så, vad ska jag göra? Funderar på att kontakta ARN och fråga dom vad man ska göra...
Vad tycker ni ?

Permalänk
Medlem

Läs på lite om tillverkarnas pixelgarantier innan du bashar netonnet.

Permalänk
Medlem

instämmer i föregående inlägg.. du ska läsa på om tillverkarnas pixelgaranti. Netonnet har helt rätt, även om det kanske känns konstigt för dig som konsument.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Hedersmedlem

Hävda 2 års reklamationsrätt istället för garanti.

Permalänk
Medlem

Det var inte så enkelt att han lämna tillbaks med öppet köp eller ångerrätt och du inte hade det?

Permalänk
Medlem

Blev inte nåt med detta : /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
instämmer i föregående inlägg.. du ska läsa på om tillverkarnas pixelgaranti. Netonnet har helt rätt, även om det kanske känns konstigt för dig som konsument.

Spelar ingen roll i detta fallet då det är NetOnNet som ska tala om vad som gäller vid sin marknadsföring och har dom inte gjort det så ska trådskaparen få sin skärm utbytt enligt den reklamationsrätt på två år som man har enligt Konsumentköplagen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Spelar ingen roll i detta fallet då det är NetOnNet som ska tala om vad som gäller vid sin marknadsföring och har dom inte gjort det så ska trådskaparen få sin skärm utbytt enligt den reklamationsrätt på två år som man har enligt Konsumentköplagen.

Är du 100% på detta ? Iståfall ska jag upplysa dom om det
Det finns nån konsumetombudsman i borås som jag ska ringa imon !!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joakim_r
Är du 100% på detta ? Iståfall ska jag upplysa dom om det
Det finns nån konsumetombudsman i borås som jag ska ringa imon !!!!

kolla här och särskilt på 13 a § under rubriken garantier. Där står det klart och tydligt att näringsidkare skall tala om vad garantin gäller för och om man inte lämnat uppgift om "pixelpolicyn" vid marknadsföringen så är det som jag ser det fritt fram för att hävda att skärmen är felaktig när en pixel är "trasig".

Prata även med konsumentombudsmannen om detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
kolla här och särskilt på 13 a § under rubriken garantier. Där står det klart och tydligt att näringsidkare skall tala om vad garantin gäller för och om man inte lämnat uppgift om "pixelpolicyn" vid marknadsföringen så är det som jag ser det fritt fram för att hävda att skärmen är felaktig när en pixel är "trasig".

Prata även med konsumentombudsmannen om detta.

Ska maila dom nu, och ringa ombudet imon

Permalänk
Medlem

Lär inte hjälpa då det inte är något fel på skärmen då pixelpolicyn som följer med försäljning av skärmen gäller. Dvs ett antal döda pixlar räknas inte som en defekt produkt och produkten kan inte reklameras då den inte är defekt eller sönder enligt definitition.

joakim_r: Du kan inte hävda att du ska få en en skärm med 0 döda pixlar varken på garantin eller enligt reklamationsrätten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Hävda 2 års reklamationsrätt istället för garanti.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrol
Lär inte hjälpa då det inte är något fel på skärmen då pixelpolicyn som följer med försäljning av skärmen gäller. Dvs ett antal döda pixlar räknas inte som en defekt produkt och produkten kan inte reklameras då den inte är defekt eller sönder enligt definitition.

joakim_r: Du kan inte hävda att du ska få en en skärm med 0 döda pixlar varken på garantin eller enligt reklamationsrätten.

Kan och kan, det beror på hur omständigheterna ser ut. Citatet nedan är från konsumentköpslagen.

Citat:

Varan skall anses felaktig,

2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om
ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller
användning som han kände till eller borde ha känt till och som
köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under
förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på
köpet eller,

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt att man inte kan få hela produkter, eller det klart, kan ju vara ett trasigt ex, men då ska man fasen få det utbytt !!!!

Permalänk
Medlem

Förstår du vad denna pixelpolicy innebär?

Men jag håller med SantaClaus när han citerar lagen:
"Varan skall anses felaktig,

2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om
ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller
användning som han kände till eller borde ha känt till och som
köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under
förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på
köpet eller,"

så det beror på omständigheterna om du kan få rätt eller inte. ¨

Om du blivit informerad om eller rimligen borde ha informerat dig själv om vad som gäller vid köp så kan du inte få skärmen utbytt. Om säljaren däremot inte informerat om vad som gäller - då har du rätt att få skärmen utbytt. Det anses inte vara en fel i varan om den har en eller flera döda pixlar beroende på hur nu pixelpolicyn ser ut så du kan inte kräva att få en ny vara om nu någon pixel är död.

Den möjlighet som finns är däremot den jag skrivit ovan, dvs om säljaren underlåtit att informera om vad som gäller. Det innebär däremot inte att de ska behöva skriva det på näsan på dig, det räcker det står någorlunda synligt på deras hemsida, antingen text vid skärmen på hemsidan eller i försäljningsvillkoren. Står det något där om pixelpolicy borde du ha läst den, du kan inte hävda att du inte läst informationen och därmed ska få en ny skärm - det kommer du inte undan med.

Tycker du ska sluta klaga på Netonnet, du borde istället påbörja ett korståt mot alla tillverkare av TFT-paneler och kräva att de ändrar sin pixelpolicy, att klaga på Netonnet tycker jag är fel då det inte är de som satt upp reglerna, det är tillverkarna av panelerna. Varför köper du inte en CRT istället? Då är du ju av med problemet för där kan aldrig finnas något defekt pixel.

Den kunden som nu fick en ny skärm trots allt var väl ovanligt jobbig att Netonnet valde att ge honom en ny skärm för att de inte orkade tjafsa med honom. Det finns däremot inget som säger att de därmed är tvingade att ge alla kunder samma service, det är upp till Netonnet hur de vill göra. Men ett tips är ju att du blir j-vligt jobbig och mailar flera gånger om dagen till dem. Ringer då och då och klagar och varje gång ber att få prata med en högre uppsatt chef. Särskilt kul blir det när du till slut kopplas till deras VD - då ska du verkligen börja gorma och skrika och hota med Sverker. Ett annat bra tips är att du hotar att skriva inlägg på massa forum, skriva inlägg på www.svartalistan.com, kontakta Sverker ännu en gång och göra en anmälan till ARN både en och två gånger. Sedan ringer du till Insider på TV3 och ber dem göra ett reportage som berättar om Netonnet's minst sagt skumma affärsmetoder. Funkar inte det så tycker jag du ska anliga någon skum motorcykelliga och be dem söka upp och hota de anställda på Netonnet tills de byter ut din skärm. *ironi*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joakim_r
Tycker det är konstigt att man inte kan få hela produkter, eller det klart, kan ju vara ett trasigt ex, men då ska man fasen få det utbytt !!!!

Permalänk
Medlem

Saken är det att jag först nu när jag klagat på det via mail, då bifogade dom "acers pixelpolicy" som pdf-fil, det är ju aningen sent i mitt tycke, över ett år efter att jag köpt den.

Edit:

>Date: Mon, 7 Nov 2005 15:31:21 +0100
>
>Hej Joakim
>
>Vi har nu kontrollerat ditt ärende igen och det är samma besked som tidigare som gäller. Din garantitid har gått ut plus att Acers pixelpolicy är 4 döda pixlar eller fler (Maximalt 4 defekta pixlar per miljon pixlar på skärmytan, beroende på placering). Jag bifogar en PDF-fil med Acers pixelpolicy till dig.

Notera datumet det skickades

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med konsumentvägledaren om ev anmälan till ARN isf då du inte kommer längre med NetOnNet och hoppas du har kvar alla garantipapper så det går att utröna om du blivit informerad om "pixelpolicyn" eler inte då vi inte kommer så mycket längre här enligt min mening.

Permalänk
Medlem

Jag gick in på Netonnet's hemsida för att se om de informerar om pixelpolicy och det gör de.
Går man in under Data - Bildskärmar så står där till höger:
"Här hittar du mer information om LCD och Plasma samt pixelpolicy för LCD- och plasmaskärmar.
Läs mer"

De bifogade säkert pixelpolicyn när du klagade via mail för att ge dig informationen en gång till så du att kunde läsa den. Tror inte du kan få rätt hos ARN då Netonnet inte gjort något fel och bryter inte mot någon lag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joakim_r
Saken är det att jag först nu när jag klagat på det via mail, då bifogade dom "acers pixelpolicy" som pdf-fil, det är ju aningen sent i mitt tycke, över ett år efter att jag köpt den.

Edit:

>Date: Mon, 7 Nov 2005 15:31:21 +0100
>
>Hej Joakim
>
>Vi har nu kontrollerat ditt ärende igen och det är samma besked som tidigare som gäller. Din garantitid har gått ut plus att Acers pixelpolicy är 4 döda pixlar eller fler (Maximalt 4 defekta pixlar per miljon pixlar på skärmytan, beroende på placering). Jag bifogar en PDF-fil med Acers pixelpolicy till dig.

Notera datumet det skickades

Permalänk
Medlem

Dagens snorungar.. Ett ärende går igenom hos ARN, och sedan ska alla snorungar försöka utnyttja det.. Med tanke på antalet inlägg du gjort här på forumet, så förutsätter jag att du i alla fall sitter på samma kunskap som medelsvensson. Innan köpet så kände du då säkerligen till att pixelfel kan uppstå och att de inte alltid täcks utav garantin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joakim_r

Notera datumet det skickades

??? vad menar du

Du borde läst pixelpolicyn innan du köpte skärmen , Du kommer aldrig få någon ny.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ABC12345
Dagens snorungar.. Ett ärende går igenom hos ARN, och sedan ska alla snorungar försöka utnyttja det.. Med tanke på antalet inlägg du gjort här på forumet, så förutsätter jag att du i alla fall sitter på samma kunskap som medelsvensson. Innan köpet så kände du då säkerligen till att pixelfel kan uppstå och att de inte alltid täcks utav garantin.

ARN dömer inte någon (jag menar inte på att någon påstått det), utan ger rekommendationer hur parterna ska agera, men dessa rekommendationer ska ses vägledande för övriga konsumenter med näst intill identiska problem. Följer inte någon av parterna rekommendationerna så kan de ta dispyten i tingrätten. Här är fallen prejudicerande och konsument som fått rätt i en dispyt kan hänvisa folk med liknande fall till den prejudicerande domen. Om företaget däremot i sina villkor säger att de följer ARNs utslag, så är det ett avtal med kunden att de ska göra det.

Det är som när en person stämmer ett företag i USA och sen när domen fallit (till konsumentens fördel alltså) så gör en sjuhelvetes massa andra konsumenter samma sak, eftersom fallet redan är "klart" så att säga.

Hade någon som har liknande problem som mig fått rätt mot ett företag i ARN eller tingsrätt, så hade jag också hävdat min rätt gentemot företaget. Det hade jag gjort som aktiv konsument och inte för att jag är snorunge utan någon form av utbildning i konsumenträttslagar, tvärtom.

I detta fallet hade det varit intressant att veta varför killen med LCD-tvn fick rätt mot netonnet. Det kan ju faktiskt finnas andra anledningar än att just pixeln var trasig. Netonnet hade exempelvis kunnat lova att den skulle bytas ut men sedan ångrat sig, när de insåg att det var en helt "korrekt" tv. Det kan ju även ha varit så att informationen om pixel-fel inte låg ute på deras web när LCD-tvköparen köpte tvn.

I övrigt är det skitsamma att trådskaparen inte läst pixelpolicyn. Har inte företaget informerat om detta fel vid försäljning så har de gjort fel, precis som det står i ovan nämnda lagar.

Jämför med att du köper en dator som inte fungerar varannan fredag. Det står i "varannan-fredagspolicyn", men den policyn har aldrig varit lättillgänglig för konsumenten. Kunden får rätt, eftersom defekten inte upplysts för kunden.

Hade däremot företaget informerat om "varannan-fredagspolicyn" i samband med köpet så får företaget rätt.

Permalänk
Medlem

Säljaren behöver inte informera om möjliga fel på produkten, en sådan situation skulle närmast vara komisk. Säljarens plikt är att informera om faktiska fel som säljaren känner till. Garantiinformation lämnas i de flesta fall i samband med produkten, samma sak gäller om du köper en mobil, tv eller ett kylskåp. Köparen har rätt att titta i garantipapprerna innan köpen och det är köparens plikt att ta reda på företagets garantivilkor vid ett bekräftat köp(betalning) antas det att köparen går med på företagets/produktens garantivilkor.

Jag har tidigare jobbat som reklamationsansvarig, och kan med största säkerhet säga att ditt fall är hopplöst. Det finns väldigt många personer som klagar på pixelfel, att några enstaka av personer får rätt gör inte att alla andra har rätt. Det kan ofta vara faktorer bakom detta, kanske har de fått utbytesprodukter med pixelfel eller liknande. Eftersom detta inte är ett fel som går att reparera och det i stort sett bara är att kassera produkten, så finns det olika garantiregler om pixelfel. Helt enkelt en kostnadsfråga för tillverkaren då det är de som sätter garantireglerna. Det finns tillverkare som har 0 tolerans på pixelfel men deras skärmar är dock lite dyrare, vill man inte chansa får man köpa en av dessa.

Visa signatur

/Ralekk