Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005

hastighet?

har kollat mina 2 ramminnen som är på vardera 256mb (dvs 512mb)
dom är pc3200 men kan det stämma att dom bara går i 200MHZ?
det är DDR-SDRAM
har kollat och vad jag förstår så har PC3200 minnen en hastighet på 400MHZ stämmer det eller är det jag som förstår saken fel?

(som ni redan förstått är jag inte så insatt i hårdvara)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2004

det är du som förstår saken fel När datorbutiker skriver 400Mhz så räknar dem i DDR (dual data rate). Du dubblar den egentliga frekvensen på 200Mhz till 400Mhz. Så det stämmer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005

ok så synd, men tack ialf..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Jun 2003

DDR betyder Dubbel Data Rate därav DDR.
Ett ddr minne som jobbar i 200mhz jobbar alltså i 400mhz.
Ett som på 220mhz blir 440mhz... osv.

Det står mera utförligt om detta i FAQ'n för minnen.... läs mera där

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005

har också en fundering på vad FSB frequency ska stå på...
nu står den på 166MHZ, har en Amd Athlon Xp 2500+MHZ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2003

Helt korrekt. Men prova den gärna att köra den i 200 Mhz, det klarar många 2500+. Om du får svart skärm är det bara att nollställa CMOS när datorn är avstängd(en jumper på moderkortet som man flyttar ett steg en liten stund).

Min data är bättre än din data.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005

hmm ok...
hur mycket i hastighet vinner man på det? alltså är det en storskillnad eller mindre märkvärd?
inget som kan gå sönder då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2003

Din cpu blir exakt samma som en XP3200+ om du lyckas. Och det kommer att bli en märkbar skillnad när du spelar/belastar datorn hårt.

Nej du kan vara lugn, blir det svart skärm bara när du försöker starta så nollställ CMOS, så kommer det att vara som vanligt igen. Och det är inte stopp därmed heller; du kan testa öka Vcore i 2-3 omgångar för att se om det hjälper. OBS om du ökat Vcore, så kontrollera din cpu temperatur inne i windows sen så den inte ligger för högt. För hög temp leder till instabilitet och det sägs påverka livslängden på cpu.

Min data är bättre än din data.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005

ang temp så är den lite hög redan nu nämnligen runt 50°c borde skaffa en ny fläkt...
funderar dock på att byta dator helt...
till något större + snabbare