Nybörjarfråga om minnen till en laptop

Permalänk
Medlem

Nybörjarfråga om minnen till en laptop

Min sambos dator behöver mera minne än dom 256 som sitter i. Det är en HP ur 6000-serien.
Det är en 512mb som ska inhandlas och butiken vill ha ca 1200:- för en sån sticka. Utan att veta vad som sitter i låter det märkligt mycket.
Så min fråga är, duger vilket som helst att trycka i eller måste det vara något märkvärdigare. Jag antar att det är 333mhz som gäller, kan man köpa en 400?
Nån som orkar ge mig en fingervisning trots att det säkert är grundläggande kunskap och har varit uppe en ziljard gånger förrut.

Permalänk
Medlem

Laptops brukar vara lite grinigare än stationära men ddr är bakåtkompatibelt så om du köper en ddr400 så skall det rent teoretiskt fungera. Sen kan de vara lite griniga när det gäller att blanda märken av minnen också men återigen så skall det inte spela någon roll.

Annars så låter 1200:- lite dyrt, men ur butik så kan jag tänka mig att det är iallafall dugligt. Jag köper bara saker online numera och då är det ju lite billigare. När det gäller kvalitén på minnena så skulle jag säga att det är bättre att lägga ut lite extra pengar på kvalitét. Om inte annat så ökar chanserna för att det funkar ordentligt plus att de troligen presterar bättre.

Testa fråga i butiken vad de skall ha för att bara testa lite snabbt om minnet funkar. tar inte många minuter. Om inte annat så köper man minnen, tar hem och testar och sen om det inte funkar så går man tillbaka, spelar dum och kräver pengarna tillbaka...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

slänger in min fråga här istället för att skapa ny:

Är det avancerat att byta minnen i en laptop? Kan tänka mig att det skiljer sig mellan märke/modell, men generellt sett? Funderar på att köpa en laptop med 512Mb och sätta in ytterligare 512mb. Datorn jag har funderat på är:

http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=k931180&Refer...

eller möjligtvis:
http://www.alternate.de/html/shop/productDetails.html?artno=P...

Permalänk
Medlem

Om du nu funderar på att byta minnet själv så tycker jag att det är en god ide att öppna din laptop och först och främst se om det finns en ledig plats för ett minne till. Finns det ledig plats så kan du plocka ut ditt gamla minne och ta med det till butiken och säga att du skall ha ett större men likvärdigt som fungerar i din laptop.

Tror du har störst chans att få rätt minne på så sätt. Givetvis under förutsättning att det är en butik med kompetent personal. Får du fel minne som inte passar kan du hävda öppet köp osv. Se till att allt sådant blir klargjort när du handlar.

Visa signatur

Rehab is for quitters

Permalänk

Brukar minnesplatserna finnas tillgängliga under en lucka på undersidan eller behöver man oftast skruva isär hela skiten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan
Brukar minnesplatserna finnas tillgängliga under en lucka på undersidan eller behöver man oftast skruva isär hela skiten?

Det brukar göra det ja. Men det e ju bara skruva upp alla luckor för att se

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk

okej, då borde det inte vara alltför avancerat

Permalänk

Re: Nybörjarfråga om minnen till en laptop

Citat:

Ursprungligen inskrivet av VictorG
Min sambos dator behöver mera minne än dom 256 som sitter i. Det är en HP ur 6000-serien.
Det är en 512mb som ska inhandlas och butiken vill ha ca 1200:- för en sån sticka. Utan att veta vad som sitter i låter det märkligt mycket.
Så min fråga är, duger vilket som helst att trycka i eller måste det vara något märkvärdigare. Jag antar att det är 333mhz som gäller, kan man köpa en 400?
Nån som orkar ge mig en fingervisning trots att det säkert är grundläggande kunskap och har varit uppe en ziljard gånger förrut.

Jag kollade på Kingston minneskonfigurator på Dustin (Kingston brukar ha billiga minnen) och fick en hel hög träffar på olika HP/Compaq 6000, men jag antar att det är en HP/Compaq Evo Business Notebook nc6000/nc6000 LE. I så fall vill de ha 1220 spänn för 512MB, så jag skulle tro att det kan vara lite tufft att hitta billigare minne till din bärbara (i svenska butiker i alla fall).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan
Brukar minnesplatserna finnas tillgängliga under en lucka på undersidan eller behöver man oftast skruva isär hela skiten?

Ibland ligger de gömda under tangentbordet.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Är det nx eller nc?

Är det 61xx, 62xx eller 6000 som körs?

Kan du svara på det så ska jag hjälpa ¨dig.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Nu är jag hemma och kollar. Det är en nx6110.
Den ska ha en ledig slot för en sticka och jag vill ha en 512 om det inte är nån stor fördel med en 256 till.
Jag tackar erat engagemang, jag är helt lost på det här.