xbox 360 vs pc grafikspec i jämförelse?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2001

xbox 360 vs pc grafikspec i jämförelse?

Är inte intresserad av att starta någon diskussion om xbox 360 är bättre eller sämre men jag är nyfiken på grafik specifikationer.

Om man jämför vad en xbox 360 klarar av att leverera grafikmässigt i jämförelse med vad en pc med ett snuskigt bra grafikkort i kan prestera.

Vem vinner på pappret?

Har googlat men hittar ingen bra jämförelse. Kan någon tipsa?

"Open Source programming is like sex, one mistake and you have to support it for the rest of your life." (M. Sinz, CBM Inc.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Nov 2002

En direkt jämförelse är ganska svår eftersom det beror på vad du jämför, hur snygg grafik dom kan klara av eller hur egentlig rå styrka.

En pc har snabbare grafikkort, men eftersom xbox 360 är optimerad för spel och spelen bara fungerar på en xbox så skulle jag tippa på att det blir lika eller bättre grafik på xboxen.

Men detta är inte fakta och tyvärr tror jag inte du kommer att hitta någon sådan jämförelse som är baserat på fakta.

Citera för att vara säker på svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2001

Frågeställningen är. Går det få tag i ett grafikkort till pc som på pappret kan leverera bättre än det som sitter i Xbox 360 (tvistar om detta på jobbet).

Naturligtvis handlar ju spelupplevelse om så mycket mer än bara grafik. Och naturligtvis har du större möjligheter att optimera grafikkort med övrigt hårdvara. Inget snack om saken.

Men påståendet är att grafikprestandan i ansvarig del i Xboxen är det bästa som går att få.

Jag tror inte riktigt på det. Grafikkortsmarknaden går framåt i en vansignig fart. Min teori är att det, på pappret, redan finns kort ute på marknaden som kan leverera mer grafik än xbox 360.

Hur jämför man?
Antalet trianglar på skärmen samtidigt?
Busshastigheter?
Minneskapacitet?
GPU?

Vad?

Om man kan få två listor med vad de olika systemen (xbox 360) och PC (ati grafikkort) klarar av i respektive område vore jag nöjd...

"Open Source programming is like sex, one mistake and you have to support it for the rest of your life." (M. Sinz, CBM Inc.)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Nov 2002

X1800 specs
http://www.beyond3d.com/reviews/ati/r520/index2.php

Xbox 360 GPU specs
http://www.hardocp.com/article.html?art=NzcxLDI=

Kolla på dessa sidors specs. för det finns INTE en jämförande artikel.

T.ex. antalet trianglar/s är mindre än hälften på xboxens gpu.

Citera för att vara säker på svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Feb 2002

Xboxen kommer alltid ha samma grafikkortskrets. PC har hela tiden ett flöde utav nya.
Egentligen behövs det inte nya alls, utan det som behövs är att lära sig koda för gpuerna.
Därför kommer alltid konsollspelen utklassa PC-grafikkort.

För att de kan koda till dem. De slipper bry sig om gamla kort etc. De optimerar för den specifika hårdvaran.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Maj 2005

En bra graffekort till Pc kostar dubbelt så mycket som ett 360 gör. Fast att Xbox360 har bättre grafik än Pc .....själv tycker jag det är lustigt=P att 360 kostar bara 3900kr

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Nov 2002

Har du en länk där du kan bevisa att xbox har bättre grafik än pc spel eller tror du bara på microsofts propaganda om xboxen eller?

I ren rå prestanda tror jag faktiskt att de nyaste gpuerna till pc är snabbare.
Den största möjliga prestanda boosten skulle vara att xbox gpun har 48 st unified shader pipelines. Men det går inte att veta hur den igentligen presterar mot en vanlig gpu med dedikerade pipelines.

Citera för att vara säker på svar!