Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2004

Köpråd s939 moderkort

Hejsan.

Nu har jag ett ytterst delikat problem som alla ni kunniga här på forumet kan få sätta tänderna i.

Jag sitter och räknar lite på en ny dator nämligen...

Egentligen vill jag har förslag angående det mesta men det jag fastnat särskilt på är moderkort. Det är på så vis att jag tänkt köra en Opteron146 för socket 939 och undrar vilket moderkort jag bör satsa på.

Eftersom min budget är extremt hårt dragen hade jag tänkt köpa det mesta begagnat men just moderkort vill jag helst ha nytt. Frågan är då vilket som är bäst. Ska jag satsa på ett SLI-kort fast jag endast tänkt använda ett grafikkort? Om inte, vilket kort ska jag ha?

För att underlätta tänkte jag skriva mina förhoppningar:
Hårt draget kan man säga att jag, som många andra, är intresserad av att klocka 146an en del, men det är absolut inget krav att den ska gå över 2500-2600MHz. Jag hade inte tänkt köra några värstingminnen utan exempelvis Corsair TWINX1024-3200C2. Minnena har jag inte alls tänkt ge mig på utan köra default så långt det går... Datorn som helhet vill jag köra Battlefield 2, Call of Duty 2, HalfLife 2, Quake 4 och liknande på, relativt laggfritt.

Nedan skriver jag min tilltänkta budget. Jag har som sagt tänkt att köpa mycket begagnat.
Moderkort: Helst så nära 1000-lappen som möjligt. Ett DFI Ultra-D (1500:-) har jag funderat på men är inte det lite overkill för mina krav? Annars har jag funderat på ASUS eller MSI.
Grafikkort: ~1000 (möjligtvis 1500). Har funderat på 6600GT. Detta beror ju lite på vad marknaden har att erbjuda just vid inköpstillfället
Minne: ~1000

All övrig hårdvara har jag antingen redan bestämt vad jag ska ha, eller så har jag den redan.

Tack på förhand för hjälpen!

/Daniel