Olika processorer - viktigaste skillnaderna?

Permalänk
Medlem

Olika processorer - viktigaste skillnaderna?

Jag har en 3 år gammal pc med P4 2,0 som kanske borde bytas. Saken är den att jag inte hänger med längre, börjar bli gammal. Jag tänker lägga max 10-12 tusen på en bra pc. Jag har läst mycket olika trådar och det verkar som det är AMD som gäller för spel.
Men.....
Jag gillar att spela då och då, men jag kör mycket bildbehandling (Photoshop), Office med mera. Är AMD dåligt på det???
Multitasking? Hmmm, jag klarar att tugga tuggummi och gå i en trappa samtidigt,men där går nog gränsen. Hur viktigt är det? Segar Photoshop om jag har fler program startade med AMD?
Kan någon ganska kort- och lättfattat beskriva största för- resp nackdelar med Intel P4 640 3,2 kontra AMD 64 3500+ som är några jag velar mellan.
Dubbla kärnor? Är det överlägset och värt priset? Opteron har jag läst lite om i trådarna, men jag tvekar om jag skulle våga mig på klockning och andra finesser som verkar självklara för er som kan (även om ni skriver att det med bra manualer är enkelt).
Det var ganska mycket det här, men jag hoppas och tror på en del kloka synpunkter från er.
Som ni räknat ut vill jag ha en bra dator utan att det är värstingmodell, jag tror att jag kan få det om jag väljer det som var nytt för 8-12 månader sedan.
Eller resonerar jag helt bakvänt? Hosta upp pengarna och köp det senaste kanske är vad som gäller?