Vilket modekort, bygge ett halvår fram!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jun 2005

Vilket modekort, bygge ett halvår fram!

Det jag menar är att jag ska bygga en dator me tiden, allså köper nya delar då och då, men vilket är bra..

Typ priset ska ligga 1000-2000kr.

Ska ha 2sata 36gb me raid 0 med några lagring hårdiskar.
AMD.. 939 om det är det bästa att satsa på.

sen vet jag inte vad jag ska satsa på för operativsystem, har hört att windows xp alcolerar bara 2gb minne. men det räcker väll hyfsat långt, men om man vill uppgradera det om ett halvår kan det va bra me typ max 4gb eller nått..

pci-express finns jue på dem flästa modekorten nu för tiden, sen typ minst 2 vanliga pci, ska satsa på 2 skärmar senare också, men vet inte riktigt hur det funnkar me sli*2 eller va man snakkar om :S vad behöver jag tänka på?

Frågan är mer vilket märke.. men säg ett bra kort, gärna länk då blir jag väldigt glad

AMD Athlon 64 4200+ 2,2ghz-2024mb ram-Ati X1700 1024mb@500mhz,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2002

Kör ingen raid0 på bootdisken, då responstiderna blir sämre(men hastgheten bättre)

Windows XP x64 allokerar 4gb minne.

Skit i sli, bättre att köpa nytt, bättre grafikkort när ditt befintliga känns segt.

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jun 2005

just nu har jag inget ^^ intregerad i modekortet, och en skit dator. så jag tänkte bygga en dator från början, men har minne och hårdisk som är relativt nytt.. sen är jag på jakt efter 9800pro eller nått annat om jag får lite extra pengar ^^ okej satsar på 10k rpm sata 72gb som bootdisk?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Det är garanterat bättre att sätta in pengarna på banken lite i taget och sedan köpa alla delarna om ett halvår jämfört med att köpa någon del i taget för att kunna sätta ihop det om ett halvår.

Köper du moderkortet nu så kommer det säkert någon ny processorsockel som gör att du inte kan köpa den bästa processorn för pengarna om ett halvår. Samma sak med minnen. Priserna brukar dessutom gå ner med tiden så att du får bättre grejer för pengarna om du väntar. Just nu är AMD socket 939 kanske mest intressant men någon gång nästa år blir socket 939 endast budget-moderkort för enbart Sempron och AMD säljer socket M2 istället. Eller så kanske det visar sig att det blir läge att byta till Intel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jun 2005

meeh det e jue inte lika kul :S:P.. sen har jag svårt och spara.. sen har jag en dator me bra modekort, minne och hårdisk sen e det bara ett bra grafikkort, sen så har jag en bra dator, som jag ska fortsätta med att bygga på, så mena jag!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Ja det är ju en annan sak, att man sätter ihop en fungerande dator som man sedan uppgraderar med tiden. Då har man nytta av den från början. Jag trodde du köpte prylar och slängde in i garderoben för att kunna bygga senare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004

Asså din gamla dator är väl AGP? Då kan du ju inte köpa ett PCI-E grafikkort och sätta índet så länge om det är det du menar, tycker du skriver lite rörigt. Det är idiotiskt att göra som du säger, starta hellre ett konto och sätt in pengarna där, sen när du känner att du har tillräckligt så ta ut dem och köp hela datorn på en gång, så slipper du även betala frakt på varje sak också plus att du får lägre priser och nyare tekniker om nårra månader.

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Du kan ju köpa Asrock DUAL-SATA2 som har både AGP-slot och PCI Express slot för grafikkort. Jag har sådant moderkort. Jag kör med en Athlon 64 X2 3800+, 2 GB minne och ett simpelt Geforce2 MX AGP-kort. Moderkortet kostar bara 600 kr så det är ju ingen stor förlust att köpa ett sådant. Då kan man uppgradera med PCI Express grafikkort senare om man vill. Det finns även en slot för uppgraderingskort för socket M2 när den kommer. Borde vara idealiskt för dig som vill uppgradera lite i taget.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jun 2005

allså svara på min fråga... skit samma vad som händer om ett halv år.. fan tror inte amd 939 är ute om ett halvår.. senaste svaret va ett svar jag ville ha :D... och jaa jag ska uppgradera me tiden kanske va lite dååligt förklarat.. men nu vet ni :@