Sonys rootkit finns i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Sonys rootkit finns i Sverige

<font style="font-size: 10pt"><b>Sonys rootkit finns i Sverige</b></font> <small class="small">onsdag 16 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
För ungefär en vecka sedan <a href="http://www.idg.se/ArticlePages/200511/11/20051111114811_IDG.s..." target="_blank">intervjuade</a> IDG Sony BMG i Sverige om deras rootkitkopieringsskydd. Victor Fredell som jobbar på den svenska divisionen skrev till IDG:s läsare att det kontroversiella rootkitkopieringsskyddet inte finns i Sverige. <i>"Självklart är det dålig publicitet! Men allt jag kan lova är att vi inte har haft det här skyddet i Sverige och att vi inte kommer att ha det i framtiden heller."</i><br /><br />Nu har det visat sig att detta inte stämmer, Sonys rootkit finns visst i Sverige enligt en analys av säkerhetsfirman DoxPara Research, som undersökt hur många gånger rootkitet ringt hem till Sony. DoxPara Research har analyserat DNS-förfrågningar och av en halv miljon förfrågningar kom ungefär 5000 från Sverige, minst 5000 datorer har rootkitet installerat. Det kan mycket väl finnas fler datorer med kopieringsskyddet installerat enligt DoxPara Research. <br /><br />Förhoppningsvis har dessa datorer inte drabbads av blåskärmar, instabila system, virus eller försämrad säkerhet som Sonys program kan orsaka.<br /><br />Läs mer hos <a href="http://idg.se/ArticlePages/200511/16/20051116144549_SOS/20051..." target="_blank">IDG</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Here we go again

Permalänk
Medlem

Japp, ljuga kan Sony iaf.. Jäkla idioter!

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200 @ 2,8Ghz | 2048Mb | Sapphire Radeon HD 2600XT | Gigabyte GA-K8NSC | Xilence 500W | Soundblaster A4 7.1 | Maxtor S-ATA 200Gb - Samsung SP1654N 160GB | Antec P182 | SAMSUNG 22" 225BW

Permalänk
Medlem

Hoppas att sony går i konkurs, fy fan alltså

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Sonyföljetongen fortsätter
Bra o veta dock att vi inte har det kopieringsskyddet i Sverige........eller hur var det nu igen
Tänk vad kul om den breda massan också skulle delta i bojkott.....policyn hos Sony skulle snabbt ändras.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Nån på sony som sagt nåt som är sant?

Permalänk
Medlem

det var ingen liten siffra, lysande sony fan vilka idioter.

Permalänk
Medlem

Titta, Sony ljuger igen, vad förvånande
och så klagar folk på att man funderar på att bojkotta hela sony.. undra på då när ingen av de anddra dellarna verkar bry sig om att musikavdelningen tydligen verkar tro sig stå över allt vad moral, etik och gammal hederlig kunderelation heter...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Vad är nästa steg, att skiten börjar sprida sig själv oxå?

Permalänk
Avstängd

http://soryelectronics.com

Sony has crossed the line. Years ago, they were leading the edge, introducing cutting edge consumer electronics concepts like the WalkMan, the DiscMan, and the MiniDisc. Now they are infecting your computer with a malicious and dangerous DRM rootkit that can cause system instability, open your computer up to viruses, spy on you, and impose ridiculous restrictions on what you can do with your own computer.

Sony's so-called 'content-enhanced' CD's will install DRM laden spyware on your PC by simply placing the disk in its drive. They have lied about the software in their EULA, and until pressure rose to a fevered pitch, Sony refused to provide a method to remove their dangerous DRM rootkit.

DRM is bad for people. DRM stops users from enjoying their content and frustrates consumers while doing nothing to stop pirates from stealing and selling their digital wares. DRM is the industries' way of saying you no longer own your content when you buy it, but are merely borrowing it.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Så himla lågt av Sony....

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk

Förstår inte riktigt vad som är problemt med just detta (dvs inte själva rootkitet).
Svenska sony kan ju inte garantera att ingen svensk har rootkitet utan dom menar att det inte sålts några skivor med det här i Sverige. Visst kan det vara populärt att klanak ner på dom nu (och det ska vi) men i detta fall är det bara löjligt.

Permalänk
Medlem

"Dagens Sony"

Undrar hur de ska reda ut den här härvan egentligen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vilket drama Som värsta såpan

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Avstängd

häxjakt 2k5

lägg ner ok?

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara folk som köpt skivor över nätet från USA? Tycker ni tar lite förhastade slutsattser på ganska vaga grunder.

Är det dock så att det säljs skivor med rootkit här i landet då vet jag faktiskt inte vad jag ska skriva...saknar fler ord helt enkelt över det som har hänt med Sony.

Permalänk
Medlem

Nej det är inga förhastade slutsatser. Följande ljudböcker har Sonys rootkit: Herman Lindqvist - "Historien om Ostindiefararna" och Ian Caldwells "Den sista hemligheten". Rootkit:et installeras inte från alla skivor (ljudböcker består som bekannt av väldigt många skivor...).

Permalänk
Medlem

Verkar skrämmande att de kan ta reda på sån information tycker jag...

Permalänk
Medlem

Undrar om inte DRM'en ligger på det där förbannade musikprogrammet till min Sony MP3-spelare :S

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haraya
häxjakt 2k5

lägg ner ok?

Vi vet att du gillar att ta skit från sony, men vi vanliga människor gillar inte det. Sony förtjänar precis all skit dom får nu, och lite till. Synd bara att inte allt annat fuffens sony har för sig uppmärksammas samtidigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haraya
häxjakt 2k5

lägg ner ok?

Varför? De gör ju bara om samma misstag hela tiden, ska man låta bli dem bara för att de inte lär sig?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeus
Rösta på Jens!

Oh yeah!

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

verkar som om flera har importerat rootshittet hit.

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk
Medlem

Va fan, togs mitt inlägg bort?

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haraya
häxjakt 2k5

lägg ner ok?

Öh? Sony installerar ett rootkit på köpares datorer som skickar information om vad de har på datorn och öppnar upp för virus och det är okej? Men när när det händer nåt för Sonys konkurenter (tex när Kameo "floppade" och bara fick 8.8 på gamespot) så suger det företaget och kommer att gå under? Du är faktiskt en konstig person...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Vi vet att du gillar att ta skit från sony, men vi vanliga människor gillar inte det. Sony förtjänar precis all skit dom får nu, och lite till. Synd bara att inte allt annat fuffens sony har för sig uppmärksammas samtidigt.

jag tar inte skit från sony.

är man så dum och köper den skitmusik sony och alla andra stora skivbolag ger ut förtjänar man ett rootkit på sin dator.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haraya
jag tar inte skit från sony.

är man så dum och köper den skitmusik sony och alla andra stora skivbolag ger ut förtjänar man ett rootkit på sin dator.

Jag skulle betala vad som helst för att få se din reaktion när nåt företag du faktiskt litar på gör samma sak som Sony gjort nu.

Bara för att just den HÄR grejen in påverkar dig, betyder inte det att något annat inte kommer göra det i framtiden om du låter sånt här pågå.

Det är som att säga att Nazismen är helt ok, eftersom den inte påverkar mig då jag är vit.

Visa signatur

OMG, the mutant Voodoo chipsets are after me!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peso
Nej det är inga förhastade slutsatser. Följande ljudböcker har Sonys rootkit: Herman Lindqvist - "Historien om Ostindiefararna" och Ian Caldwells "Den sista hemligheten". Rootkit:et installeras inte från alla skivor (ljudböcker består som bekannt av väldigt många skivor...).

NEJ??!!! och jag som nyss beställt eller fick denna CD gratis med en tidgnign!!!! FAN FAN FAN!!!

Nu ringer jag de j!Vlarna på "Allt om historia" eller vad fan de heter.

Permalänk
Medlem

sonys aktiviteter kan klassas som olagliga i sverige.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av King-eleN
Så himla lågt av Sony....

FAST INTE LIKA LÅGT SOM GLOCALNET! xD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nathaniel
Jag skulle betala vad som helst för att få se din reaktion när nåt företag du faktiskt litar på gör samma sak som Sony gjort nu.

Bara för att just den HÄR grejen in påverkar dig, betyder inte det att något annat inte kommer göra det i framtiden om du låter sånt här pågå.

Det är som att säga att Nazismen är helt ok, eftersom den inte påverkar mig då jag är vit.

nazism är väl inte direkt ok men det är, precis som det här med rootkit, inget jag orkar bli arg över.