Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad vill ni se i linux som finns i Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Det var inte frågan. Och nej, att bara avfärda linux för att det inte fungerar som windows är som att avfärda en motorcykel för att den inte fungerar som en bil.

Snarare som att avfärda en go-cart för att den är jobbigare att köra än en fiat punto

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee
Problemet som jag ser är att det inte är lika simpelt. Okej när du väl kan namnet på paketet är det mycket enklare. Men kan alla svenssons namnen på alla paket de vill ha? Jag menar, msn/chat-program använder ju väldigt många och går folk över till linux vill de nog kunna enkelt dra ner ett sådant. Antingen går de in på msn.se under windows och följer installationen med några enkla knapptryck. Eller så börjar de med linux genom att googla för att få fram ett namn på chatprogram till linux, sedan försöka få ner det via apt-get och om de inte hittar något får de börja läsa på gaim sida efter olika versioner och nummer och allt man behöver för olika distar.

Jag skulle vilja se linux alternativ som är lika enkla (eller enklare) som vanliga "svenssons" klarar av. Dom som ni springer och rensar datorer från spyware hos. Dom som vet hur man loggar in på datorn och kör igång msn, osv...

Men samtidigt ha kvar allt terminal baserat så de som verkligen vill ha koll på sitt system även kan ha det.

Jag brukar söka på debians websida efter paketet, visst det är inte den smidigaste lösningen men det fungerar iaf.

Till Psionic:

Jag har inte tänkt på det sättet men det är helt klart ett intressant perspektiv.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

Spel.
.net. Kan inte det just nu, men det ska tydligen vara väldigt lätt att fixa en run-time till det, vilket innebär att det är ett rätt oberoende språk* ur min synpunkt.
En out-of-the-box flashing taskbar, något jag iallafall saknar i Ubuntu just nu. Vet inte varför då jag har för mig att det ska vara implementerat.

Vet att det finsn fler grejer, men jag kommer inte på dom just nu. Har precis genomlidigt någon månad med BARA windows, så just nu ser jag bara positivt i Linux typ.

* vet att det inte är ett språk i sig, mer som ett bibliotek eller nått va?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

Jag kan säga att jag är windowsskadad. Jag har provat Kubuntu en aning och laddade ner Firefox, för det är man ju hemma på. Efter att jag laddat ner Firefox så hittade jag först inte vart zipfilen hade tagit vägen. Hm i min home mapp...vart är den då?

Min första tanke var, var är utforskaren? Windowsknappen+E funkade inte, vilket jag inte hade räknat med heller. Jag hittade tillslut Home mappen på någont sätt och packade upp firefox. Men sen slog min XP skada till igen. Jag såg ingen EXE fil, dubbelklickade på de filer jag såg men inte hände någont för det.

Jag tror väldigt många som jag skulle få problem om de gick över till Linux. Folk vill inte känna sig dumma och folk kommer känna sig dumma(iaf jag) om de försöker sig på Linux.

Därför går det tillbaka till windows, för de kan windows...

En enkel och överskådlig guide som på ett övergripligt sätt förklarar hur man gör saker i Linux och hur de görs i windows.
Tex:
" I windows gör du så här för att updater drivrutinerna till ditt grafikkort, så här gör du i Linux."

"Så här kopierar och flyttar du filer i windows, så här gör du i Linux"

Folk kommer inte gå kurser för att lära sig Linux om de redan kan Windows.(ok det finns undantag)

Jag skulle då verkligen behöva en sådan guide, vad vet jag det kanske till och med finns en?

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem

Jag vill se stöd för directX 9 ! Så jag kan lira EQ2 i linux, det är enda anledningen till att jag fortfarande har en windowspartition på min burk!

Permalänk
Medlem

Ventrilo native skulle vara trevligt, annars så finns det nog inget jag saknar, har helt gått över till Debian nu, och ser ingen anledning till att byta tillbaka :).

För människorna som ville ha ett msn med stöd för webcam och olika roliga (nåja) funktioner så tycker jag att ni ska titta närmare på Mercury, inte för att jag använder den själv, men allt ni kan tänkas behöva finns där.

http://www.mercury.to/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett lätt sett att installera och avinstallera program
även om det finns ett bra sett för det i ubuntu så saknas det många program sen är det nästan alltid något som krånglar i alla fall.

bättre stöd för typ msn media och annat vanligt man behöver.

sen har vi ju då spel men ärligttalat så är inte Linux något man spelar på och kommer nog aldrig bli det heller eftersom hela spel marknaden bygger sin marknad på sluten källkod.
Däremot borde typ WoW och CS komma till Linux eftersom det säkert skulle få många att byta eller i all fall testa .

Permalänk
Medlem

Jag spelar i alla fall cs med 100 fps, vet att flera människor kör WoW, BF2 ska också funka någorlunda, flera lite äldre spel som Far Cry och GTA 3, GTA: Vice City fungerar i Cedega, så då undrar jag, har du alls testat?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romar
Jag spelar i alla fall cs med 100 fps, vet att flera människor kör WoW, BF2 ska också funka någorlunda, flera lite äldre spel som Far Cry och GTA 3, GTA: Vice City fungerar i Cedega, så då undrar jag, har du alls testat?

nej jag har inte testat men kul för dig om du kan köra cs med 100fps
men som jag sa det är betytligt mycket svårare att installera dessutom kostar ju Cedega extra

Permalänk
Medlem

Nae, inte om man använder Point 2 Play, då klickar man på en stor fin knapp med texten "Install", sen skriver man in namnet på spelet och sökvägen till setup.exe (eller vad det nu kan tänkas vara) och klickar Continue, så värst mycket svårare är det inte.

Fast jo, det kostar ju, men det är ju inte så blodiga summor per månad :).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Snarare som att avfärda en go-cart för att den är jobbigare att köra än en fiat punto

Du menar tvärt om va? Att avfärda en bil för att den är annorlunda att köra än en go-cart?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romar
Nae, inte om man använder Point 2 Play, då klickar man på en stor fin knapp med texten "Install", sen skriver man in namnet på spelet och sökvägen till setup.exe (eller vad det nu kan tänkas vara) och klickar Continue, så värst mycket svårare är det inte.
Fast jo, det kostar ju, men det är ju inte så blodiga summor per månad :).

okej fast Cedega är väl svårt att installera?
o vad kostar det?

Permalänk
Medlem

nej verkligen inte, kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde, eftersom det var för hela två dagar sedan :p, men nej, svårt var det inte.

5 euro per månad, minimum 3 månader :).

Edit: Såg nu att cedegademon var en binfil, så det är verkligen inte svårt då :).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Vad vill ni se i linux som finns i Windows

Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas6666
Tja!

Satt och funderade lite, är det något som du tycker är bra i windows som du skulle vilja se i linux? Kan vara vad som helst.

Och kom inte med svaret "inget" för det finns absolut något

Responsiviteten som faktiskt Windows har. Snåla fönsterhanterare har ändå efter en del applikationer igång seghet i GUI'et. Det här är en personlig uppfattning.

Permalänk
Avstängd

Microsoft Office paketet är oslagbart, men det är knappast troligt att dom gör nån konvertering till Linux. Alla spel som finns till Windows. Total Commander, och alla andra bra verktyg som jag inte kommer på just nu

Battlefield: Du kan skaffa en extraburk för ett billigt pris, när min monitor pajjade så skulle jag igentligen bara skaffa en ny skärm, men jag köpte hela paketet för 100 kr. Datorn var en Pentium III 450MHz + 17" skärm, väl värt pengarna och på den har jag installerat Linux Ubuntu v5.10, bra för nybörjare

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romar
nej verkligen inte, kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde, eftersom det var för hela två dagar sedan :p, men nej, svårt var det inte.

5 euro per månad, minimum 3 månader :).

Edit: Såg nu att cedegademon var en binfil, så det är verkligen inte svårt då :).

men varför är det så få som spelar på linux då?
om det nu är så enkelt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fedor
men varför är det så få som spelar på linux då?
om det nu är så enkelt

Antal stortitlar när det gäller spel är ju inte alltför överdriven. Jag skulle vilja ha Diablo II i Linux format. Kanske det skulle flyta lite bättre, vem vet

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Du menar tvärt om va? Att avfärda en bil för att den är annorlunda att köra än en go-cart?

Jag kan skriva det i klarspråk istället. Windows fungerar för alla och krånglar ibland. Linux krånglar alltid och funkar för vissa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Jag kan skriva det i klarspråk istället. Windows fungerar för alla och krånglar ibland. Linux krånglar alltid och funkar för vissa.

Ok, så det är därför jag just nu har två skrivare som inte fungerar under windows, men som fungerar under linux?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Jag kan skriva det i klarspråk istället. Windows fungerar för alla och krånglar ibland. Linux krånglar alltid och funkar för vissa.

Varför ljuger du?

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Jag kan skriva det i klarspråk istället. Windows fungerar för alla och krånglar ibland. Linux krånglar alltid och funkar för vissa.

mm, Linux krånglar alltid, jämt och ständigt, för i stort sett alla.
Därför användarbasen bara växer, folk tycker om att plågas.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Microsoft Office paketet är oslagbart. Total Commander, och alla andra bra verktyg

MS Office oslagbart? Nåja. OpenOffice är helt ok.
Midnight Commander är typ Total Commander.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fedor
men varför är det så få som spelar på linux då?
om det nu är så enkelt

Nä jag tror faktiskt att det är ganska många som spelar, det är jag faktiskt helt övertygad om

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fedor
men varför är det så få som spelar på linux då?
om det nu är så enkelt

Va inte korkad. Spelen är gjorda för Windows och 99% av speltillverkarna stödjer endast Windows. Vad är det du inte förstår?

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna se
* ett stabilt API/ABI, så det blir lättare för 3:e-partstillverkare att skriva drivrutiner till Linux
* Autodetektering av skärmar/tv-apparater i X
* Bättre drivrutiner från ATi
* Vissa program(eller motsvarigheter) som Foobar, DVDShrink, EAC mfl
* Skarpare fonter
* Icke-repositorybaserad(vilket jävla ord jag just kom på, men ni fattar vad jag menar) programinstallation. Vill inte ha det som i Windows heller, då filer sprids ut över hela systemet.
Alltså som .dmg-filer i OSX. http://klik.atekon.de/ kommer vara grymt när det har stöd från lite fler distar :).
* Transparenta terminaler/composite-effekter, finns iofs bara i Vista
* Fler spel
* Fler och snyggare teman till KDE
* En rejäl uppstädning av X, iofs så har de gjort grymt mycket under de senaste månaderna med modulariseringen och EXA

Sen är jag nöjd

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Jag kan skriva det i klarspråk istället. Windows fungerar för alla och krånglar ibland. Linux krånglar alltid och funkar för vissa.

Jag fick inte Windows 2000 Server att funka speciellt bra i nätverket och det är inte så lätt att kofigurera det heller

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe

Ok, så det är därför jag just nu har två skrivare som inte fungerar under windows, men som fungerar under linux?

Ja. Det är för att du tillhör gruppen "vissa".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulrik Uppkastare

Varför ljuger du?

Varför förnekar du att jag har rätt? Hur många trådar finns det inte om hur glada människor är för att dom ÄNTLIGEN har fått allt att fungera i Linux? Och hur många trådar finns det inte om folk som vill slå sönder sina grafikkort för att dom inte kan få hårdvaruacceleration eller att ljudet inte kan mixas eller att dom inte får till sina upplösningar eller liknande?

Ge er nu, Linux har MÅNGA år kvar innan det kan ens börja konkurrera med OS X eller Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec

...Ge er nu, Linux har MÅNGA år kvar innan det kan ens börja konkurrera med OS X eller Windows.

Jag ser det inte så, att det är MÅNGA år kvar innan Linux konkurrerar med de "slutna" operativsystemen. Kolla på Ubuntu, jag har märkt ett kraftigt intresse av Linux här på Sweclockers. Konkurrensen har börjat.

Permalänk
Medlem

Jag vill se användarvänlighet, som finns både i Windows och Mac OS X, men tyvärr inte i Linux.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hocce
Jag vill se användarvänlighet, som finns både i Windows och Mac OS X, men tyvärr inte i Linux.

Som?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.