Nybyggd dator med Asrock dual 939 sata2 - vill inte starta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guppgupp

märker nu lite nya grejer, det går inte heller att få ut cd-släden...
:/

Då är det väl något med nätagget? Jag är ingen som alltid klagar på nätagg om någon skulle tro detta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fuji
jag har samma problem med mitt gigabyte trition moderkort men det vet jag vad det beror på klåfingriga polare utan esd-armband.Nån som vet vad det är som slås ut så grejerna inte funkar längre är det chipset på kortet eller ?

Det går ej att svara på...eftersom det beror på var urladdningen sker...men se det så här...
Juh fler ben en krets har juh känsligare är den...och juh tätare benen sitter...samma sak då...
Sååå...känner man för att felsöka så kan man juh nästan skippa alla motstånd och kondingar...
...då e de bara resten kvar...

Visa signatur

Att oroa sig för något... är som att låna bekymmer från framtiden!!!
...och vem vill låna bekymmer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guppgupp
Truepower alltså, inte Smartpower som verkar vara det som krånglar.

Med tanke på vad jag skriver ovan behöver du nog inte oroa dig

Problemet är alltså att just Asrock Dual SATA2 och Antec Smartpower inte fungerar tillsammans överhuvudtaget.
fatta vilken osis att lyckas köpa just denna combon
Aja, får bli ett nytt mobo tror jag, är inte så sugen på Asrock längre efter att ha läst på nätet om att kortet kan ha massor emd problem om man har lite otur.

EDIT: Hm, en kille på ocw har fått combon att funka... men bara en. Skumt! Hans mobo kom med BIOS 1.2 förinstallerat, det kan ju ha med saken att göra.

Ja det låter ju bra!... det är bara att testa helt enkelt.. funkar det inte så får man väl börja lipa eller nått...

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Update: Har prövat med ett annat nätagg nu. Funkade klockrent. Blir nog ett nytt mobo faktiskt, nån som har koll på om Abit KN8 klockar bra?

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

HATA Asrock/ULi

Kan addera OCZ PowerStream till listan med icke-fungerande nätagg

Det var ingen som kommit på någon annan lösning än att byta PSU?

(Ska prova med ett gammalt fint 250W agg nu )

Visa signatur

[ Workstation: Opteron 146 @ 3.0GHz | OCZ 600W | G.Skill GH 2-2-2-5 @ 250MHz+ | Nvidia 7800GT 3DMark 05: 9k+ | ATI X1900XTX ]
[ Ultraportable: Fujitsu-Siemens S7010 | Dothan 1.7Ghz | 1.7Kg ]

Permalänk
Medlem

Jag har samma uppsättning som guppgupp och det funkar inte för mej heller :(. Funderar på att byta till ett Epox 9NPA+Ultra moderkort istället. Nån som vet om det moderkortet funkar bra tillsammans med en Antec Sonata II ?

Visa signatur

AMD Athlon64 "venice" 3200+ @ 4100+/2600 Mhz | Asrock Dual Sata II HT @ 1040 Mhz | 1024 MB Corsair VS 3200 @ 5/6 div | ATI C3D X800GTO @ 16 pipes | Tagan 480 W | SuperPi 33 s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosub
Jag har samma uppsättning som guppgupp och det funkar inte för mej heller :(. Funderar på att byta till ett Epox 9NPA+Ultra moderkort istället. Nån som vet om det moderkortet funkar bra tillsammans med en Antec Sonata II ?

Funderade faktiskt på det mobot jag med, men så läste jag på nåt Epox-forum att det OCKSÅ har problem med Sonatan! Ska tydligen ha rapporterats ganska många problem med just detta agg med både Asrock, Epox, Abit och nåt mer. Så jag behåller mitt Asrock och just nu är ett Tagan 480W nätagg på väg hem till mig. Kan berätta hur det går sen om jag får det imorrn.

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB

Permalänk
Medlem

Det här blir ju värre o värre.. När inte ens nätaggen är kompatibla......*suck*

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guppgupp
Funderade faktiskt på det mobot jag med, men så läste jag på nåt Epox-forum att det OCKSÅ har problem med Sonatan! Ska tydligen ha rapporterats ganska många problem med just detta agg med både Asrock, Epox, Abit och nåt mer. Så jag behåller mitt Asrock och just nu är ett Tagan 480W nätagg på väg hem till mig. Kan berätta hur det går sen om jag får det imorrn.

Jag som ville ville ha det moderkortet... blir väl till att byta nätagg då! Jag kommer nog inte att välja 480W modellen utan budgetmodellen på 330W men berätta gärna hur det går!

Visa signatur

AMD Athlon64 "venice" 3200+ @ 4100+/2600 Mhz | Asrock Dual Sata II HT @ 1040 Mhz | 1024 MB Corsair VS 3200 @ 5/6 div | ATI C3D X800GTO @ 16 pipes | Tagan 480 W | SuperPi 33 s

Permalänk
Medlem

Jag kan ju säga att jag INTE byter mitt OCZ PowerStream 600W, så det lär nog bli ett DFI LP UT NF4-D

Men jag vill ju inte byta grafikkort, doh!

Visa signatur

[ Workstation: Opteron 146 @ 3.0GHz | OCZ 600W | G.Skill GH 2-2-2-5 @ 250MHz+ | Nvidia 7800GT 3DMark 05: 9k+ | ATI X1900XTX ]
[ Ultraportable: Fujitsu-Siemens S7010 | Dothan 1.7Ghz | 1.7Kg ]

Permalänk
Medlem

Inga problem rapporterade med FSP:s nätagg och ASRock? Ska köpa den combon nämligen..

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2608
var egentligen på jakt efter Anandtechs recension av Dual-sata2.

We did find extremely irritating cold boot issues with the ASRock in our testing. Even at standard stock speeds and settings, the 939Dual often required several starts to boot. Perhaps this was due to some setting in BIOS, but we could never discover the source of the cold boot issue. Overclocking seemed about the same with cold boot issues as stock operations. This kind of problem is often fixable with a BIOS upgrade and we hope that ASRock will address the cold boot issues very soon. It's a shame to have a board this good plagued with annoying cold boot issues.

UPDATE: ASRock has released BIOS 1.20 dated 9/02/05 which can be downloaded from their web site. Version 1.20 fixed the cold boot problems we experienced.

Ni som har startproblem, vilken biosversion har ni på ert kort? Klisterlappen på bioschipet berättar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag har P1.20 från 2005/08/26 och kunde inte starta med mitt Antec Sonata II-nätagg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2608
var egentligen på jakt efter Anandtechs recension av Dual-sata2.

We did find extremely irritating cold boot issues with the ASRock in our testing. Even at standard stock speeds and settings, the 939Dual often required several starts to boot. Perhaps this was due to some setting in BIOS, but we could never discover the source of the cold boot issue. Overclocking seemed about the same with cold boot issues as stock operations. This kind of problem is often fixable with a BIOS upgrade and we hope that ASRock will address the cold boot issues very soon. It's a shame to have a board this good plagued with annoying cold boot issues.

UPDATE: ASRock has released BIOS 1.20 dated 9/02/05 which can be downloaded from their web site. Version 1.20 fixed the cold boot problems we experienced.

Ni som har startproblem, vilken biosversion har ni på ert kort? Klisterlappen på bioschipet berättar.

Jag lovar, det är nätagget på sonatan som krånglar och inget annat... jag har 1.20 btw

Visa signatur

Sony Vaio EB1M1E - 15,5", Intel Core i3 330m, 4 GB DDR3 RAM, 500 GB 5400rpm HDD, ATI Radeon 5650 1GB