Permalänk
Medlem

AMD eller INTEL

Jag ska inom snar framtid köpa en ny dator och vet inte riktigt vad jag ska välja. Med vilken processor får man mest för pengarna? Datorn kommer att användas till skolarbete, lite spel, fotobehandling etc.
Någon som har några åsikter. Jag skulle inte vilja lägga mer än ca 7000:-

Permalänk
Avstängd

Finns inget annat alternativ än AMD helt enkelt.
Billigigare, strömsnål och kall, bättre prestanda.
Finns ingen anledning till att köra intel för dig.

Finns bara en Intelprocessor som är värd att ha. Och det är Pentium M. Och det är en processor för bärbara. Man kan ha den till desktop, men den är dyr och är i princip bara riktigt bra på spel, annat ligger den efter på.
P4 har inget att säga till om.

Permalänk
Medlem

Amd rekommenderar jag

Visa signatur

Amd Opteron 144 1,8 ghz. Asrock dual sata II. Maxtor Diamondmax 200 Gb. 1 Gb twinmos ram minne 3200. 9800 Pro

Permalänk

generellt sett brukar man säga att AMD är bättre på spel medan Intel är bättre på bild/video-redigering osv.

edit: dock så är AMD's dualcore (X2) prollare bra på multitasking så det är ett val.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan
generellt sett brukar man säga att AMD är bättre på spel medan Intel är bättre på bild/video-redigering osv.

edit: dock så är AMD's dualcore (X2) prollare bra på multitasking så det är ett val.

AMD är bättre på det mesta, bara för att AMD är bra i spel så är det knappast det enda dom är bättre på. Det är i princip bara en del encoding som Intels singlecores är bättre än AMDs singlecores på. Själva redigeringarna och sånt ska tydligen AMD vara bättre på också.
När det kommer till dualcore så är AMD i princip bäst på allt.

Och för att skruvis ska vara nöjd så gör jag härmed klart att vi snackar om P4 och A64. Inte Pentium M då dom inte är ett alternativ i diskussionen.

Permalänk
Medlem

Jag visste inte att t.ex. fotobehandling etc. var Pentium M´s starka sida?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Jag visste inte att t.ex. fotobehandling etc. var Pentium M´s starka sida?

inte jag heller

Visa signatur

Amd Opteron 144 1,8 ghz. Asrock dual sata II. Maxtor Diamondmax 200 Gb. 1 Gb twinmos ram minne 3200. 9800 Pro

Permalänk
Medlem

AMD är överlägsen Intel idag.
Specielt i pris förhållande till prestanda och mhz förhållande till watt

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

OffT.

Intel's design guidelines state that notebooks that use the ultralow-voltage chips need only be built to dissipate up to 5 watts of power, for example, while those with the low-voltage Pentium M should dissipate up to 10 watts of power

http://news.zdnet.co.uk/hardware/chips/0,39020354,39161214,00...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Finns inget annat alternativ än AMD helt enkelt.
Billigigare, strömsnål och kall, bättre prestanda.
Finns ingen anledning till att köra intel för dig.

Finns bara en Intelprocessor som är värd att ha. Och det är Pentium M. Och det är en processor för bärbara. Man kan ha den till desktop, men den är dyr och är i princip bara riktigt bra på spel, annat ligger den efter på.
P4 har inget att säga till om.

Bara spel?

http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=770ct479&page=...

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

AMD is teh shit

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk

Jag säger bara AMD

Visa signatur

hp Pavilion zv6243 AMD 64 3200+, 512mb DDR, ATI Mobility Radeon x200 128mb, 60gb, 15.4'' widescreen, DVD-RW...
Stationär Dator: AMD 64 3200+, 1024mb DDR, ATI x300se (tmp), 360gb, 2x 19'' CRT, DVD-RW...
Mobilt: nu: Nokia N70, fd: hp iPAQ 1930, Asus MyPal 620bt, hp iPAQ rx3715, hp iPAQ 5455, Qtek 2020i