Permalänk
Medlem

abit an7 +passivkylning nordbrygga?

hejsan techgods

detta gäller abit AN7 nordbryggan..

Vad behöver jag göra för att kunna byta ut den missljudande fläkten på nordbryggan mot passiv kylare.
har för mig att när jag drog in nordbryggans fläkt i en fläktkontroller så tjöt datorn efter omstart när jag hade glömt plugga in fläktens kabel till moderkortet för nordbryggan.
kan man förbikoppla detta på nå vis så man kan ha passiv kylare.

vore tacksam för svar.

mvh

tjoz
falun

Visa signatur

-=|[TjoZ]|=- | cpu mobile 2400+ 35w @2.41ghz | mobbo AN7 | | corsair 2*512 ddr 3200 @401 | 6800 ultra | winxp sp2 | 5,5TB disk|

Permalänk
Medlem

Du får gå in i bios och deaktivera styrning/avkänning av fläkten. Abits fläktar är skit, bra att du bytt.... Zalman eller ? Mvh Bogey. Edit : Se bar till att du inte bara stänger av fläkten, du behöver ngn form av kylning. Finns flera varianter av passiva kylare som är bra. Kostar ca 50-100 spänn.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Re: abit an7 +passivkylning nordbrygga?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjoz
hejsan techgods

detta gäller abit AN7 nordbryggan..

Vad behöver jag göra för att kunna byta ut den missljudande fläkten på nordbryggan mot passiv kylare.
har för mig att när jag drog in nordbryggans fläkt i en fläktkontroller så tjöt datorn efter omstart när jag hade glömt plugga in fläktens kabel till moderkortet för nordbryggan.
kan man förbikoppla detta på nå vis så man kan ha passiv kylare.

vore tacksam för svar.

mvh

tjoz
falun

Jag gjorde inget mer än tog bort fläkten och satte dit Zalmanflänsen. Starta upp o körde.

Permalänk
Medlem

tack för svar
dunkar in min zalman fläns o testar nu då
har bockat av tjosan i bioset nu iallafall

tack för tippsena

mvh
tjoz

Visa signatur

-=|[TjoZ]|=- | cpu mobile 2400+ 35w @2.41ghz | mobbo AN7 | | corsair 2*512 ddr 3200 @401 | 6800 ultra | winxp sp2 | 5,5TB disk|

Permalänk
Medlem

Det första jag gjorde när jag fick hem mitt AN7 var att byta ut fläkten mot en zm-nb32j.. klockade högre då med.

Visa signatur

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Permalänk

Jag har både ett NF7-S v2.0 och ett AN7 som jag kyler passivt med zalman NB-47J båda funkar utmärkt. Ligger runt 33c vid full load på NF7 kortet.

EDIT: Jag behövde inte göra nått efter att jag bytt kylare på dom, jag har tictac moddade bios på båda kanske beror på det.

Permalänk
Medlem

Kör också med NB-47J på mitt AN7.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD