Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad vill ni se i linux som finns i Windows

Permalänk
Inaktiv

Saknar foljande:
1. Stod fran hardvarutillverkarna
2. Ett GUI for att konfigurera xorg.conf
3. Flash 8 / Flash Player 8 plugin
4. Ett GUI for aticonfig (ATi's drivrutinsinstallningar)
5. Spela Windows-spel

Fixat:
3. Kor grejerna med VMWare Server (Virtuell maskin).
5. Kor grejerna med VMWare Server (Virtuell maskin).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil_elman
Saknar foljande:
1. Stod fran hardvarutillverkarna
2. Ett GUI for att konfigurera xorg.conf
3. Flash 8 / Flash Player 8 plugin
4. Ett GUI for aticonfig (ATi's drivrutinsinstallningar)
5. Spela Windows-spel

Fixat:
3. Kor grejerna med VMWare Server (Virtuell maskin).
5. Kor grejerna med VMWare Server (Virtuell maskin).

Afan, går det att köra spel i VMWare Server?
Det måste väl gå slött som fan?

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Nån sorts standard på alla distar med paketen. Det är lite synd att man ska behöva jaga ett paket för just den disten man har istället för att man laddar ner ett vanligt paket som går på alla distar.
Kompilera själv och så kan man ju iofs göra, men det har jag knappt orkat fatta hur man gör.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Afan, går det att köra spel i VMWare Server?
Det måste väl gå slött som fan?

Sa lange det inte ar 3D... Grafikkortsdrivrutinen (for det emulerade graikkortet) tror jag inte fungerar med 3D over huvud taget. Har for mig att det stog nagonstans att VMWare inte stoder 3D...

Men att spela t.ex. Heroes Of Might And Magic IV ar inget problem (se sign om datorn)... Lite sloare gar det, men det ar dugligt.

Din datorprestanda spelar naturligtvis stor roll. Du behover 1GB minne helst (kor med 512 MB nu och virtuella maskinen far max 276MB).

Se skarmdump har: http://www.rotoni.net/file_upload/vmware_windowsxp.png

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil_elman
Saknar foljande:
2. Ett GUI for att konfigurera xorg.conf

xorgcfg är grafiskt. funkar inte på min dator av någon anledning just nu.

Permalänk
Medlem

<varning: jag har inte läst hela tråden>
vad som behövs är inte Directx, utan att alla spel utväklare går övet till en standard nämligen SDL (eller OpenML). och när det gäller D3D så finns en ersättare: en annan standard nämligen OpenGL.

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Finns det någon direkt fördel med att använda Direct3D när man utvecklar 3dspel osv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basti
Nån sorts standard på alla distar med paketen. Det är lite synd att man ska behöva jaga ett paket för just den disten man har istället för att man laddar ner ett vanligt paket som går på alla distar.
Kompilera själv och så kan man ju iofs göra, men det har jag knappt orkat fatta hur man gör.

Debian och Ubuntuprojekten är på god väg med deras APT, vilket ansluter till en lokal server och tankar hem det paket man är ute efter, installerar binären och gör jobbet med beroenden åt oss direkt. Visst, ett jättesmart och trevligt sätt att installera program. Men går det att få alla projekt att använda sig utav APT?

Frågan är om alla ens vill det. Jag tror det finns en eftersträvan att göra deras paketsystem så bra som möjligt, så att folket skall och vill kunna använda deras istället för att snegla på andra projekts dito. Dessutom, om alla distributioner skulle använda sig utav samma pakethantering - vad skulle skillnaden mellan distribution till distribution bli då? Just nu är det ju skillnaden i pakethantering, samt upplägget över systemet, (System V, till exempel).

Om då istället alla använder samma projekthantering, låt oss säga APT. Då binärerna är de samma, och systemet i sig bygger på Linuxkärnan, blir detta en ganska död situation. Då dör nog ganska snabbt en hel del distributioner, för att ge plats för en enda stor gigantisk ihopslagen dunderdistribution, som har allt.

Vore inte det något?

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

nej, det är valfriheten som gör linux till det det är. massor av små, fristående projekt gör att man kan hitta det som passar bäst för en själv.

Jag vill inte ha en gigantisk ihopslagen dunderdistribution. Jag vill kunna välja och vraka bland flera små och kunna bygga och forma som jag själv vill

Permalänk

Som total GNU/Linux användare i snart 5 år och innan dess tillsammans med Windows i ytterliggare 5 år har jag antagligen inte riktigt samma syn på området som många som kommer från en annan miljö direkt.
Dock tror jag att det jag önskar och ser fram emot är saker som många har problem med.

Funktionalitet/Programvara - Vad som är på väg (om något)
---------------------------------------------------------------------------------
* Bra flashstöd - gnash, http://www.gnu.org/software/gnash/
* Bra javastöd - GNU Classpath (med gcjwebplugin), http://www.gnu.org/software/classpath/
* Bättre grafikkorts drivrutiner - dri-projektet jobbar sakta men säkert på.
* Bättre WLAN-drivrutiner - Folk jobbar just nu frenetiskt på att förbättra systemet i kärnan vilket förhoppningsvis snart börjar ge väldigt gott resultat.
* Bättre stöd för ACPI/hibernate/suspend - Intressanta saker finns redan i 2.6.18-mm-kärnan och kommer inom en snar framtid börja synas.
* Enklare selinuxkonfiguration - Jobbas på, men det kan dröja och just nu börjar standardkonfigurationen och programvaror fungera tillräckligt bra för normalanvändaren inte skall bli frustrerad.
* Gimp med CMYK och 16bit color/channel-support - Kommer iom GEGL, men verkar dröja, http://www.gegl.org/
* Snabbare Cairo (2d-ritar-bibliotek som segar ner mycket just nu) - Just nu är det inne i en optimeringsfas efter att det deklarerats som funktionalitetskomplett.
* Snabbare och mindre Firefox - Firefox 2.0 kan hjälpa en del, även cairo när det snabbats upp, men det ser fortfarande ut som en större rensning av firefox behövs för att göra den till den lilla, snabba webbläsare som den utannonseras som.
* Bättre stöd för många IM-protokoll - gaim 2.0 kommer ge mycket och iom integrationen med gaim-vv så kommer även webbkamerastöd och SOC-projekten kommer även de ge en hel del.

Ovanstående har ställt till det för nya användare jag mött och även om Gimp-problemet är något för en mer speciell grupp så är den kritisk för den gruppen och skulle innebära att allt fler proffessionella intresserar sig för gimp. Övra saker är alltifrån irritationsobjekt (cairo, firefox, selinux), till saker som verkligen hindrar användaren (flash, IM, grafikkort) men samtidigt så ser framtiden väldigt ljus ut vad gäller stöd för användare.
Innan 2006 är slut kan vi förhoppningsvis se fria versioner av både java och flash som man kan börja använda och grafikkortsdrivrutinerna lär väl släpa efter ett tag till. En ljusning på grafikkorten är open graphics-card-projektet som rullar på men som kanske mer riktar sig till personer som uteslutande vill köra icke-windows och inte har för stora krav på 3d. ACPI-stödet betyder mycket för folk med bärbara datorer och intressant tänkande kommer från OLPC-projektet (One Laptop Per Child) som kan innebära många intressanta förbättringar över hela systemet.

SELinux har hittills många gånger bara varit ivägen för folk som inte orkar/har tid med att läsa manualer men nu börjar det se riktigt bra ut, även om det fortfarande är mycket att ge sig in i om man skall skriva policys själv (men grafiska och bättre verktyg är på väg för administratörer).

Sådär, det blev ganska mycket, men bortsett från gimp (jag känner flera fotografer och grafiker) så är problemen ganska utbredda och även om de flesta har lösningar så kan det vara mer eller mindre problematiskt att få systemet att fungera som man vill. Skulle man fixa alla ovanstående problem försvinner i stort sett spärren helt från att bara stoppa i en skiva och installera och sedan vara igång utan problem (bortsett från vissa lagliga bekymmer som att slänga in mp3, dvd, etc.-stöd men det är oftast väldokumenterat hur man kommer runt).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Confusion
* Bättre grafikkorts drivrutiner - dri-projektet jobbar sakta men säkert på.

Problemet är ju att de måste reverse-engineera alla nya kort, så de kan aldrig bli "färdiga". Alternativen, tja, "fria" grafikkort är det inte så gott om, och även om det finns något projekt så tvivlar jag på att det är något som kommer att vara allmänt tillgängligt/praktiskt användbart inom en nära framtid. Att nVidia och ATI skulle släppa källkoden till sina drivrutiner är nog inte heller speciellt realistiskt. Återstår de proprietära drivrutinerna, som dels ofta är dåliga, dels strider mot principerna bakom GNU/Linux/fri mjukvara.

Så - vad ska man göra? Finns det någon lösning, eller kommer vi att få dras med halvfart på grafikkorten också i framtiden?

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
Problemet är ju att de måste reverse-engineera alla nya kort, så de kan aldrig bli "färdiga". Alternativen, tja, "fria" grafikkort är det inte så gott om, och även om det finns något projekt så tvivlar jag på att det är något som kommer att vara allmänt tillgängligt/praktiskt användbart inom en nära framtid. Att nVidia och ATI skulle släppa källkoden till sina drivrutiner är nog inte heller speciellt realistiskt. Återstår de proprietära drivrutinerna, som dels ofta är dåliga, dels strider mot principerna bakom GNU/Linux/fri mjukvara.

Så - vad ska man göra? Finns det någon lösning, eller kommer vi att få dras med halvfart på grafikkorten också i framtiden?

Nvidias kort fungerar ganska väl med proprietära drivrutiner men ATI ligger hopplöst efter där (men har för idealisten fria drivrutiner för allt utom den senaste generationen).
Felet kommer nog att återstå ett bra tag till men förhoppningsvis kommer stabilitetsproblemen att försvinna alltmer vad gäller de fria drivrutinerna vilket gör att om man bara väljer rätt när man handlar så kan man få ett väldigt smidigt, helt fritt system.

Tyvärr så skulle det nog ta ett tag innan fria drivrutiner blev riktigt bra, även om specar släpptes fria för Nvidida och ATI och just nu hoppas jag faktiskt på att AMD köper ATI som det ryktas om då jag tror att AMD har större vilja att släppa specar än ATI (Intel har t ex jävligt bra fria drivrutiner till sina grafikkort med specar som finns hos flera OSSutvecklare och de har folk som hjälper till med utvecklingen).
En annan ljuspunkt är som sagt Open Graphics-projektet som kan tillfredsställa många idealister och andra som uteslutande kör icke-windows utan alltför stora krav på 3d, men där lär det också dröja innan 3d-kapaciteten kommer upp till modern prestanda.

Så för att summera så tror jag det dröjer. Just nu finns det nästan bara en bra korttillverkare och det är Intel, men tyvärr finns de mest på intelmoderkort och bärbara och inte att köpa löst (vad jag sett) och prestandan är visserligen tillräckligt bra för mkt men inte för att hardcore-spelarna skall vara nöjda. Skulle mina förhoppningar slå in att ATIs specar öppnas under 2006 så kan framtiden se väldigt mkt ljusare ut under 2007/2008 när effekterna börjar slå in, men just nu vet jag inte om det är önsketänkande.

Själv sitter jag med ett ATI 8500 som jag är väldigt nöjd med och som klarar all 3d för desktopen som behövs och är snabbt med fria drivrutiner och även om det finns stabilitetsproblem så verkar det som jag snart kan se en snabb, stabil version om jag följt utvecklingen av cvs-versionen korrekt.
Vad jag tycker folk skall göra är att handla intel-kort om möjligt och annars ett ATI r2XX-kort för att stödja utvecklingen där, men tyvärr är de ganska få numera och fasas ut. De räcker för de flesta saker utom mer krävande spel numera.
I annat fall är det sorgligt men sant nvidia som gäller med binära drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Photoshop, Msn, Ms Office, enkelhet, bra och välfungerade fönsterhanterare, bra utvecklade drivrutiner av alla tillverkare m.m.
Finns mycket jag skulle vilja fixa till.. För pilligt att hålla på med helt enkelt..
När det blir lite enklare att hålla på och handha och när det finns alla program jag vill ha, så installerar jag linux direkt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Photoshop,

Gimp eller Photoshop med Wine.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Msn,

Gaim, Kopete osv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Ms Office,

OpenOffice

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
enkelhet, bra och välfungerade fönsterhanterare,

Minst lika enkelt som Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jucce
Gimp eller Photoshop med Wine.

Gaim, Kopete osv.

OpenOffice

Minst lika enkelt som Windows.

Men nu är det så att Gimp inte stöder vissa saker som Photoshop gör, typ dropshadows osv har jag för mig. Visst funkar väl Photoshop med wine men då är det bara version 7 och inte det nyaste cs2 (rätta mig om jag har fel). Men helt okej iaf

Gaim och Kopete stöder inte helt till fullo msn:s protokoll med webcams och massa saker därtill. Även fast detta är under full gång att fixas

OpenOffice har inte heller fullt lika bra stöd för doc-filer som MS Office tyvär. Men att MS Office skulle släppas till windows är ju rätt omöjligt :), men ska ju kunna gå att köra med wine tydligen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mucha
Men nu är det så att Gimp inte stöder vissa saker som Photoshop gör, typ dropshadows osv har jag för mig. Visst funkar väl Photoshop med wine men då är det bara version 7 och inte det nyaste cs2 (rätta mig om jag har fel). Men helt okej iaf

Gaim och Kopete stöder inte helt till fullo msn:s protokoll med webcams och massa saker därtill. Även fast detta är under full gång att fixas

OpenOffice har inte heller fullt lika bra stöd för doc-filer som MS Office tyvär. Men att MS Office skulle släppas till windows är ju rätt omöjligt :), men ska ju kunna gå att köra med wine tydligen

Så du menar alltså att problemet är att linuxprogramen inte är kompatibla med MS hemligheter? Inget stöd för MSNwebcam? Använd något av de andra webcamprogramen som finns då. Inte stöd för doc? Publicera i odf, eller pdf eller något av de tusentals öppna formaten som finns. Varför försöka anpassa sig till MS stryptag på marknaden istället för att bryta det.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mucha
Men nu är det så att Gimp inte stöder vissa saker som Photoshop gör, typ dropshadows osv har jag för mig. Visst funkar väl Photoshop med wine men då är det bara version 7 och inte det nyaste cs2 (rätta mig om jag har fel). Men helt okej iaf

Gaim och Kopete stöder inte helt till fullo msn:s protokoll med webcams och massa saker därtill. Även fast detta är under full gång att fixas

OpenOffice har inte heller fullt lika bra stöd för doc-filer som MS Office tyvär. Men att MS Office skulle släppas till windows är ju rätt omöjligt :), men ska ju kunna gå att köra med wine tydligen

Som sagt, problemen med MS Office och MSN är att Microsoft håller de tekniska detaljerna hemliga. Däremot finns det ju i båda fallen fria alternativ, fast det är ju inte alltid så trevligt med Jabber och Open document när alla andra sitter med MSN och .doc.

När det gäller Photoshop har du nog rätt i att Gimp inte har allt som PS har, men dropshadows... ? Jag tror att för de flesta amatörer så fungerar Gimp bra, bara de lär sig det.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jucce
Gimp eller Photoshop med Wine.

Kanske värt och ta en titt på pixel också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
Som sagt, problemen med MS Office och MSN är att Microsoft håller de tekniska detaljerna hemliga. Däremot finns det ju i båda fallen fria alternativ, fast det är ju inte alltid så trevligt med Jabber och Open document när alla andra sitter med MSN och .doc.

När det gäller Photoshop har du nog rätt i att Gimp inte har allt som PS har, men dropshadows... ? Jag tror att för de flesta amatörer så fungerar Gimp bra, bara de lär sig det.

En riktigt grov generalisering är "har du inte råd att köpa photoshop så klarar du dig med gimp".

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad som är skillnaden på OpenGL och DirectX och om spel som är kodade i OpenGL funkar till Linux och hur man får dom att funka... Jag har provat köra några saker genom Wine, men utan större framgång. Hur gör man egentligen med det programmet?

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Så du menar alltså att problemet är att linuxprogramen inte är kompatibla med MS hemligheter? Inget stöd för MSNwebcam? Använd något av de andra webcamprogramen som finns då. Inte stöd för doc? Publicera i odf, eller pdf eller något av de tusentals öppna formaten som finns. Varför försöka anpassa sig till MS stryptag på marknaden istället för att bryta det.

Så kan man tänka, så skulle jag med vilja göra. Jag själv använder inte doc/odf så mycket, men jag får däremot ofta mail med en bifogad doc som ibland kan se väldigt konstig ut. Och när jag nu vill skriva något arbete och skicka till min lärare brukar jag också dubbelkolla i ms word så den inte ser konstig ut. Visst vore det bra ifall alla skulle kunna ta emot och skicka odf istället för doc. Det kommer nog förhoppningsvis med tiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mucha
Så kan man tänka, så skulle jag med vilja göra. Jag själv använder inte doc/odf så mycket, men jag får däremot ofta mail med en bifogad doc som ibland kan se väldigt konstig ut. Och när jag nu vill skriva något arbete och skicka till min lärare brukar jag också dubbelkolla i ms word så den inte ser konstig ut. Visst vore det bra ifall alla skulle kunna ta emot och skicka odf istället för doc. Det kommer nog förhoppningsvis med tiden

Skicka i format som är gjorda för att vara portabla då, t.ex. PDF, PS eller DVI. Att tvinga studenter att lämna in i ett propertäriert format borde vara ett brott mot skollagen egentligen, då det ställer krav på inköpt programvara.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Inaktiv

Sparar inte WordPad .doc filer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil_elman
Sparar inte WordPad .doc filer?

Wordpad implicerar windows vilket implicerar programvaruinköp.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jucce
Gimp eller Photoshop med Wine
.Gaim, Kopete osv.
OpenOffice
Minst lika enkelt som Windows.

För att fylla på lite..

Wine fungerar oftast bara helt utan problem med väldigt enkla program, förseslår gimp före photoshop med wine..

aMSN stödjer webcam i msn (kopete har jag inte fått att fungera som det ska, gaim stödjer det inte)

använd crossover office för att installera Office i Linux om du saknar "riktiga" Office. ODT ska väl stödjas av microsoft snart? annars finns word viewer gratis så man kan se hur det .doc sparade dokumentet blev..

Permalänk
Inaktiv

Saknar inget speciellt, tvärt om. Saknar mer saker från *nix till windows. För mjukvara fins ju cygwin, men ja gillar inte det.

Permalänk
Medlem

Saknar möjlighet att synkronisera min nokia 6680 med linux.
Sen får jag inte min gamla skrivare att fungera som den ska i linux.
Har ännu inte hittat någon bra ersättare till miranda.

Sen finns det saker jag saknar i windows som finns i linux, ex
* stöd för bra öppna filsystem
* smidig hantering av ssh och ftp
* png-stöd hos ikoner

Båda systemen har sina fördelar och för närvarande har jag enbart linux installerat på min dator.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
* smidig hantering av ssh och ftp

Vad menar du med smidig? Finns ju putty som är en helt okej sshklient. Och finns ju en hel drös ftpklienter till windows som slår dom i linux tycker jag, dessvärre är dom ju inte gratis.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mucha
Finns det någon direkt fördel med att använda Direct3D när man utvecklar 3dspel osv?

En väldigt kort jämförelse:
Det finns redan stöd för de nya sakerna med DirectX10 i OpenGL, skillanden är bara att OpenGL är stabilt, det är inte DirectX.
Så kortfattat: Nej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mucha
Vad menar du med smidig? Finns ju putty som är en helt okej sshklient. Och finns ju en hel drös ftpklienter till windows som slår dom i linux tycker jag, dessvärre är dom ju inte gratis.

Det jag menar är att jag vill kunna sätta mig vid en burk utan att behöva installera något och sedan kunna ansluta till annan dator via ssh/ftp.
Sen tycker jag det är smidigt att man kan göra fjärrmappar direkt via ssh/ftp utan att krångla.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.