Cell är alldeles för dyr för att producera?

Permalänk
Medlem

Cell är alldeles för dyr för att producera?

theinq.net har räknat lite på vad en cell-processor skulle kosta att köpa, om de fanns till salu i dagsläget.

en våffla med cell-chips kostar ungefär 8-9000$ att tillverka. det är ungefär tvåhundra chips på varje våffla, och ibm verkar få ut ungefär 65 fungerande chips per våffla. det gör att varje chip kostar i runda slängar kostar 150$ att tillverka! och då är inte allt inräknat.

förhoppningsvis går produktionsavkastningen upp väldigt mycke för IBM, annars blir nog inte en ps3 ekonomiskt försvarbar

L'Inq

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

En sak som jag aldrig förstått, varför görs våfflorna runda?
Vad jag kan se är chippen fyrkantiga.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

EDIT. One common question is why wafers are rounded and not squared. The answer is simple. Since thru the Czochralski process the ingot is created by pulling and rotating the molten silicon, the natural shape for the silicon crystal resulted from this process is rounded, not squared.

http://www.hardwaresecrets.com/article/252/2

Våfflan är väl placerad under en laser eller något som bränner in någon elektriskt ledande metall/(gas? som övergår till fast form vid bränning?) på kislet för att skapa ledande material för typ minitransistorer eller något, lasern måste väl stå stilla och kan bara vinklas över en viss diameter som jag förstår det, en fyrkantig våffla får då mindre area vilket leder till lägre produktionskapacitet.

Någon mer insatt kan väl berätta mer exakt eller tillrättalägga mig.

---

Angående att Cell blir för dyr att tillverka. Tänk på att PS3 kommer säljas i mängder över många år. En cell år 2006 med 90nm processorteknologi är dyr men en cell @ ~30nm år 2010 som säljs för samma pris vore ett superkap för IBM. IBM har säkert budgeterat en förlust för projektets inledande fas, men vinst i slutändan. Ett 90nm chip på typ 150mm² tillverkad på en 3dm bred våffla är dyrt. Ett ~30nm chip på typ 50mm² tillverkad på en 5dm bred våffla är desto billigare. Under tiden hinner de dessutom tejpa om arkitekturen för att öka sin avkastning per våffla. Om det inte håller lär Sony bli besvikna och tvingas skjuta upp premiären av PS3.

Den enda skillnaden i en 2010 PS3 och en 2006 PS3 blir väl några interna spännigar och att chippen inuti sockeldosan blir lite mindre.

En lustig sak i ämnet är att om man slaktar en PS3 vid premiären kan man utvinna värdefull kraftigt subventionerad hårdvara, om man bara visste hur man kan tillämpa den i en dator. Tänk på en Blue-ray spelare, ett grymt grafikkort från Nvidia, en liten 2,5" hårddisk, en cellprocessor osv. för några tusenlappar.

Ursäkta om jag skrivit slafsigt, jag är trött.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Entrecote
Våfflan är väl placerad under en laser eller något som bränner in någon elektriskt ledande metall/(gas? som övergår till fast form vid bränning?) på kislet för att skapa ledande material för typ minitransistorer eller något, lasern måste väl stå stilla och kan bara vinklas över en viss diameter som jag förstår det, en fyrkantig våffla får då mindre area vilket leder till lägre produktionskapacitet.

Någon mer insatt kan väl berätta mer exakt eller tillrättalägga mig.

---

Angående att Cell blir för dyr att tillverka. Tänk på att PS3 kommer säljas i mängder över många år. En cell år 2006 med 90nm processorteknologi är dyr men en cell @ ~30nm år 2010 som säljs för samma pris vore ett superkap för IBM. IBM har säkert budgeterat en förlust för projektets inledande fas, men vinst i slutändan. Ett 90nm chip på typ 150mm² tillverkad på en 3dm bred våffla är dyrt. Ett ~30nm chip på typ 50mm² tillverkad på en 5dm bred våffla är desto billigare. Under tiden hinner de dessutom tejpa om arkitekturen för att öka sin avkastning per våffla. Om det inte håller lär Sony bli besvikna och tvingas skjuta upp premiären av PS3.

Den enda skillnaden i en 2010 PS3 och en 2006 PS3 blir väl några interna spännigar och att chippen inuti sockeldosan blir lite mindre.

En lustig sak i ämnet är att om man slaktar en PS3 vid premiären kan man utvinna värdefull kraftigt subventionerad hårdvara, om man bara visste hur man kan tillämpa den i en dator. Tänk på en Blue-ray spelare, ett grymt grafikkort från Nvidia, en liten 2,5" hårddisk, en cellprocessor osv. för några tusenlappar.

Ursäkta om jag skrivit slafsigt, jag är trött.

Mjo när jag kollade hur Xbox 360 såg ut innuti å så så började jag fundera på om man kunde bygga nån vettig dator på den. Säg att den kostar runt 4000Kr och med sin Power PC processor med 3st kärnor som är två trådiga villket ger 6 virituela processorer så borde den prestera rätt OK dock lite väl lite cache på 1Mb som delas på tre kärnor. 512Mb ram är lite lite med för tex en WS. Minst 1Gb helst 2Gb för runga grejor men ska man rickta den mot nån specefik applikation och det går å köra linux på den utan störe begränsningar så kanske man kan bygga sig en rätt billig men kraftfull PowerPC burk på den för å rednera 3D grafik eller ha som kraftfull server som kräver mycket CPU krafft till flera processer. Men först får man väll se om skyddet på den knäcks och att det går å köra linux obehindrat på den innan det blir acktuelt. Men 4K för en trippel core Power PC baserad dator oavset minnesmägd och ett krafftigt grafikkort är ju mö bang for the buck.
Den tar ju SATA enheter vad jag såg villket är smidigt.

Kluster kanske vore något

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
En sak som jag aldrig förstått, varför görs våfflorna runda?
Vad jag kan se är chippen fyrkantiga.

Från början är det (runda) stavar som sedan sågas i tunna skivor.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Entrecote
Angående att Cell blir för dyr att tillverka. Tänk på att PS3 kommer säljas i mängder över många år. En cell år 2006 med 90nm processorteknologi är dyr men en cell @ ~30nm år 2010 som säljs för samma pris vore ett superkap för IBM. IBM har säkert budgeterat en förlust för projektets inledande fas, men vinst i slutändan. Ett 90nm chip på typ 150mm² tillverkad på en 3dm bred våffla är dyrt. Ett ~30nm chip på typ 50mm² tillverkad på en 5dm bred våffla är desto billigare. Under tiden hinner de dessutom tejpa om arkitekturen för att öka sin avkastning per våffla. Om det inte håller lär Sony bli besvikna och tvingas skjuta upp premiären av PS3.

Om jag inte räknar fel borde ett chip på 150mm² på 0.09µ bli runt 16mm² på 0.03µ. Vilket innebär att dom får plats med nästan tio så många chip per waffer. Då har du redan där sänkt kiselkostnaden från 150$ till 15$. Sedan så blir det väldigt enkelt i dom processerna att få chippet att klara av frekvenserna. Så utan ytterligare tweaks kan du ändå få upp yieldsen till nära 100%. Vilket nästan kapar priset till en tredjedel.
Då har man 5$ i rena kiselkostnader. med större waffers så får dom ner priset per chip ytterligare.

Men detta gäller ju bara kislet. Andra delar av produktionen kommer ju kosta lika mycket. Men på en 0.03µ process blir det tokbilligt att göra chip med den transistormängden.