Vad vill ni se i linux som finns i Windows

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Mitt förtroende för Linux som desktop/workstation ligger hos Novell just nu för tillfället. Jag hoppas på de kan städa upp i träsket lite och sätta en ny standard (som redhat va förr i tiden)

Själv har jag mer förtroende för Red Hat, speciellt med tanke på att en större mängd av X.org's utvecklare faktiskt är anställda av just Red Hat. Sedan att Novell valt att låta Dave Reveman släppa Xgl loss åt världen, det ska de förstås ha en fjäder i hatten för.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk

En utvecklingdmiljo for c++ (som dev c++)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Har dom fel då? Det Windows har som inte Linux har är 100% kompabilitet till allt som finns på marknaden i stort sett (utom saker som är exklusiva till Mac OS X).

Om du menar hårdvara så stämmer det ju inte riktigt. Till windows släpps det drivrutiner till de windowsversioner och -arkitekturer (tex 32/64bit) som tillverkaren tycker är tillräckligt viktiga. Många saker slutar funka helt till nästa version och då är tillverkaren mer sugen på att sälja ny hårdvara än att bygga drivrutiner för gamla produkter. I Linux å andra sidan så om det byggs en drivrutin som öppen mjukvara (med eller utan tillverkarens hjälp) så fungerar denna oftast mycket längre och på fler plattformar. Med denna modell kan det ta lite längre innan stöd finns för en viss produkt men drivrutinsstödet finns sedan så länge nån behöver den.

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Bättre fontmotor, (så att fontsen är lika kristallklara som i windows på en LCD)..

Det där beror väl i mångt o mycket på att linuxvärlden gillar att runka tääsk över antialiasing, det anses av nån anledning vara en "bra" feature i ett OS.

Fyra snabba:
Miranda
FlashFXP
Ultraedit
Total Commander (mitt OS)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
Finns så grymt mycket bättre mediaspelare än Winamp/XMMS/BMP/xBMP, förstår inte värför folk använder dessa.
Som du säger ligger hårdvarustödet delvis på tillverkarnas bord, samma grej gäller spel. Om utvecklarna väljer OpenGL istället för DirectX skulle det underlätta portningar betydligt.
Att linux burkar startar långsammare än win har inte upplevt, tvärtom. Men det beror ju på vad man väljer att dra igång.

SÅ vad skulle det vara för mediaspelare då?

Visa signatur

Corsair 520w | Gigabyte EP42-DS3 | Core2Duo E8500 | 4GB PC6400 CorsairXMS2 | Powercolor HD4870 512mb | HP 22" w2216

Permalänk
Medlem

amaroK är rätt hippt!

Permalänk
Medlem

Och på vilket sätt är det bättre än WInamp då?

Visa signatur

Corsair 520w | Gigabyte EP42-DS3 | Core2Duo E8500 | 4GB PC6400 CorsairXMS2 | Powercolor HD4870 512mb | HP 22" w2216

Permalänk
Medlem

Tycker inte riktigt man ens kan gämföra winamp och amaroK.
I amaroK har du ett snyggt och enkelt (subjektivt) gränssnitt där du väljer eller söker efter artist/skiva/låt. När du spelar en låt har du låttexter, information om artisten, statistik osv ett knapptryck bort.

Lite som att fråga på vilket sätt Word skulle vara bättre än Notepad
Notepad är kanske bättre att ta lite anteckningar i, men skulle inte vilja skriva en uppsats där

hmm... Blev mycket flum här

Permalänk
Medlem

Ohh herregud.. KOllade in amaroK nu... ÄR det meningen att man ska behöva använda hela datorn för att spela lite musik elr? Sedan är winamp mkt snyggare ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wheeliee
Ohh herregud.. KOllade in amaroK nu... ÄR det meningen att man ska behöva använda hela datorn för att spela lite musik elr? Sedan är winamp mkt snyggare ^^

http://img493.imageshack.us/img493/6774/screen4gk.jpg

vad i helsike är det för något?

Permalänk
Citat:

vad fyller högtalarna för funktion?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas6666
vad fyller högtalarna för funktion?

Förmodligen ingen alls - jag skulle gissa att det är ännu ett i raden av blaffiga, ofunktionella och smaklösa WinAMP-skins som Windowsanvändarna är så förtjusta i. Stackars jäklar.

W

Permalänk
Medlem
Citat:

.. ÄR det meningen att man ska behöva använda hela datorn för att spela lite musik elr?

Vad menar du?

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du menar att amarok är bloatat så kan du väl testa xmms?

Permalänk
Citat:

Om det fanns en poäng i ditt inlägg så missade jag den.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Förmodligen ingen alls - jag skulle gissa att det är ännu ett i raden av blaffiga, ofunktionella och smaklösa WinAMP-skins som Windowsanvändarna är så förtjusta i. Stackars jäklar.

W

Ska man skratta eller gråta? Först klagar han på att det fyller upp hela skärmen och så postar han en skärmavbildning på ett 'snyggt' skal som tar upp hela skärmen.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Jag skulle väldigt gärna se ett normaliserande av linux, att folk inte ser det som något främmande för onda hackare som hackar in sig på deras datorer.

Exempelvis!
När jag köper en dator på db, komplett, eller vad som helst, så kan jag välja att få den monterad åt mig, jag kan även köpa tjänsten installation av Windows XP pro/home. Varför finns inte alternativet att få den installerad med valfrit opensource OS? Man skulle bara betala barbetskostnad.
Alternativt att man kan köpa med en skiva med exempelvis ubuntu, för tillverkningspris, för alla har inte tillgång till internet nog att tanka hem 600 mb iso, inte om man har köpt en ny dator och inte har någon fungerande hemma. Det går att beställa hem gratis för exempelvis ubuntu, men det tar några veckor.

Skolor som ser det som en så stor utgift att köpa in datorer åt barnen.
Men dom ser inte utgiften när dom måste KÖPA ett operativsystem till dom, det finns ingen riktig anledning.
Om barn skulle få komma i kontakt med ett linux som fungerar, så har jag svårt att tro att dom aktivt väljer windows.

On topic:
Jag saknar ATI-drivare som fungerar felfritt, blev mycket meck för att få mitt att fungera korrekt i ubuntu.
Jag saknar saker att belasta mitt system med! Att sitta och spela blobwars och snes-romar är väl knappast vad ett system för 10k är gjort för.
Prioriteringar från spel och hårdvarutillverkare, efter att jag köpte min dator hade jag 12 cd cds, varav flertalet med riktigt schysta program och spel, som jag inte kunde använda. Sen drivare som sagt.
Jag önskar ett bra program för att rippa dvds också..

I övrigt vet jag inte riktigt.
Jag får igång min ubuntuburk på en dag eller två, nytt grafikkort påväg! (fel på det gamla, inget pga drivarfel! )

Permalänk
Medlem

Mitt Winamp drar faktiskt bara 8550kb ram med det där skinset... Det där skiten ni tipsade om drog fucking 20000kb

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lleberg
Jag skulle väldigt gärna se ett normaliserande av linux, att folk inte ser det som något främmande för onda hackare som hackar in sig på deras datorer.

Exempelvis!
När jag köper en dator på db, komplett, eller vad som helst, så kan jag välja att få den monterad åt mig, jag kan även köpa tjänsten installation av Windows XP pro/home. Varför finns inte alternativet att få den installerad med valfrit opensource OS? Man skulle bara betala barbetskostnad.
Alternativt att man kan köpa med en skiva med exempelvis ubuntu, för tillverkningspris, för alla har inte tillgång till internet nog att tanka hem 600 mb iso, inte om man har köpt en ny dator och inte har någon fungerande hemma. Det går att beställa hem gratis för exempelvis ubuntu, men det tar några veckor.

Skolor som ser det som en så stor utgift att köpa in datorer åt barnen.
Men dom ser inte utgiften när dom måste KÖPA ett operativsystem till dom, det finns ingen riktig anledning.
Om barn skulle få komma i kontakt med ett linux som fungerar, så har jag svårt att tro att dom aktivt väljer windows.

On topic:
Jag saknar ATI-drivare som fungerar felfritt, blev mycket meck för att få mitt att fungera korrekt i ubuntu.
Jag saknar saker att belasta mitt system med! Att sitta och spela blobwars och snes-romar är väl knappast vad ett system för 10k är gjort för.
Prioriteringar från spel och hårdvarutillverkare, efter att jag köpte min dator hade jag 12 cd cds, varav flertalet med riktigt schysta program och spel, som jag inte kunde använda. Sen drivare som sagt.
Jag önskar ett bra program för att rippa dvds också..

I övrigt vet jag inte riktigt.
Jag får igång min ubuntuburk på en dag eller två, nytt grafikkort påväg! (fel på det gamla, inget pga drivarfel! )

Det säljs/börjar säljas datorer med linux på. okit.se, HP och Lenovo/IBM är de jag kan komma på på rak arm.

Wheeliee: är det meningen att man ska behöva använda hela skärmen till att lyssna på musik

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem

Man kan faktiskt minimera

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Mitt Winamp drar faktiskt bara 8550kb ram med det där skinset... Det där skiten ni tipsade om drog fucking 20000kb

Det där säger faktiskt knappast någonting. Du kan inte jämföra minneshantering mellan Windows och Linux(OBS! Linux är inte Windows):

Citat:

That difference in design philosophy shows up everywhere. In memory management, for example, Windows NT 5.0 and its successors use clustered paging, a working set memory analogue and a free memory manager that fires up exactly once per second, while Unix uses an adaptive page specific algorithm -- often least-recently used -- to control paging. In Unix, there is no working set equivalent, and the free memory manager runs when needed.

http://www.linuxinsider.com/story/33089.html
Ungefär: Linux försöker fylla RAM-minnet, eftersom det är så snabbt så är det ju bra att så mycket information som möjligt finns att tillgå därifrån. Så att jaga ledigt RAM-minne är inte lika aktuellt i Linux som i Windows.

Om du har lust att vidga dina vyer lite så finns det lite mer info om den lite mer komplexa minneshanteringen i Linux.
http://virtualthreads.blogspot.com/2006/02/understanding-memo...
möjligtvis så kan du lära dig något här också
http://gentoo-wiki.com/FAQ_Linux_Memory_Management

Jag använder mig av amaroK som mp3-spelare och har aldrig märkt av någon skillnad i prestanda mellan att köra amaroK och inte köra det. Det har spunnit på fint och spelat utan att hacka eller bråka när jag komprierat film - mycket resurskrävande - , vilket skiljer sig från Winamp/WMP som hackar så fort jag gör något överilat så som att dra igång något mer krävande program än explorer(lite överdrivet).

För att vara OnT:
Spel, drivrutiner och enklare konfigurering skärmar, såsom TV-ut och flerskärmsläge.

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem

Winamp äger!

Visa signatur

Permalänk

cmus, mpd och xmms äger!

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem

@B2: Får tacka för länkarna. Det var mycket intressant läsning!

Visa signatur

[u]CPU:[/u] AMD 64 3200+ [u]Mobo:[/u] MSI K8N NEO Platinum [u]Minne:[/u] 2x512mb Micron PC3500 433mhz DDR [u]Grafikkort:[/u] ATI Radeon 9800 Pro [u]Ljudkort:[/u] Soundblaster Audigy 2 ZS [u]HD:[/u] Maxtor 160GB 7200rpm SATA

Permalänk
Medlem

Spel och bra grafikkortsdrivrutiner där allt funkar direkt.

Permalänk
Citat:

Minne är billigt, skärm är dyrt. 20 MB är ingenting för en schysst mediaspelare med bra funktionalitet. Det är ju ungefär vad iTunes drar på min burk, och WinAMP är vid jämförelse inte mer än ett cobbled together-hack.

Jag tror för övrigt att du kommer att bli tagen mer på allvar om du skriver svar som 1) är längre än 4-5 ord och 2) faktiskt har innebörd och mening.

W

Permalänk
Medlem

Håller med WorldSpawn, Skärm är dyrare än minne idag. Iaf. om man talar om TFT-skärmar.

Permalänk
Inaktiv

Bättre stöd för DrictX apps. Att program- och spelindustri satsar mer på OpenGL än DriectX.
-Over and out.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Trevlig grafisk FTP-klient vore inte helt fel.

gftp funkar fint

Visa signatur

Doubleint.com - Webben har aldrig varit enklare.

Timesharing.se - En liten tjänst som löser ett stort problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sybariten
Det där beror väl i mångt o mycket på att linuxvärlden gillar att runka tääsk över antialiasing, det anses av nån anledning vara en "bra" feature i ett OS.

Lite offtopic: studier har visat att läsbarheten ökar med AA, jag själv gillar det väldigt mycket och stör mig på text utan AA..

ontopic:
µTorrent, och kanske några spel, t.ex. GTA

EDIT: don't feed the trolls (Wheeliee)