Bättre prestanda i F.E.A.R. för ATI-ägare med mystisk metod?

Permalänk
Melding Plague

Bättre prestanda i F.E.A.R. för ATI-ägare med mystisk metod?

<font style="font-size: 10pt"><b>Bättre prestanda i F.E.A.R. för ATI-ägare med mystisk metod?</b></font> <small class="small">torsdag 10 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Sprang på en <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=52342..." target="_blank">intressant tråd</a> i forumet. Flera forummedlemmar på Sweclockers, <a href="http://www.beyond3d.com/forum/showthread.php?t=25456" target="_blank">Beyond3d</a> och <a href="http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=6389" target="_blank">Tech Power Up</a> hävdar att de får bättre prestanda med sina ATI R4xx- och R520-kort om de döper om filen fear.exe till [vadsomhelst].exe. Vad detta beror på är okänt, men det kan bero på att ATI i sina drivrutiner gjort vissa optimeringar för F.E.A.R. för äldre grafikkort som inte fungerar så bra med nyare grafikkort.<br /><br />Nu undrar vi givetvis om våra kära läsare får samma resultat eller har några teorier om varför det blir så här? Skriv gärna i kommentarerna, glöm inte att skriva resultat och vilken hårdvara du använder!<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

kan vara så att deras optimeringssaker lägger igång då man kör en fil som heter Fear.exe

Permalänk
Glömsk

Det här är ju tvärt emot fusken som uppdagades för några år sedan. Då fick vissa spel _sämre_ prestanda när drivrutinerna inte kunde "optimera".

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

detta börjar bli intressant! =D

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk

tycker det verkar lite "klent" att man bara ska behöva döpa om namet för att få mer prestanda! tror ni inte att dom som gjorde f.e.a.r hade gjort det lite svårare att lyckas med detta?

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Inaktiv

Det är en optimering för demot.

Vet inte om det ligger hos ATi eller hos F.E.A.R
men tror det fixar sig snart med hjälp av en patch.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tonasty4u
tycker det verkar lite "klent" att man bara ska behöva döpa om namet för att få mer prestanda! tror ni inte att dom som gjorde f.e.a.r hade gjort det lite svårare att lyckas med detta?

Vad är det du inte förstår med nyheten? ska fear göra de krångligt för de som ska spela det att kunna få bästa prestanda i spelet? Tycker dehar lycktas jäkligt bra då spelet själv "kalibrerar" in sig efter bästa grafikkvalitet för just din burk när startar det första gången.

Du får läsa nyheten igen, så du oxå förstår. Det är ju inte fear som har gjort nått sånt fall, det är ati som har kodat sina drivrutiner på de viset,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tonasty4u
tycker det verkar lite "klent" att man bara ska behöva döpa om namet för att få mer prestanda! tror ni inte att dom som gjorde f.e.a.r hade gjort det lite svårare att lyckas med detta?

*suck*

Permalänk
Medlem

Testade det nyss och körde sedan testdemot. Har X800XL med senaste drivrutiner till grafikkortet och patch till spelet.

Med Fear.exe fick jag

30
49
96

0%
43%
57%

Med ändrad till Fear2.exe fick jag mycket mer hack...så det var ingen flytt längre och lika med ospelbart förmodligen dock lite högre maxfps.

22
54
130

5%
31%
64%

Så ny har jag ändrat tillbaks till Fear.exe och rekommenderar inte att ni som har nyare kort ändrar filnamnet.

Permalänk
Avstängd

ati gjorde en NASA dvs vände på en "if" commando
Ett helsike att programmera.

Nya catalyst 11 har inte en fix till denna "if"..

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

helt otroligt.. hur kommer man på idén att försöka få bättre fps genom att döpa om en exefil? då måste man verkligen ha testat _allt_ annat

Visa signatur

Sekvencia: "Va e papst? "
XFX 7900XTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=DoBBeR=-
helt otroligt.. hur kommer man på idén att försöka få bättre fps genom att döpa om en exefil? då måste man verkligen ha testat _allt_ annat

Hehe den va bra.
Tänk dig om man byter ut Fear ikonen mot CS ikonen då får man ännu mer FPS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Hehe den va bra.
Tänk dig om man byter ut Fear ikonen mot CS ikonen då får man ännu mer FPS.

nee alla vet ju att det är max 100 fps med CS ikonen xD har har

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Testade det nyss och körde sedan testdemot. Har X800XL med senaste drivrutiner till grafikkortet och patch till spelet.

Med Fear.exe fick jag

30
49
96

0%
43%
57%

Med ändrad till Fear2.exe fick jag mycket mer hack...så det var ingen flytt längre och lika med ospelbart förmodligen dock lite högre maxfps.

22
54
130

5%
31%
64%

Så ny har jag ändrat tillbaks till Fear.exe och rekommenderar inte att ni som har nyare kort ändrar filnamnet.

Byt namn till No Fear istället

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joox
Byt namn till No Fear istället

Då får man väl godmode??

Ajja låter lite skummt : (
Eller kanske ett påskägg!!!!!!!

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piledahlaren
Då får man väl godmode??

Ajja låter lite skummt : (
Eller kanske ett påskägg!!!!!!!

Hehe kan vara ;P

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk

Det har varit många diskusioner om detta det sista året/åren för olika spel.
Många får bättre prestanda medans vissa ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Jag har läst någonstans att detta beror på att om man byter namn på .exe filen så hittar inte spelet rätt genväg till DirectX och därmed använder standard DirectX 8.1 istället för senaste som är installerat 9.0c eller vad det nu är, på långsammare datorer så går spelen snabbare med mindre grafik, vilket det blir med Dx 8.1, så på lite snabbare system så märks ingen skillad, alt. blir sämre, med detta namnbyte.

Så det är ingen bugg, bara en säkerhetsåtgärd eller så, som gör att standard Dx används istället för den mer optimerade för nya grafikkort och drivrutiner.

Visa signatur

P5N-E SLI | Intel E7200 | 2048 MB DDR2 | GeForce 7800GTX | HP 24" |

Permalänk
Medlem

Har sett trådar med samma trick till BF2.

/T

Visa signatur

Min cpusamling http://www.cpucollection.se | Mitt projekt att katalogisera alla kända processorer: http://www.chipdb.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=DoBBeR=-
helt otroligt.. hur kommer man på idén att försöka få bättre fps genom att döpa om en exefil? då måste man verkligen ha testat _allt_ annat

Det är faktiskt inte alls konstigt att de upptäckte detta... de brukar testa att döpa om namnen pga att det inte är ovanligt att man ser det motsatta hända.. nämligen att drivrutinerna optimerar sig för ett visst spel... och för att det skall funka så kollar drivrutinen vilka processer som kör och därmed på namnet. Så det man hade förväntat sig att se var snarare att FPSen skulle sjunka om man döpte om filen, nu verkar det vara tvärtom. Men som vissa påpekar så kan maxfps ha ökat fast den lägsta fpsen kan ha minskat. dvs att spelet kan mycket väl vara mer spelbart med optimeringen som ger lägre maxfps eller genomsnitts fps.

Permalänk

Inget mystiskt med detta. Finns både officiella och inofficiella drivrutiner till grafikkort där användaren kan definera olika inställningar till valfria program direkt i drivrutinens kontrollpanel.
Antagandet till att även varianter utan denna möjlighet ändå har den funktionen inlagd, men dold med "fabriksinställningar", är inte särskilt långt. Och helt korrekt, som även visats vid flertalet tidigare spel.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem

Jag har ATI X800 XT och spelar med default settings, fast jag har ändrat upplösningen till 800x600 istället för 1024x768.

Jag får följande resultat:

Originalnamn "FEAR"(.exe):

41
84
188

0%
0%
100%

Ändrat namn "alden"(.exe):

37
83
183

0%
4%
96%

Jag får alltså aningens bättre med original namnet.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Orkade inte läsa igenom den här tråden men tänkte skriva att det är bekräftat från ATI att det är en bug från demots optimering. Blir INTE fixat i nya drivrutinerna som för övrigt ska komma ut idag. Kommer en fix senare. Jag för min del inväntar nu mitt x1800xt kort, ska bli spännande att se hur de här spelet fungerar på de kortet

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk

verkar ju ganska najs iom att man kanske ska börja lira F.E.A.R idag. Precis satt in ett x800Pro vivo som bl.a ska flashas till XT PE, även gjort diverse avancerade saker med de. så de ska bli kul å se vad vilka settings man kan köra.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Det skulle kunna vara så att Catalyst AI känner igen programmet på exe-namnet, och att döpa om det är exakt samma sak som att stänga av Catalyst AI. Någon som jämfört?

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem

med org namn fick jag
33 min
56 med
127 max
med ändrat namn fick jag
32
66
173

Fear heter numera FEARD på min dator
xxbiker

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk

F.E.A.R

Funkar detta tips till ett Geforce kort oxå eller??? för jag kör me Geforce o de laggar på lägsta upplösningen o jag har Geforce 4 4600ti, o de sägs att de inte ska lagga på de :S

Visa signatur

Med Vänliga Hälsningar Micke
=) =) =) =) =) =) =) =)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MikteN
Jag har ATI X800 XT och spelar med default settings, fast jag har ändrat upplösningen till 800x600 istället för 1024x768

Hur pallar du 800*600?

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Fungerade för mig.
Orginal filnamn: min:48 max:142 avg:69

Ändrat filnamn: min:39 max:185 avg:76

Permalänk

vad kör ni för settings då??? jag kör maximum på allt och får min:28 avg:61 max:154

Visa signatur

IRAQI FOR LIFE