Permalänk

dfi ultra-d boot problem

Jaha, ännu en tråd om varför inte dfi-ultra-d startar.

dfi ultra-d UT NF4
3200+ venice
512Mb (1 sticka)3500 Twinmos Winbond BH-5
s-ata disk
x800GTO
Chieftec 360W (gammla versionen, har köpt en 20->24 pins kontakt för att få den o funka med mobot)

Det händer absolut ingenting. Alla ström kontakter är anslutna till alla uttag på mobot(4st) PowerLed lampan till minnet lyser dock inte men det gör "StandbypowerLedden". Har provat o sätta minnet i varenda jäkla slott o jag får inte liv i burken. Inget händer när jag trycker på switchen. alltid lika kul o få nya grejor.......inte..
tacksam för svar...

Visa signatur

Dfi LP Ultra-d - A64 3200+ LBBWE 0529 APAW - 512 Twinmos Speed - Hitachi DS 160Gb - C3D x800 gto@16p@ 550/520 - Hiper 480W type-R

Permalänk
Medlem

Ja du..tror att det är ditt nätagg som inte funkar ihop med moderkortet.
Vissa, bla jag själv, har haft problem med att få igång mobot utan äkta 24pins aggregat.
Jag blev tvungen att byta.

Har du testat att clear cmos? Man vet aldrig

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

Då har du ett Codegen nätagg..
Codegen får inte säljas i sverige mera p.g.a dålig kvalite. Jag vet att det låter sjukt men läste det på pricerunner tror jag det var. Är inte säker dock.
http://se.pricerunner.com/forum/viewtopic.php?t=5574
Där ser man vilka nätagg som är bra.
Citat från pricerunners forum (Klistrad tråd)

Chieftec - Mycket ojämna, finns bra men det finns även dåliga.
Codegen - livsfarlig, får inte säljas i Sverige längre pga. dålig isolering av kablarna.
Q-tec - skräp. Watt-antalet är överdimensionerat och agget är långt ifrån vad man skulle kunna kalla stabilt.
Det mesta i noname väg.

Så det är nätagget troligen.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk

får ta o testa med nytt agg dårå, köpa på öppet köp nånstans.

Visa signatur

Dfi LP Ultra-d - A64 3200+ LBBWE 0529 APAW - 512 Twinmos Speed - Hitachi DS 160Gb - C3D x800 gto@16p@ 550/520 - Hiper 480W type-R

Permalänk

borde funka med nytt agg, hade oxå sånt problem

Permalänk

Assså, köpte ett agg för 899kr på kjell.com med de nyaste och senaste kontakterna (24pins, s-ata, pci-e, o shit) kopplade i och det är fortfarande samma senario:( Inget händer. Nya agget har 460W med 32A på 12V, borde räcka tycker jag :S Dock lyser forfarande stanbypower lampan på mobot, men inget annat händer.......grrr, orka....nån som vet???

Visa signatur

Dfi LP Ultra-d - A64 3200+ LBBWE 0529 APAW - 512 Twinmos Speed - Hitachi DS 160Gb - C3D x800 gto@16p@ 550/520 - Hiper 480W type-R

Permalänk
Medlem

Antar att du provat att trycka igång det via moderkortet så att du inte kopplat fel till chassit????
Om inte så prova det.

Om en komponent är fel så brukar burken snurra igång , men hänga sig vid post av den komponenten.
Man kan ta reda på vad som strular genom att kolla på diagnostic leds.
Om jag kör med dåliga minnen, te.x, så startar allt men hänger dig vid 3 röda leds.

Fast jag har verkligen ingen aning om vad som strular för dig, i värsta fal kan det vara CPU:n, men det känns långsökt att du fått en prolle DOA.

Edit: kan ju lika gärna vara mobot iofs.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk

Kollade hos en kompis idag också. Nytt minne, agg, o hela köret, samma fel. Inget händer, jämförde ljuset från standbylampan med hans, han lös bra mycket mer, verkar som om det mobot som spökar. Har kollat alla jäkla jumprar o annat dylikt som kan tänkas skapa konflikt, men det verkar stämma precis efter mobo manualen. Får ta o skicka tebax skiten o vänta på ny planka, himma surt, men men.....

Visa signatur

Dfi LP Ultra-d - A64 3200+ LBBWE 0529 APAW - 512 Twinmos Speed - Hitachi DS 160Gb - C3D x800 gto@16p@ 550/520 - Hiper 480W type-R

Permalänk
Medlem

Lycka till..
Posta gärna hur det gick sen.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

Och du är hundra på att det inte är CPU'n som knasar, dvs jag har varit med om att du bara måste ta ut CPU'n och sätta tillbaka den och då funkar det. Kanske verkar långsökt men kan vara värt att prova.

Testa även ett annat minne för att se om det inte är det som strular, eventuellt bara köra ett minne om du nu har två..

Permalänk
Medlem

säkert de där jävla twimos ..köpet ett kit här om dagen... sluta med ett lotto spel om skiten skulle boota.
ska skickas tillbacka

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk

På supporten sa de också att det måste vara moderplankan. Som tur var är det bra support på shg.biz så de skickar en ny rdan idag:), lite tröst, men den lär väl inte komma förrens mån-tis, lite surt när man har en venice kärna som väntar på skrämmas upp i 3Ghz o minnen som ska brännas.

Cyberz*Samma problem med corsair minnen.

Def_Dog*Samma problem om CPU:n avlägsnades och sattes dit igen.

(Mobot ska väl kunna starta även om inget sitter i plankan, eller måste minne,cpu,graffe sitta i?)

Tackar för ideér som tyvär inte hjälpte/
tiger

Visa signatur

Dfi LP Ultra-d - A64 3200+ LBBWE 0529 APAW - 512 Twinmos Speed - Hitachi DS 160Gb - C3D x800 gto@16p@ 550/520 - Hiper 480W type-R

Permalänk
Medlem

Det här är fan läskigt har precis samma kort från shg.biz och samma fel ska testa alla saker sopm står nu.. postar när jag vet mera

Permalänk
Medlem

Ja alla komponenetr ska sitta i.
Annars startar inte nåt alls.
Undantag för instickskort och lagringsmedier, såsom graffe, ljud och hårddiskar.
Mao kan det fortfarande vara din cpu som strular...kollat så du inte böjt nån pin?

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

Mina problem verkade liknande men det var minnerna som spökade..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big D@ddy
Ja alla komponenetr ska sitta i.
Annars startar inte nåt alls.
Undantag för instickskort och lagringsmedier, såsom graffe, ljud och hårddiskar.

Fel.
Grafikkort krävs för boot. Däremot behöver du inte ha en skärm inkopplad. men ett grafikkort måste sitta i. Så för att göra ett basic test så kör du med följande komponenter:
* Moderkort
* Nätagg
* CPU med kylare
* Minne
* Grafikkort

Om någon av dessa inte funkar så startar fläktar och datorn "startar" utan post. Om datorn inte ens startar fläktar så är det nätagg eller moderkort som är trasigt.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

har såna j*vla problem med mobot och twinmos så jag vet inte vart jag ska ta vägen.. så skumma fel det blir ibland. får ändra på CPU/FSB frequencie ratio ,tror det hette så, sätter jag den på X11.0 så boota datorn några gånger.. tills slut när jag boota så vart det gröna och skumma färger sen låste det sig, sänkte den där till X5.0 funka väl det men skulle spela NFS most wanted igår så "hacka" spelet .. ena stunden gick det fort som fan andra gången sakta... ni vet som på gammla datorer som hade Turbo knapp.. tryckte man in det så gick spelen dubbel så fort. helt sjukt.
stoppar jag in mina OCZ minnen så kan jag sätta den där saken på AUTO och så funkar allt perfekt. synd att det är 2x256mb bara
datorn bootar inte äns om man sätter de där twinmos i dimm 3 och 4a då händer inget alls, det ska väl funka eller?aja jag vet fan inte vad är felet, allt är nytt.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk

Jaha, fick änligen respons från danskjäklarna. De har testat brädan, och den var defekt. Får ett nytt moderkort, lite surt när man haft färska prylar i 2 veckor utan att kunna röra dem Aja, på tisdag ska det luktas på ännu en ny hårdvarukartong......ze ya guy's

Visa signatur

Dfi LP Ultra-d - A64 3200+ LBBWE 0529 APAW - 512 Twinmos Speed - Hitachi DS 160Gb - C3D x800 gto@16p@ 550/520 - Hiper 480W type-R