Permalänk
Medlem

Tog bort cpu

Tog bort min cpu nyss och när jag skulle sätta tillbaks den så startar datorn men det blir ingen bild på skärmen. Och MSI boxen där bak så lysser fyra små lampor rött.

Okej, jag har en AMD 64 3000+ Socket 754.
Jag tog bort cpun och sen när jag sätte tillbaks den så funkar inte datorn, det blev ingen bild på skärmen, men alla fläktar går igång på cpun, grafikkortet och chasifläktarna. cd-romen funkar inte häller..

Visa signatur

Jag är en räv;)

Permalänk
Medlem

Du ger väldigt mycket info om vad det är för grejjer.. och om vad exakt du gjort och hur..

Permalänk
Medlem

Kolla i manualen.

Och skriv en bättre topic nästa gång.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Som vanligt, testa att nollställa RTC RAM. Koppla ur strömmen, ta bort batteriet på MB, flytta härför avsedd bygling (jumper) på MB ett snäpp och sedan tillbaka. Återställ. (kolla manualen för att hitta byglingen)

Detta är alltid det första man prövar när man råkar ut för en "svart dator" som i övrigt verkar leva och ha ström, innan man börjar riva och slita i övriga komponenter.

Visa signatur

/MegaKott

Permalänk
Medlem

Okej, men hur nollställer man RTC RAM DÅ?

Visa signatur

Jag är en räv;)

Permalänk
Medlem

Jag vet ju inte vilken typ av moderkort du har så det är svårt att säga. Som jag sa tidigare, kolla manualen om du har någon. Annars, vilket moderkort har du? Batteriet är ett knappcellsbatteri som brukar sitta nere till höger nånstans (sett på ett MB i stående låda), byglingen sitter nog också där i närheten.
EDIT: Byglingen heter nåt i stil med "JBAT"

Visa signatur

/MegaKott