Widescreen LCD-skärmar på uppgång

Permalänk
Melding Plague

Widescreen LCD-skärmar på uppgång

<font style="font-size: 10pt"><b>Widescreen LCD-skärmar på uppgång</b></font> <small class="small">tisdag 15 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Fler och fler tillverkare som Acer, Benq, Viewsonic, HP och Samsung Electronics sneglar på marknaden för större widescreen LCD-skärmar skriver Digi Times idag. Men det finns också paneltillverkare som är konservativa och påpekar att många grafikkort idag inte har stöd för widescreen skärmar.
<br />
<br /><i>”Starting from the second half of this year, first tier LCD monitor vendors have aggressively expanded their widescreen LCD monitor offerings. BenQ recently unveiled a 8ms 20-inch LCD wide-screen monitor (FP202W) with a price tag of NT$16,900 (US$505). Acer and ViewSonic also added 24-inch and 23-inch LCD monitor, respectively, to their lineups with price tag of NT$28,800 (US$860) and NT$54,900(US$1,641) in October.”</i>
<br />
<br />Vidare skriver Digi Times att Viewsonic tror att widescreen skärmarna kommer att utgöra 20% av den totala försäljningen av LCD-skärmar nästa år, mot 2% för detta år.
<br />
<br />Läs hela nyheten hos <a href="http://digitimes.com/displays/a20051115PR205.html" target="_blank">Digi Times</a>.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

har man använt en 16:9 panel så känns allt annat omodernt

Permalänk
Medlem

Hur långt bak i grafikkortshistorian måste man gå för att grafikkorten inte ska stöda widescreen? GF4? GF3?. Känns inte som att folk som sitter med så gamla datorer satsar på widescreen skärmar.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av source
har man använt en 16:9 panel så känns allt annat omodernt

coolt, vad för skärm har du då? själv kör jag med en 24" Dell med 1920x1200 i upplösning, alltså 16:10...

Permalänk
Medlem

Varför existerar ens 16:10? Jag kan inte se vad den är anpassad för.

Filmer är 16:9
Next gen spel är 16:9
Hd-tvs och t.o.m. tvs innan det var 16:9

Vad är poängen med 16:10?

Visa signatur

Intel Pentium 4 2.80 GHz, 512 MB DDR ram, ATI Radeon 9700 pro 128 MB, Maxtor 200GB HD, Creative SB Audigy 2

Permalänk
Medlem

Tycker inte ws är någon höjdare för att surfa eller dokumenthantering. Sätter gärna skärmen i pviot-läge mer än att ha ws.

Men till film och spel är det ju kanon.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Hedersmedlem

Tänker inte byta skärm förren Widescreen finns till vettiga priser för Wide skall det va!!!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det är med WS-stöd på GF3 Ti200??

Visa signatur

Bite my shiny metal ass.

Permalänk
Medlem

Efter att ha provat spel med fusk-bredbild på min 4:3 22tum(svarta kanter uppe/nere), så kan jag säga att jag tänker då alldrig köpa något annat än bredbild nästa gång. FPS/bil-spel blir så mycket bättre i WS än i titthålsformat.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Gah man blir ju så trött på sånt här. Konstigt att widescreen skärmar är på uppgång, de har ju knappt funnits förrns nu.

LCD tillverkarna är ju så löjligt fega vad gäller nytänkande och särskilt vad gäller upplösning. Vill man ha nåt som inte är jusst den typen som alla har så får man beställa från länder utanför europa och betala minst det dubbla priset. Och så när de 5 år försent släpper widescreeen och lite annat så blir de förvånade över att det säljer? Suck.

Man kan ju undra vad som hindrat företagen att göra det innan, om någon släppt widescreen skärmar för ett par år sen så lär de har tjänat bra mycket pengar på det. Känns som den enda anledningen till varför widescreen 20" skärmen existerar för oss dödliga är för att apple lanserade sin och då hakade alla andra på (visst, apple använder samma paneler som PC skärmar men ingen vågade ju släppa dem innan apple gjorde det).

Permalänk

widescreen skärmar.

SNÄLLA SWECLOCKERS! SLUTA OMEDELBART ATT SÄRSKRIVA! JAG BER ER! NI ÄR VÅRT SISTA HOPP TILL MÄNSKLIGHETEN! SLUTA OMEDELBART ATT SÄRSKRIVA!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Härligt att widescreenskärmana för dator börjar komma nu! För min egen del väntar jag nog på 32'' widescreenskärmarna eller större innan jag slår till(med hög dator anpassad upplösning). Dator och TV kombinerar jag redan nu, och tänker inte ha både och(tar plats och slöseri att ha 2 olika enheter för att visa bild). Jag försöker bara hitta en bra höj och sänkbar TV bänk med tangentbordlåda under så man bara höjer upp TV bordet och vips har man datorbord! Men har inte hittat någon bra lösning på de än.

Men antar jag får vänta, tillverkarna tar sån tid på sig att se potencieal med tekniken de har.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
widescreen skärmar.

SNÄLLA SWECLOCKERS! SLUTA OMEDELBART ATT SÄRSKRIVA! JAG BER ER! NI ÄR VÅRT SISTA HOPP TILL MÄNSKLIGHETEN! SLUTA OMEDELBART ATT SÄRSKRIVA!

Det är inte så farligt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Irritationsmomentet är väl just 16:10
Det som jag mest blir irriterad på är att det fortfarande blir brevlådefilm om jag kollar på min gamla 32" Wide CRT tv... Tyvärr är det likadant med platta väggtv. Man spenderar inte tusentals kronor bara för att få en större brevlådefilm.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------