Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

AMD eller INTEL

Jag ska inom snar framtid köpa en ny dator och vet inte riktigt vad jag ska välja. Med vilken processor får man mest för pengarna? Datorn kommer att användas till skolarbete, lite spel, fotobehandling etc.
Någon som har några åsikter. Jag skulle inte vilja lägga mer än ca 7000:-

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2001

Finns inget annat alternativ än AMD helt enkelt.
Billigigare, strömsnål och kall, bättre prestanda.
Finns ingen anledning till att köra intel för dig.

Finns bara en Intelprocessor som är värd att ha. Och det är Pentium M. Och det är en processor för bärbara. Man kan ha den till desktop, men den är dyr och är i princip bara riktigt bra på spel, annat ligger den efter på.
P4 har inget att säga till om.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rimbo
Registrerad
Nov 2005

Amd rekommenderar jag

Amd Opteron 144 1,8 ghz. Asrock dual sata II. Maxtor Diamondmax 200 Gb. 1 Gb twinmos ram minne 3200. 9800 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2004

generellt sett brukar man säga att AMD är bättre på spel medan Intel är bättre på bild/video-redigering osv.

edit: dock så är AMD's dualcore (X2) prollare bra på multitasking så det är ett val.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan
generellt sett brukar man säga att AMD är bättre på spel medan Intel är bättre på bild/video-redigering osv.

edit: dock så är AMD's dualcore (X2) prollare bra på multitasking så det är ett val.

AMD är bättre på det mesta, bara för att AMD är bra i spel så är det knappast det enda dom är bättre på. Det är i princip bara en del encoding som Intels singlecores är bättre än AMDs singlecores på. Själva redigeringarna och sånt ska tydligen AMD vara bättre på också.
När det kommer till dualcore så är AMD i princip bäst på allt.

Och för att skruvis ska vara nöjd så gör jag härmed klart att vi snackar om P4 och A64. Inte Pentium M då dom inte är ett alternativ i diskussionen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001

Jag visste inte att t.ex. fotobehandling etc. var Pentium M´s starka sida?

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
PC
HTPC
Mediaspelare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rimbo
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag visste inte att t.ex. fotobehandling etc. var Pentium M´s starka sida?

inte jag heller

Amd Opteron 144 1,8 ghz. Asrock dual sata II. Maxtor Diamondmax 200 Gb. 1 Gb twinmos ram minne 3200. 9800 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollebygd
Registrerad
Jan 2005

AMD är överlägsen Intel idag.
Specielt i pris förhållande till prestanda och mhz förhållande till watt

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2001

OffT.

Intel's design guidelines state that notebooks that use the ultralow-voltage chips need only be built to dissipate up to 5 watts of power, for example, while those with the low-voltage Pentium M should dissipate up to 10 watts of power

http://news.zdnet.co.uk/hardware/chips/0,39020354,39161214,00...

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?
PC
HTPC
Mediaspelare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Finns inget annat alternativ än AMD helt enkelt.
Billigigare, strömsnål och kall, bättre prestanda.
Finns ingen anledning till att köra intel för dig.

Finns bara en Intelprocessor som är värd att ha. Och det är Pentium M. Och det är en processor för bärbara. Man kan ha den till desktop, men den är dyr och är i princip bara riktigt bra på spel, annat ligger den efter på.
P4 har inget att säga till om.

Bara spel?

http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=770ct479&page=...

Asus P9X79 | Xeon 2680v2@3.5Ghz | X61 Kraken | 16gb Corsair Dominator | 2x Intel 520 240gb RAID0 | ASUS Xonar Essence STX | R9 Nano

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005

AMD is teh shit

Rigg: Raijintek Thetis | Corsair 550VX | Asus Z97-A | Intel i7 4790K | Kingston HyperX Fury, 16 GB | nVidia Geforce GTX 1060 | Samsung 860 EVO, 500 GB | SB X-Fi Xtreme Music Laptop: MacBook Air 13 Mid 2013

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Frölunda
Registrerad
Aug 2005

Jag säger bara AMD

hp Pavilion zv6243 AMD 64 3200+, 512mb DDR, ATI Mobility Radeon x200 128mb, 60gb, 15.4'' widescreen, DVD-RW...
Stationär Dator: AMD 64 3200+, 1024mb DDR, ATI x300se (tmp), 360gb, 2x 19'' CRT, DVD-RW...
Mobilt: nu: Nokia N70, fd: hp iPAQ 1930, Asus MyPal 620bt, hp iPAQ rx3715, hp iPAQ 5455, Qtek 2020i