Bedrägeriförsök på blocket.se? Engelska köpare?

Permalänk
Medlem

För lite inspiration om hur man kan gå tillväga med sådana här mail: www.419eater.com

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Hedersmedlem

Det verkar vara några som kör hårt just nu med dessa mail. Har en kamera ute på Tradera och fick också mail från nån engelsman som bara måste ha kameran så fort som möjligt och ville betala massor. Samma typ av formulering som ni fick.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Avstängd

be dem skicka kontanter i ett brev ... då blir det tyst på dem illa kvickt!

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Geeks
SweClockers

Tråd klistrad och rubriken redigerad, hoppas inte trådskaparen misstycker.

*Klister/Flyttad/Rubrik ändrad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

bra grejer! Har varit med om det en hel del faktist. Men jag orkar inte sälja till någon som inte kan svenskan. speciellt inte såna här scammers.

blev nyss blåst på en utlänning på min k750i som påstås vara "låst" när den kom fram ! saknas dock bara 200kr från betalningen, men han ringer å hotar mig hela tiden med det ena och det andra och det är ju det som är värst..

Visa signatur

Dator: a64: 3200+ s939, ABIT AN8-SLI, C3D x800GTO@ 16pipes, 1gb Elixir, 2*200gb S-ata.
Beware Of ONOFF: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54085...

Permalänk
Medlem

de översätter säkert texten i babbelfish...... *idiots*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cocodise
de översätter säkert texten i babbelfish...... *idiots*

Svenska finns ju inte ens hos Babel Fish. Hur lyckas dom då använda det?

Permalänk
Hedersmedlem

Heh,
Innan jag såg detta hade jag svarat personen som mailade mig med att jag dels inte säljer utanför auktionen och dels bara säljer i Norden. Trots detta fick jag ett nytt mail

"Thanks for your reply,I will be making payment through (U.S) Money Order at Bidpay,so i will like you to send me you full name address and phone number,because this will be written on the money order that will be sent to you,i will offer you 2570sek, so that we can close the auction as soon as possible.Once my payment is approved i will like to pick up the item with my personal fedex account.So get back to me if you accept my proposal.
Thanks for your anticipation
Regards. "

Bättre engelska så man får hoppas ingen går på det eftersom jag är säker de skickat till många på Tradera. Ska be dem dra åt fanders.
/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Jag har också fått sådana mail efter annons på blocket... Vad du än gör så lita inte på dem!!!

jag ringde bidpay i USA och de sa att det var SCAM på gång... De bad mig också anmäla detta på deras hemsida vilket jagiofs inte gjorde men jag har fått otaliga sådana mail.

Sjuka människor i Nigeria som försöker lura folk!

När jag sa att jag inte ville sälja datorn till dom så hotade de med att de skulle skicka deras advokater på mig.

Bullshit sa jag bara!

Alla mail som jag fått från utländska köpare efter det har jag besvarat med STFU och go to hell osv

Hoppas de fattar vinken

Permalänk
Medlem

Här är några bluffvarianter som vissa använder sig av på nätet:
http://www.joewein.de/sw/fraud-western-union-bidpay-ebay.htm

Man får passa sig när man säljer grejer på nätet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcus_amd
blev nyss blåst på en utlänning på min k750i som påstås vara "låst" när den kom fram ! saknas dock bara 200kr från betalningen, men han ringer å hotar mig hela tiden med det ena och det andra och det är ju det som är värst..

Säg åt honom att knipa då, för dom där 200kr som fattas kan han lägga på att låsa upp den om det skulle vara så.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Jag förstår att detta är scammers, men var inte rädda för att sälja till utlandet för den sakens skull. Tänk om folk på ebay.com/de skulle sluta sälja till utlänningar - då hade många kap försvunnit för många svenskar. Överpris är ju dock lite dumt att gå på.

Jag vet att en av killarna bakom Ghostrider-filmerna blev erbjuden ett rejält pris för den kända blysläden. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=87441

Permalänk
Medlem

Det skulle vara kul om en bedragare fick detta mail, då blir dem lika ägda båda två.

Permalänk
Medlem

Angående detta med att man får pengar på sitt konto eller via western union så funkar det tydligen så som någon annan tidigare skrev, att man får för mycket pengar insatt på kontot, typ 10 ggr så mycket. Köparen ber då att man tar ut pengarna och sen skickar tillbaka dom på ett annat sätt. Man får då behålla en slant extra för besväret.
Senare visar det sig att kontot inte hade täckning för uttaget eller att western union lurats att betala ut pengarna, och mottagaren blir återbetalningskyldig.
Konstigt system kan man tycka. Förut funkade detta bara med checkar.
Men har man inget emot att blåsa banken och scammern så kan man tjäna en hacka.

Jag blev själv utsatt för detta blåsningsförsök på annonsdirekt.se för ett tag sen. Killen kunde dock engelska betydligt bättre än dessa klantar. Kollade upp det lite och fick veta vad det handlade om.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Tråd klistrad och rubriken redigerad, hoppas inte trådskaparen misstycker.

*Klister/Flyttad/Rubrik ändrad*

Varför klistra? Ajja, jag bryr mej inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej. Fick ett liknande brev där jag fick välja betal sett efter att ha svarat med min halvtaskiga engelska "I only accepts payment methods that you swindler wont accept.
So I dont belive we have any further economic intressest in each other and you
can let your friends know as well."
Fick nu ett nytt brev där jag valde betalmetod som sagt valde förbetalning via paypal undra vad som händer nu

Visa signatur
Permalänk

Har åxå varit med om det där jag skulle sälja en bil på blocket fick kontakt med en engelsk köpare men efter ett tag kom det en annan kille med nästan samma mail bara laggt till 1 bokstav och sa att jag skulle skicka pengarna så fort jag fick dom till han för det skulle gå till nån cancer sjuk kvinna lr nå liknande och den första sa han var från england men helt plötsligt när han ville jag skulle skicka pengarna vart det ett annat namn och nån person i nigera som skulle ha pengarna. Jag fick en check jag ville ha 12 tusen för bilen men fick en check på 37 tusen de som gick över 12 skulle hans "son" ha när kom och hämta bilen sa han så jag gick till banken me checken och bad dom kolla upp så den var godkänd innan jag tog nå pengar gick 2 veckor sen ringde banken och sa att checken var förfalskad som vi trodde kan posta me ett mail jag fick av han .

// Rikard

From: emmanuel jakes
To: Rikard Karlsson
CC: kumor856@hotmail.com
Subject: RE: exttremely urgent
Date: Mon, 14 Nov 2005 07:42:28 -0800 (PST)

hello
am still waiting for your mail pls i hope you get the western union
location in which you can get the money send pls go now and get the
money
send via western union from all the location that i found for you ok

pls i wait yr mail asap

hello
am so happy that you get the cheque since all this time that i have been telling you that you are getting it soonest pls i will like you to get the money send today via western union not the time that my son will come over there and get the cash from i think the best way to do it is you pls go to nearest western union outlet arround you and get the money send immediately immediately pls this is the information you are going to get the money send to now

NAME...........OLUJIMI MICHAEL
ADDRESS.................. 45 WESTERN AVENUE
SURULERE
LAGOS
NIGERIA
23401

Pls that is the information that you are going to send the money to and immediately you send the money pls you are going to get back to me with all this information immediately

SENDER NAME AND ADDRESS
AMOUNT SENT AFTER WESTERN UNION FEE
MTCN............ 10 DIGIT NUMBER
TEXT QUESTION ............MY BEST COLOR
ANSWER...................BLUE

Pls that is what you are going to send back to me once you send the money i hope the money will definately get send to this information unfailinly today

i wait yr urgent mail

och det här är det första mailet jag fick.

Hello,
My name is Emmanuel Jakes, i am based in
Europe,but presently in singapore on an official
duties,i actually came across your advert on the
web as regards the car(FORD) for sale,i am
actually interested in purchasing the car.
I wouldnt mind paying the price (12000kr)tag as
cost of the car but i will like to know the
present situation and condition of the car,so as
to make provisions for payment as soon as
possible.
Hope to hear from you soon
Regards
Emmanuel Jakes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rikard1985
[B]Jag fick en check jag ville ha 12 tusen för bilen men fick en check på 37 tusen de som gick över 12 skulle hans "son" ha när kom och hämta bilen sa han så jag gick till banken me checken och bad dom kolla upp så den var godkänd innan jag tog nå pengar gick 2 veckor sen ringde banken och sa att checken var förfalskad som vi trodde kan posta me ett mail jag fick av han .

// Rikard

Hur gick det? Du fick alltså ut 37 000 kr från banken. Sedan ville de ha tillbaka pengarna eftersom det saknades täckning. Hade du kvar de 37 000 kronorna?

Visa signatur

[size="1"]1700+ JIUHB 0308MPMW | NF7-S 2.0 | 2 x 256 TwinMos Winbond 3200 | Hercules 8500 LE | Seagate Barracuda 80Gb IV | Enermax EG365P-VE 350W | Alpha PAL 8045 | Enermax 80 mm | Sony Trinitron G420 19"[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "dj"
Hur gick det? Du fick alltså ut 37 000 kr från banken. Sedan ville de ha tillbaka pengarna eftersom det saknades täckning. Hade du kvar de 37 000 kronorna?

min tolkning är att han frågade banken först huruvida checken var "riktig" så att säga, _innan_ han löste in den. vilket han ju inte gjorde då, eftersom den (surprise surprise!) visade sig vara falsk.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Hej Shutdown

Jag kontaktar dig beträffande auktion 21267911, Lite defekt k700i, som ny med
nytt skal ! 1kr utrop ej res!.

Hello Seller,
My Name is Donald crow and i Reside is the USA.I saw your Item n tradera and i
am willing to buy 2 of it for my client in Nigeria for the sum f $600 USD
Each.Please i want you to tell me the condition of this phone and also i want
you to get back to me as soon as possible if you are willing to sell this item
for me.Shipping can be made Via Swedish Post.
I will Pay you via Western Union Auction Payment with controll Number.
Kind Regards,
Donald.

Vad ska man göra för att få detta till en rolig situation ?

Visa signatur

Dator: a64: 3200+ s939, ABIT AN8-SLI, C3D x800GTO@ 16pipes, 1gb Elixir, 2*200gb S-ata.
Beware Of ONOFF: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54085...

Permalänk
Medlem

Nu när information sprids så snabbt, varför byter dom inte bara land, från Nigera till... tja... vilket som helst? Till och med min mamma ryggar tillbaka när hon hör "Nigera".