Permalänk
Medlem

Läckande kondringar på Mobo.

Efter lååångt felsökande konstaterade jag att mitt moderkort gått sönder.

Köpte ett nytt Socket A mobo igår och monterade...

När jag demonterade mitt ASUS A7N8X såg jag att kondringarna läckt....
Kondringarna var rostbruna på "toppen", såg ut som inanmätet "bubblat" ur....

Någon med liknande erfarenheter?

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500

Permalänk

Jag har inte själv varit med om det, men det är ett känt problem hos vissa moderkort. Sök och du skall finna.

Permalänk

Hej,
Jag har samma problem som du, sitter på nåt 3-4år gammalt epox-kort..
De flesta kondensatorerna har läckt, men det e inte nog med det..
För nåt år sedan började datorn stänga av sig, helt plötsligt, alltid i slutet av bootprocessen.
Sen började den stänga av sig tidigare och tidigare i bootprocessen. Efter ett tag var det rätt illa.. Första gången man satte på datorn dog den alltid 20 sekunder in i bootprocessen, startade man den direkt klarade den sig 30 sek innan den dog, och 3:e försöket klarade den sig in i windows.. Jag började misstänka att det hade nåt att göra med värme.
Nu, ett år senare dör den efter 0.1 s första gången, 0.2 andra, 0.3 tredje osv..
Jag kan alltså inte starta datorn som vanligt utan att försöka kanske 200ggr i sträck.. I stället har jag börjat ta till hårtorken.. jag måste sitta och värma upp processorn till ca 78 grader för att få igång burken.
Processorn har jag testkört på andra datorer, och den e helt ok. Det verkar vara en krets på moderkortet, eller nån kondensator som sitter väldigt nära kylflänsen som måste värmas..

Ja, tänkte bara att jag kunde berätta om min dators lilla egenhet ifall du skulle få nåt liknande problem. Mitt började också med läckande kondensatorer..

Tilläggas ska göras att jag kör en 2100+ palomino med dålig kylning som alltid har varit väldigt varm. 63-73 grader ungefär brukar den ligga på ( även innan problemen började)
Jag tror helt enkelt att kondensatorerna inte riktigt klarar av värmutvecklingen från processorn..

Har du också en väldigt varm kärna?

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk
Medlem

Jag har en Athlon 2600+, som senaste tiden gått oklockad och därav inte varit speciellt varm.
Satte larm på värmen och minitorerade när datorn var ny, då var det inget problem.
Den har aldrig larmat pga värme....

Problemen började när jag skulle byta gfx-kort, annars har nog maskinen varit igång (självklart med några kortare avbrott för omboot) 2 år i sträck. Mobot/kondringarna kanske hann svalna då och då kom problemen som ett brev på posten.

Dina symptom är väldigt lika mina frånsett att min bara "är uppe" i man 5 minuter och BIOS resettas ofta efter en "panic"/omboot.

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500

Permalänk

Har kondingarna läckt är det bara att lämna in och få ett nytt. Om man har garantin kvar dvs.

Permalänk

Garanti? Vad e det?

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sandalfon
Har kondingarna läckt är det bara att lämna in och få ett nytt. Om man har garantin kvar dvs.

Ingen garanti kvar då kortet är 2½ år, funderar på att löda på nya.

Någon som har koll på vad kondingarna kostar mellan tummen och pek....

EDIT: Kollade på elfa.... Knappast värt att byta när dom kostar mellan 20-40 kr

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500