Permalänk
Medlem

Vad har GFX att göra med CPU-fläkten?

Blir lite förvirrad nu. Försökte fixa syrrans dator och testade med ett annat grafikkort.

Med det första grafikkortet installerat snurrade CPU-fläkten (alltså inte GPU:n).

Med det andra grafikkortet snurrade inte CPU-fläkten, utan bara ett dovt fläktljud från PSUn hördes.

Jag testade lite fram och tillbaks med samma resultat. Så till frågan... Vad har grafikkortet att göra med CPU-fläkten (som får ström från MOBOt)?

Permalänk
Hedersmedlem

Gick systemet igång med grafikkort nr2?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Re: Vad har GFX att göra med CPU-fläkten?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av min1su
[B
Med det andra grafikkortet snurrade inte CPU-fläkten, utan bara ett dovt fläktljud från PSUn hördes.[/B]

Du vet att PSU är Power Supply Unit, alltså nätagget?

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Re: Re: Vad har GFX att göra med CPU-fläkten?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Gick systemet igång med grafikkort nr2?

Systemet går inte igång med något av korten, dvs. inget syns på skärmen. Enda skillnaden som märks är att med kort1 startar CPU-fläkten och PSU-fläkten, med kort2 bara den senare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013

Du vet att PSU är Power Supply Unit, alltså nätagget?

Ja, det var också det jag menade.

Permalänk
Medlem

Det enda jag kom att tänka på var att PSUn kasnke inte orkar driva de hela, och kort2 drar mer ström än kort1

Permalänk

Re: Re: Re: Vad har GFX att göra med CPU-fläkten?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av min1su
Systemet går inte igång med något av korten, dvs. inget syns på skärmen. Enda skillnaden som märks är att med kort1 startar CPU-fläkten och PSU-fläkten, med kort2 bara den senare.

Ja, det var också det jag menade.

jaha, dåså då är det nog att PSUn inte orkar driva hela kalaset...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

vad är det för prylar samt nätagg?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Vad har GFX att göra med CPU-fläkten?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013

då är det nog att PSUn inte orkar driva hela kalaset...

Det är det enda jag kan komma på med, men det verkar skumt eftersom...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr4y3r
vad är det för prylar samt nätagg?

...de enda grejerna som är inkopplade till MOBOt (MSI K7T Turbo) är en Duron 800, en 128 MB minnesmodul och ett av dessa kort:

Kort1: Geforce 2 Pro
Kort2: Geforce 3 (Första varianten, innan beteckningen 'Ti')

Nätagget följde med en budgetlåda men har drivit samma CPU, samma minne, Kort1, HDD, nätverkskort, diskettstation, 2 st CD-enheter och en webbkamera. Men det kanske beror på vilken spänning olika saker körs på.

De diagnostiska s.k. D-LED:sen gav f.ö. upp totalt när jag testade att byta minne och har inte lyst alls sedan dess (de ska alltid lysa i ngn färg). Innan jag testade att byta minnet signalerade dom minnesfel.