Vad vill ni se i linux som finns i Windows

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
OK, så jag har laddat ner ett program med filändelsen .deb. Ska funka i Ubuntu - men det går inte bara att dubbelklicka på filen, utan jag måste gå in i ett terminalfönster och skriva ett kommando (pkgm eller nåt, exakta kommandot får jag förstås leta upp på Internet). Installeraren klagar över att det saknas något paket som behövs, ja men fixa det då! Det borde stå "paketet xlib-bla behövs, vill du installera det?"

Om du använder apt-get får du precis det beteendet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Jag har nog kommit på en ny grej som jag vill ha och det är ett enkelt sätt att installera program på.

OK, så jag har laddat ner ett program med filändelsen .deb. Ska funka i Ubuntu - men det går inte bara att dubbelklicka på filen, utan jag måste gå in i ett terminalfönster och skriva ett kommando (pkgm eller nåt, exakta kommandot får jag förstås leta upp på Internet). Installeraren klagar över att det saknas något paket som behövs, ja men fixa det då! Det borde stå "paketet xlib-bla behövs, vill du installera det?" Och helst ska allt det där gå via dialogrutor så att man slipper terminalen helt och hållet.

Om man vill alltså. Den som känner att han/hon vill ha kontroll över varje steg får förstås göra det via kommandoraden.

I princip alla distar har någon form av paket hanterare, många har också grafiska frontends t.ex. yumex, synaptic, rpm-drake m.m.
Pakethantering i Linux skiljer sig från den i Windows, bara att börja vänja sig.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Jag har nog kommit på en ny grej som jag vill ha och det är ett enkelt sätt att installera program på.

OK, så jag har laddat ner ett program med filändelsen .deb. Ska funka i Ubuntu - men det går inte bara att dubbelklicka på filen, utan jag måste gå in i ett terminalfönster och skriva ett kommando (pkgm eller nåt, exakta kommandot får jag förstås leta upp på Internet). Installeraren klagar över att det saknas något paket som behövs, ja men fixa det då! Det borde stå "paketet xlib-bla behövs, vill du installera det?" Och helst ska allt det där gå via dialogrutor så att man slipper terminalen helt och hållet.

Om man vill alltså. Den som känner att han/hon vill ha kontroll över varje steg får förstås göra det via kommandoraden.

Skulle vara intressant att göra en men jag kör inte X och jag är heller inte så 1337 på de libs som används tyvärr.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

OK, nu börjar jag fatta hur det funkar. Ska ta det lite mer försiktigt med åsikterna innan jag kommit underfund med apt-get och synaptics.

Men jag tycker fortfarande att man borde kunna installera en .deb-fil genom att dubbelklicka på den.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
OK, nu börjar jag fatta hur det funkar. Ska ta det lite mer försiktigt med åsikterna innan jag kommit underfund med apt-get och synaptics.

Men jag tycker fortfarande att man borde kunna installera en .deb-fil genom att dubbelklicka på den.

Synaptic är ännu smidigare: det krävs bara två-tre klick för att ladda hem, installera och fixa beroenden. Windows, gå och lägg dig.

apt-get är ännu bättre: man behöver inte klicka någonstans, bara sitta i den underbara terminalen i ett gudabenådat textläge och knappa in typ 20 tecken på bråkdelen av den tid det tar att i Windows leta upp rätt sida, hitta rätt fil, ladda ner, köra installationsprogram, välja var det ska installeras mm. Att möjligheten finns är åtminstone alltid ett plus.

Jag kör faktiskt inte med någon grafisk filhanterare överhuvudtaget i Linux. Jag tycker det går snabbare att sköta allt via terminalen. Det enda jag kan sakna ibland är möjligheten att "ctrl-klicka" på filer i utforskaren, för de tillfällen man vill t ex ta bort en massa olika filer som inte alla har samma filändelse eller andra gemensamma egenskaper som gör att man kan köra nåt wildcard eller nåt, men det händer förvånansvärt sällan. Går ju att göra med ett enda kommando det också, om än det blir lite längre.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Det jag personligen saknar är nog som många andra, stöd för "riktiga" spel.

Även en form av standard för filtyper vore inte fel, som att byta alla deb,rpm osv mot .exe som i windows. Där jag kan köra samma .exe fil oberoende på om jag kör debian eller redhat. Nu är jag inte så insatt i hur det fungerar och man kan säkert köra RPM i debian men det är rörigt. Under windows finns där ungefär bara .exe och så är applikationen igång.

phz: apt-get är smidigt _OM_ man vet vad man ska skriva, jag håller med dig. Det är enklare att skriva "sudo apt-get install gaim" om man vet vad just de paketet heter. Tror fler har lättare att installera MSN från msn.se och bara klicka igång installern och "nästa" på allt för att sedan starta det och ha ett fungerande MSN program. Istället för att om man är osäker googla någon minut (minst) och kanske tanka ner något från gaim.sourceforge.net/ för att sedan fastna vid download där de finns säkert 10 olika att tanka ner.

EDIT: Kan säkert tolkas fel men jag menar inte att man bör använda just .exe utan att man har en filändelse som windows använder .exe.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee
Det jag personligen saknar är nog som många andra, stöd för "riktiga" spel.

Även en form av standard för filtyper vore inte fel, som att byta alla deb,rpm osv mot .exe som i windows. Där jag kan köra samma .exe fil oberoende på om jag kör debian eller redhat. Nu är jag inte så insatt i hur det fungerar och man kan säkert köra RPM i debian men det är rörigt. Under windows finns där ungefär bara .exe och så är applikationen igång.

phz: apt-get är smidigt _OM_ man vet vad man ska skriva, jag håller med dig. Det är enklare att skriva "sudo apt-get install gaim" om man vet vad just de paketet heter. Tror fler har lättare att installera MSN från msn.se och bara klicka igång installern och "nästa" på allt för att sedan starta det och ha ett fungerande MSN program. Istället för att om man är osäker googla någon minut (minst) och kanske tanka ner något från gaim.sourceforge.net/ för att sedan fastna vid download där de finns säkert 10 olika att tanka ner.

EDIT: Kan säkert tolkas fel men jag menar inte att man bör använda just .exe utan att man har en filändelse som windows använder .exe.

Eftersom distarna är såpass olika tycker jag det är bra att det finns olika sorters paket. Försöka installera ett rpm på deb är ingen bra idé då katalogstrukturen är olika.

Jag har varken testat slackwares eller gentoos system men jag har testat rpm och deb, jag tycker inget av dem är så svårbemästrat utan skulle tippa på att man ganska snabbt lär sig vilket system ens dist har.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .: Ph0ß1u§ :.
Eftersom distarna är såpass olika tycker jag det är bra att det finns olika sorters paket. Försöka installera ett rpm på deb är ingen bra idé då katalogstrukturen är olika.

Jag har varken testat slackwares eller gentoos system men jag har testat rpm och deb, jag tycker inget av dem är så svårbemästrat utan skulle tippa på att man ganska snabbt lär sig vilket system ens dist har.

Problemet som jag ser är att det inte är lika simpelt. Okej när du väl kan namnet på paketet är det mycket enklare. Men kan alla svenssons namnen på alla paket de vill ha? Jag menar, msn/chat-program använder ju väldigt många och går folk över till linux vill de nog kunna enkelt dra ner ett sådant. Antingen går de in på msn.se under windows och följer installationen med några enkla knapptryck. Eller så börjar de med linux genom att googla för att få fram ett namn på chatprogram till linux, sedan försöka få ner det via apt-get och om de inte hittar något får de börja läsa på gaim sida efter olika versioner och nummer och allt man behöver för olika distar.

Jag skulle vilja se linux alternativ som är lika enkla (eller enklare) som vanliga "svenssons" klarar av. Dom som ni springer och rensar datorer från spyware hos. Dom som vet hur man loggar in på datorn och kör igång msn, osv...

Men samtidigt ha kvar allt terminal baserat så de som verkligen vill ha koll på sitt system även kan ha det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee
Problemet som jag ser är att det inte är lika simpelt. Okej när du väl kan namnet på paketet är det mycket enklare. Men kan alla svenssons namnen på alla paket de vill ha? Jag menar, msn/chat-program använder ju väldigt många och går folk över till linux vill de nog kunna enkelt dra ner ett sådant. Antingen går de in på msn.se under windows och följer installationen med några enkla knapptryck. Eller så börjar de med linux genom att googla för att få fram ett namn på chatprogram till linux, sedan försöka få ner det via apt-get och om de inte hittar något får de börja läsa på gaim sida efter olika versioner och nummer och allt man behöver för olika distar.

Jag skulle vilja se linux alternativ som är lika enkla (eller enklare) som vanliga "svenssons" klarar av. Dom som ni springer och rensar datorer från spyware hos. Dom som vet hur man loggar in på datorn och kör igång msn, osv...

Men samtidigt ha kvar allt terminal baserat så de som verkligen vill ha koll på sitt system även kan ha det.

Eller så startar man synaptics/yumex/rpm-drake och söker efter MSN under paket beskrivningarna, sen klickar man bara i vilken klient man vill ha. Det klara nog de flesta av.

Angående att ha samma packet format för alla distar så vore det helt värdelöst och skulle inte göra någon nytta alls. Distarna är olika, det är därför det finns flera. De har b.la. helt olika filsystem och initscripts därför kan man inte göra ett packet som funkar till alla distar. Och om man nu skulle ha ett standard packetsystem tja då skulle ju alla distar i princip vara likadana, så vipps försvann den fina valfriheten och möjligheterna.

Problemet med att få Linux poppis bland vanliga end-users är inte att det är speciellt mycket svårare att hantera utan att det är så pass annorlunda.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk

Ett ekonomihanteringssystem á la SPCS, enda anledningen till att den organisation jag arbetar för inte gått över till Linux.

Visa signatur

Gör annat nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Folk tycks vilja ha helt andra saker i linux än vad jag vill ha. Folk tycker till och med att linux ska vara så enkelt att Agda 80 ska kunna använda det. Man måste alltid göra en avvägning mellan användarvänlighet och flexibilitet. Windows är hyfsat användarvänligt men inte det mista flexibelt. Microsoft vet vad som är bäst för mig och gör alla val åt mig. Jag vill vara i kontroll över mitt system.

För att svara på frågan så vill jag ha följande saker.
Bättre hantering av flera skärmar. Xinerama är slött och tar extrema mängder ram. Windows hanterar det mycket bättre.
En bra DC klient. Valknut och LDC++ är båda kass. För att ingen ska få någon konstiga idé så tycket jag att DC++ i Windows är kass också.
En bättre ordbehandlare. OpenOffice klarar inte av svensk gramatik.

Permalänk
Medlem

Cocobo, nu orkar jag inte kolla upp detta men StarOffice skulle jag tro har ett bättre och mer proffisionellt stöd för grammatik och rättstavningn än Openoffice. Kan man antaligen läsa om på Suns hemsida.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

hehe, bugg?

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk

Jag håller kör linux pga att det gör vad jag säger åt det att göra. Jag är trött på att göra några val och HOPPAS på att oset gör vad jag vill.

Jag kör windows på min ws pga att jag åker på lan och vill kunna spela på dem, linux är tyvärr inget vidare att spela på.

Det är väl det enda jag saknar i linux, annars tycker stör jag mig inte på att det inte är "användarvänligt".
Snarare tvärt om, jag tycker det är en styrka eftersom jag får sådan kontroll över systemet.

Till folk som vill köra linux fast ha det användarvänligt:
Det vore bra om det var så användarvänligt som windows i vissa situationer
är men jag tror nog att om man ska komma mer åt det hållet måste man offra
en bra portion av den kontrollen man har över systemet (om man kan dvs.).

Linux ÄR ett mer krävande os än windows och jag tror inte det kommer ändra sig inom en snar framtid.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

Vad sägs som en bra fönsterhanterare?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Vad sägs som en bra fönsterhanterare?

Jag kör inget grafiskt än eftersom jag inte har det på nån ws men hur definierar du en "bra" windowmaker?

Jag installerade suse på en polares laptop och det körde KDE som standard vilket vid första anblicken såg bra ut, hann inte med så mycket mer.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

KDE och Gnome är en smula sega på min laptop. Slackware+fluxbox är långsammare än Windows 98 på min gamla dator. Så, tja, en fönsterhanterare som är lite rapp och responsiv kanske vore bra. Men jag har enbart provat ovanstående tre, så jag kan inte uttala mig om de andra.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .: Ph0ß1u§ :.
Jag kör inget grafiskt än eftersom jag inte har det på nån ws men hur definierar du en "bra" windowmaker?

Jag installerade suse på en polares laptop och det körde KDE som standard vilket vid första anblicken såg bra ut, hann inte med så mycket mer.

Skämtade lite, Nej känns bara så. KDE är mitt val om jag måste välja, Dock är det lite väl instabilt ibland och kan ofta bugga ur så det inte går att öppna nya fönster. Skulle vilja se något mer Aqua likt. Snyggt gränssnitt som accelerades via grafikkortet som E17 fast.. Mer än vad det är nu.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Glömsk

Jag har läst igenom den här tråden och blir lite fundersam om vissa egentligen tänker igenom vad de säger, inget illa menat.

Många här vill att Linuxsystem ska vara "lika enkla som Windows för vanliga användare". Guess what, windows är inte i sig enkelt! Windows är bara enkelt för att de som lärt sig det.

Rättare sagt, om man säger att det är "enkelt" att gå till en hemsida som man i förväg måste veta om med en webbläsare som man startat genom att med pekdonet klickat på en grafisk representation av applikationen ritat på skärmen, ladda ner ett program, starta en filhanterare och med pekdonet dubbelklicka på den grafiska representationen av filen och följa instruktioner på skärmen som består av att trycka på den grafiska representationen av något ting som får applikationen att förstå begreppet "acceptera". (Phew). Detta är enkelt om man lärt sig att datorn funkar så. Att köra bil är enkelt när man kan det.

Tog min mamma över ett år att lära sig det som står ovan, och hon har fortfarande problem att förstå konceptet med en fil.

För att ta ett helt annat exempel: Mormor knackar TeX. Tog henne några timmar att lära sig det för hon kunde acceptera att den speciella texten på "skrivmaskinen" gjorde ett visst utseende på utskriften. När hon lärt sig det lärde hon sig snabbt att det var mycket enklare att hitta filer med en kommandotolk istället för att arbeta en mer abstrakt grafisk trädkonstruktion (grafisk filhanterare).

Jag är helt säker att dessa två personer skulle kunna lära sig använda ett Linux på samma, eller kortare, tid än det tog att lära sig Windows.

------

Funderar förresten om det inte vore en ide att skapa ett projekt, typ cygwin fast tvärt om, alltså man portar alla vanliga grafiska windowsprogram till Linux. Finns säkert nån som finner det enklare att migrera till Linux om han i början har en exakt kopia av "Utforskaren" och "Anteckningar" och "Logboken" att använda tills han känner att han lärt sig systemet och inte har något mot att lära sig nya program. Kanske finns?

------

Nu blev det här lite OT, sorry. Några grejer jag vill se i Linux:

Bättre stöd för färghantering som någon sagt.
Enklare konfiguration för fonter. (Fan, linuxhackers är så snälla att tillåta olika indent styles att användas i editorer, varför inte ge en windows-like-option för fonter i X? Är ju så många som vill ha det)
Bättre program för fotohantering. Macanvändarna har Aperture, Windows har Rawshooter, Bible, CaptureOne etc.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

hehe, håller med Psionicist. tänkte precis skriva likande post.

själv satte jag upp en riktigt gammal och seg dator med debian och xfce till några släktingar som de skulle ha att surfa med endast. det tog väl 10 minuter att lära sig hur de skulle göra. Senare köpte de visserligen en ny dator som kom med xp förinstallerat. då fick jag åka dit och förklara hur de skulle göra igen, nu ringer de 1-2 ggr i veckan och det är nått som slutat fungera.

kom på lite nya saker jag skulle vilja ha, nått slags vettigt stöd för 2skärmar.(har letat men googla har inte gett nått vettigt än) ja... det var nog det jag kom på just nu iaf.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hetzz
kom på lite nya saker jag skulle vilja ha, nått slags vettigt stöd för 2skärmar.(har letat men googla har inte gett nått vettigt än) ja... det var nog det jag kom på just nu iaf.

Det finns stöd för flera skärmar i Linux, men jag kan hålla med om att det kan vara lite svårt att urskilja de olika alternativen. Det vanligaste är att man antingen kör Xinerama, vilket ligger på "X-nivå", eller att man kör något av tillverkarnas speciallösningar, som vanligtvis inte kräver speciell support av X (eller i alla fall minimal). Jag har nvidiakort i min burk, och att sätta upp TwinView, som är nvidias lösning, tog ca 5 minuter.

Titta tex på denna guide om hur man gör det under gentoo.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Det finns stöd för flera skärmar i Linux, men jag kan hålla med om att det kan vara lite svårt att urskilja de olika alternativen. Det vanligaste är att man antingen kör Xinerama, vilket ligger på "X-nivå", eller att man kör något av tillverkarnas speciallösningar, som vanligtvis inte kräver speciell support av X (eller i alla fall minimal). Jag har nvidiakort i min burk, och att sätta upp TwinView, som är nvidias lösning, tog ca 5 minuter.

Titta tex på denna guide om hur man gör det under gentoo.

TwinView är Nvidia's version av Xinerama. Finns som sagt en hel del sätta att göra på, t.ex. ha flera X serverar, dual head etc.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
*text*

Håller med dig till viss del, större delen av din text var nog riktad mot mitt uttalande om ett mer windows likt system eller vad man nu ska sammanfatta det som. Poängen jag försöker driva igenom är att jag tror det skulle behövas något lika enkelt som i windows, för dom som kan windows. Lär man sig datorn från grunden tror även jag att linux är lättare om det är de enda man får prova på. Fungerar verkligheten så? Jag kan ärligt säga att jag inte har "rekryterat" någon under 15 år till linux världen då de redan är för vana med Windows. Nästan alla har provat windows antingen i skolan, biblioteket eller på en arbetsplats. Som jag ser de bör man för att få fler användare till linux skapa något windows liknande gränssnitt fast om möjligt, ännu enklare. Är de likt windows ger inte alla inbitna windows användare upp direkt och när de väl fastnat och insett att bakom grafiken döljer sig något bättre än windows tror jag de kommer byta.

Det är bara min personliga åsikt om vad som fattas i linux-världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee
Håller med dig till viss del, större delen av din text var nog riktad mot mitt uttalande om ett mer windows likt system eller vad man nu ska sammanfatta det som. Poängen jag försöker driva igenom är att jag tror det skulle behövas något lika enkelt som i windows, för dom som kan windows. Lär man sig datorn från grunden tror även jag att linux är lättare om det är de enda man får prova på. Fungerar verkligheten så? Jag kan ärligt säga att jag inte har "rekryterat" någon under 15 år till linux världen då de redan är för vana med Windows. Nästan alla har provat windows antingen i skolan, biblioteket eller på en arbetsplats. Som jag ser de bör man för att få fler användare till linux skapa något windows liknande gränssnitt fast om möjligt, ännu enklare. Är de likt windows ger inte alla inbitna windows användare upp direkt och när de väl fastnat och insett att bakom grafiken döljer sig något bättre än windows tror jag de kommer byta.

Det är bara min personliga åsikt om vad som fattas i linux-världen.

Personligen tror jag inte det skulle leda någon vart, visst kan man försöka få Linux att likna Windows men Windows kommer alltid vara bäst på att "vara Windows".
Nybörjare skulle nog snarare tänka "Det ser ut som Windows men funkar sämre, jag byter tillbaka" istället för "Heey, det här var annorlunda.."

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
TwinView är Nvidia's version av Xinerama. Finns som sagt en hel del sätta att göra på, t.ex. ha flera X serverar, dual head etc.

Nja, TwinView och Xinerama är två olika saker, de må vara lösningar på liknande problem, men de fungerar på helt olika nivåer. TwinView erbjuder dock Xinerama-extensioner (som man kan stänga av) för att program som förstår dem ska kunna placera sig korrekt på skärmen, men program behöver inte stödja Xinerama för att köras under TwinView.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee
Det jag personligen saknar är nog som många andra, stöd för "riktiga" spel.

Även en form av standard för filtyper vore inte fel, som att byta alla deb,rpm osv mot .exe som i windows. Där jag kan köra samma .exe fil oberoende på om jag kör debian eller redhat. Nu är jag inte så insatt i hur det fungerar och man kan säkert köra RPM i debian men det är rörigt. Under windows finns där ungefär bara .exe och så är applikationen igång.

phz: apt-get är smidigt _OM_ man vet vad man ska skriva, jag håller med dig. Det är enklare att skriva "sudo apt-get install gaim" om man vet vad just de paketet heter. Tror fler har lättare att installera MSN från msn.se och bara klicka igång installern och "nästa" på allt för att sedan starta det och ha ett fungerande MSN program. Istället för att om man är osäker googla någon minut (minst) och kanske tanka ner något från gaim.sourceforge.net/ för att sedan fastna vid download där de finns säkert 10 olika att tanka ner.

EDIT: Kan säkert tolkas fel men jag menar inte att man bör använda just .exe utan att man har en filändelse som windows använder .exe.

Det är ju bara att använda apt-cache search blabla, så får du upp allt som innehåller blabla, olika versioner och så. Söker man inte på saker som X och lib så brukar man ju inte hitta så förskräckligt mycket så det går att sålla ganska bra. Jag tycker att apt är guld värt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Nybörjare skulle nog snarare tänka "Det ser ut som Windows men funkar sämre, jag byter tillbaka" istället för "Heey, det här var annorlunda.."

Har dom fel då? Det Windows har som inte Linux har är 100% kompabilitet till allt som finns på marknaden i stort sett (utom saker som är exklusiva till Mac OS X).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Har dom fel då? Det Windows har som inte Linux har är 100% kompabilitet till allt som finns på marknaden i stort sett (utom saker som är exklusiva till Mac OS X).

Min poäng var att om man vill få Linux att växa ikapp/om Windows så kan man inte bara göra en kopia av Windows, användare lär inte vara intresserade av att byta till något som ser likadant ut fast är "sämre".
Man kan ju inte slå Windows genom att försöka imitera det, men om man försöker lösa problem på ett annorlunda sätt så blir det kanske bättre än Windows lösningar.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Har dom fel då? Det Windows har som inte Linux har är 100% kompabilitet till allt som finns på marknaden i stort sett (utom saker som är exklusiva till Mac OS X).

Det var inte frågan. Och nej, att bara avfärda linux för att det inte fungerar som windows är som att avfärda en motorcykel för att den inte fungerar som en bil.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

*Photoshop CS2 (eller CS).
*Macromedia studio MX 2004 (Dreamweave, Flash osv).
*Ventrilo.
*En MSN-klient som ser ut och funkar som "MSN messenger" (med alla krävande och sega funktioner).

Visa signatur

...int' vet ja?