problem vid försäljning på Blocket.se !!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2004

problem vid försäljning på Blocket.se !!

Hejsan!
Jag sålde nyligen ett CompactFlash-minne till en herre i Alingsås för 200kr. Jag erbjöd postförskott, men eftersom det skulle kosta honom extra i frakt avböjde han det och bad mig skicka med vanligt brev efter förskottsbetalning till mitt konto. Nu har det gått flera dagar sedan jag skickade minnet, och han påstår att han inte har fått det, och skriver såhär i sitt senaste mail: "(..) jag föreslår att du ser till att jag har minnet på onsdag eller pengarna tillbaka, annars får jag gå vidare med det hela."

Har han någon rätt att göra såhär? Jag vet inte ifall han har mottagit brevet eller inte. Han skriver:
"Jag kan styrka att jag betalt. Kan du styrka att du har skickat?"

Jag kan inte bevisa att jag har skickat det, eftersom han ville att jag skulle skicka som vanligt brev. Jag vet ju heller inte om han har mottagit det.

Tacksam för tips & råd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2005

Detta är ett vanligt sätt att lura säljare.

Erbjöd du rekommenderad försändelse eller något sådant vid försäljningen?

Reklamation till posten måste du nog göra. Sedan kan du vänta en månad på postens egna utredning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Köparen ville ju ha minnet skickat som brev och då får man helt enkelt skylla sig själv, då man inte kan "söka efter" vart brevet är nånstans.

Har för mig att även brevföresändelser inte är försäkrade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tellus
Registrerad
Feb 2005

Börja med att ringa Postens kundtjänst och reklamera (och fråga vad du ska göra).

020 - 23 22 21

http://www.posten.se/m/kundtjanst

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

Nej vanliga försändelser är inte försäkrade såvida dom inte går som registrerat. Har själv skickat en gång nåt för 100kr och det försvann och dom kunde inget göra eftersom man inte kan spåra paketet då.

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2004

Jag erbjöd honom portförskott för då förses väl paketet med ett kolli-nr? Men han ville inte lägga ut de extra 45:- eller vad det nu kostar så han sade att det var lungt om jag skickade som vanligt brev. Jag menar han kanske har mottagit varan och nu bara vill ha pengarna också? Men så jag ringer kundtjänst och berättaför dem hela situationen, och frågar vad jag skall göra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan
Jag erbjöd honom portförskott för då förses väl paketet med ett kolli-nr? Men han ville inte lägga ut de extra 45:- eller vad det nu kostar så han sade att det var lungt om jag skickade som vanligt brev. Jag menar han kanske har mottagit varan och nu bara vill ha pengarna också? Men så jag ringer kundtjänst och berättaför dem hela situationen, och frågar vad jag skall göra?

Han ville alltså ha det som brev även när du erbjöd säkrare fraktsätt, då är det inte ditt ansvar längre om det kommit bort. Räcker med att du gör en reklamation, kan man göra på nätet via posten.se. Sen har du uppfyllt dina åtaganden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2004

det som gjorde mig mest upprörd var att han direkt började anklaga mig och skriva sina brev med caps lock intryckt. Tyckte det var väldigt oproffesionellt av honom. Men nu gör jag en reklamation på posten.se så får vi se.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Tumba
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X00L
Han ville alltså ha det som brev även när du erbjöd säkrare fraktsätt, då är det inte ditt ansvar längre om det kommit bort. Räcker med att du gör en reklamation, kan man göra på nätet via posten.se. Sen har du uppfyllt dina åtaganden.

Precis så som det räcker att göra. Men varöfr inte rekomenderat brev? kostar 50:- och då ärd et försäkrat och man får ett kollinr.... Men var han snål och ville ha det billigare fraktsättet så får han skulla sig själv.

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan
det som gjorde mig mest upprörd var att han direkt började anklaga mig och skriva sina brev med caps lock intryckt. Tyckte det var väldigt oproffesionellt av honom. Men nu gör jag en reklamation på posten.se så får vi se.

Posten brukar ta en månad på sig med reklamationen, då kan du säga till honom att du avvaktar postens utredning. Sen när du fått postens slutgiltliga svar så är det bara att släppa hela grejen. Troligtvis har han redan fått brevet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2004

Jag håller på att fylla i reklamationen och i ett fält skall man fylla i "Utlämningspostnummer". Är det hans postnummer då eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan
Jag håller på att fylla i reklamationen och i ett fält skall man fylla i "Utlämningspostnummer". Är det hans postnummer då eller?

Stämmer bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2004

Jag fick precis detta tillbax från Posten, betyder det att de inte startar en utredning?:

Vi har mottagit din reklamation.

Eftersom brevet saknade försäkring betalar vi inte ut någon ersättning, då
Posten enligt gällande villkor inte ersätter försenade eller förlorade
1:a-klassbrev eller ekonomibrev.

Vi vill ändå tacka dig för att du gjorde en reklamation. De uppgifter vi fått in
om ärendet hjälper oss i vårt kvalitetsarbete. Vi arbetar kontinuerligt med vår
kvalitet och hoppas att du även i fortsättningen med förtroende kommer att
använda våra tjänster.

Med vänlig hälsning

Posten Kundtjänst

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan
Jag fick precis detta tillbax från Posten, betyder det att de inte startar en utredning?:

Vi har mottagit din reklamation.

Eftersom brevet saknade försäkring betalar vi inte ut någon ersättning, då
Posten enligt gällande villkor inte ersätter försenade eller förlorade
1:a-klassbrev eller ekonomibrev.

Vi vill ändå tacka dig för att du gjorde en reklamation. De uppgifter vi fått in
om ärendet hjälper oss i vårt kvalitetsarbete. Vi arbetar kontinuerligt med vår
kvalitet och hoppas att du även i fortsättningen med förtroende kommer att
använda våra tjänster.

Med vänlig hälsning

Posten Kundtjänst

Dom gör alltid en utredning. Men du får ingen ersättning för förlorat oförsäkrat brev.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Tumba
Registrerad
Jan 2003

Då kan killen känna sig blåst och få ångest över att han inte var smart och betalade 50:- för ett försäkrat brev....

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bishkek, Kirgizistan
Registrerad
Okt 2002

Betala inte tillbaks en krona ,Han kan skrika och gorma bäst han vill.
brev är oförsäkrat så han får skylla sig själv om det nu försvann , Men mer troligt är att han försöker få både minnet och pengar från dig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2004

om det nu är så att han försöker blåsa mig borde han lugna sig när han ser att jag reklamerat och att de har startat en utredning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan
om det nu är så att han försöker blåsa mig borde han lugna sig när han ser att jag reklamerat och att de har startat en utredning.

Första regeln när man ska lura någon är att aldrig ge sig, tillslut viker sig säljaren för bedragaren. Händer alltför ofta tyvärr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Jul 2004

För övrigt så försvinner det en hel del post på posten, innom familjen har vi blivat av med grejor för totalt över 1000 kr de senaste åren.

Om farbrorn (köparn) orkar gnälla vidare så slappna bara av, du har inte gjort något fel.

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Trädvy Permalänk
f.d. Dinoman
Testpilot
Plats
Älmhult
Registrerad
Jan 2002

Du kan nog glömma hela grejen.

Att posten slarvar bort saker är inte ditt ansvar. Dessutom som du skrev så erbjöd du dig ett säkrare alternativ men han ville inte och brevet "kom bort". Det är inte din uppgift att informera honom om att det är ett osäkert alternativ att skicka som vanligt brev utan kollinummer.

Han kan inte göra någonting åt saken. Stoppa hans mail i spam-mappen.

Asus Maximus VII Hero - Intel Core i7 4770K @ 4,6Ghz - Corsair H110i - 16GB RAM - ASUS ROG STRIX 1080 Ti @ 2000/12 000MHz - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tellus
Registrerad
Feb 2005

Textade du adressen tydligt?

En gång tog ett brev/jiffy till mig över en månad. Jag ringde den lokala postterminalen några gånger och de letade extra efter brevet jag skulle få.

Det visade sig att avsändaren hade skrivit flera S som Z i min adress när det damp ner till slut...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2004

nej jag såg till att texta tydligt osv. Men nu får Posten göra sitt och så tänker jag acceptera det Posten kommer fram till. Sen får han gnälla hur mycket han vill, jag tänker inte lita på honom efter hur han betedde sig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

Precis att dom inte kommer göra nåt mer är inget konstigt då det inte kan spåras vanligt brev, hade han nu valt postförskott kunde man ju visa kolli id lätt spåra om han hämtat ut paketet eller inte så han kanske har lärt sig en läxa nu.

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2002

Jag kan bara hålla med om att det är helt vansinningt att skicka värdesaker som vanligt brev 50:- är inte så jättedyrt för den extra säkerheten.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
...
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herakles
Jag kan bara hålla med om att det är helt vansinningt att skicka värdesaker som vanligt brev 50:- är inte så jättedyrt för den extra säkerheten.

mjae, 25% av varuvärdet i försäkringskostnad tycker jag inte är lockande.
chansar man på brevfrakt, så ska man ge fan i att bitcha om det kommer bort.

Jag hade själv chansat, jag är godtrogen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001

Re: problem vid försäljning på Blocket.se !!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan
Hejsan!
Jag sålde nyligen ett CompactFlash-minne till en herre i Alingsås för 200kr. Jag erbjöd postförskott, men eftersom det skulle kosta honom extra i frakt avböjde han det och bad mig skicka med vanligt brev efter förskottsbetalning till mitt konto. Nu har det gått flera dagar sedan jag skickade minnet, och han påstår att han inte har fått det, och skriver såhär i sitt senaste mail: "(..) jag föreslår att du ser till att jag har minnet på onsdag eller pengarna tillbaka, annars får jag gå vidare med det hela."

Har han någon rätt att göra såhär? Jag vet inte ifall han har mottagit brevet eller inte. Han skriver:
"Jag kan styrka att jag betalt. Kan du styrka att du har skickat?"

Jag kan inte bevisa att jag har skickat det, eftersom han ville att jag skulle skicka som vanligt brev. Jag vet ju heller inte om han har mottagit det.

Tacksam för tips & råd

Har du sparat mailet där han avböjer postförskott & kräver att du skickar det som vanligt brev?...

Samt säg till honom att du har en vän som kan styrka att du skickade minnet & fråga honom om han kan styrka att han inte mottagit minnet... säg sen tack & adjö till honom.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
PC
HTPC
Mediaspelare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2004

han var god vän med sin lantbrevbärare så han skulle nog kunna styrka det (enligt honom iallafall). Men jag har ingen vän som kan styrka det, och tänker inte krångla in mig på det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bishkek, Kirgizistan
Registrerad
Okt 2002

Du behöver inte bry dig om vad han säger , Det är ett brev , Brev kan komma bort. Det finns inget han kan göra åt saken. Om brevbäraren kan intyga att det är borta spelar inte någon roll. Det är INTE ditt ansvar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

re

Hade samma problem när jag sålde ett xbox spel vi tradera har +50 i status men ändå skulle denna person som var VD för ngt företag utbildad civilare och allt annat han skrev i sina mail klaga och anmäla mig mm.

Svarade att han skulle sluta komma med tomma hot då jag klart och tydligt erbjöd han att både skicka som REK eller mot PF men då skulle han få stå för dom extra 50:- men det ville han ju inte. Hade även bara gått 5 dagar så jag hälsade att han kunde lungna ner sig och vänta 1 vecka till.

Vad tror ni händer jo paketet kommer så klart och alla blir glada :), Vad lär man sig av detta då.

1. Dyra saker ska skickas som rek/PF (glöm inte att man kan använda brevpostföreskott)
2. Skriv i din annons/auktion att du rekomenderar PF/REK men kan skicka med vanligt bre men att du ej tar anvar för detta.
3. Posten suger

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2003

men asså har du itne kvar kvittot du fick när du skickade minnet som du kan fota och ge honom?
Kanske itne bevisar så mycket iofs...

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower