ABIT AW8 - CMOS Checksum Error Defaults Loaded [BILD]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2002

ABIT AW8 - CMOS Checksum Error Defaults Loaded [BILD]

Hej hopp!

Har nyligen inhandlat nytt moderkort, processor etc, moderkortet är ett ABIT AW8.

Slängde ett öga på biosversionen igår (1.0) och såg att det fanns update till 1.4, dags för flashning alltså.
Gjorde som jag brukar göra, och som det var beskrivet i manualen, flashningen gick utan problem enligt programmet.

Nu har jag fastnat på detta:

http://img507.imageshack.us/my.php?image=pict04111fu.jpg

Hur gör jag för att lösa detta? Kommer inte ens in i BIOS för att göra ändringarrna jag vill göra. Efter bilden ovan, vad jag än väljer, så blir det "blank-screen", och jag får boota om igen.

Har clearat CMOS flertalet gånger, dragit ut alla connectors till moderkortet samt lyft bort batteriet, fortfarande samma resultat.

Det enda val som fungerar är om jag clearar CMOS och bootar upp med Flash-disketten, således flashar om.

BIOS:en kan väl inte vara körd, lr?

Nexus Breeze m/500W | Pentium 4 640 3.2GHz | Abit AW8 | Corsair PC5300 2048MB | Sapphire Radeon 1800XL | Terratec Aureon Space 7.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2002

Du flashade inte kortet med "fel" BIOS då?
Tänker på att det finns både AW8 och AW8-MAX.

Det kanske är samma BIOS till bägge korten, men det tror jag inte.

Jag har själv flashat mitt AW8-MAX från 1.0 till 1.4 (via deras uppdateringsverktyg i windows) utan efterföljande problem.

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2002

Jag använder rätt BIOS, det är jag tämligen säker på.

Flashade nyss om till version 1.1, och nu kan jag iaf komma in i själva BIOS och göra inställningar.

Men lik förbannat när jag ställt in allt som det skall vara, och bootar om, så händer....ingenting.

POST:en går bra, men sen står datorn baka med "blank-screen", tills man bootar om igen.

Blir galen på detta...vad kan jag ha missat!

Nexus Breeze m/500W | Pentium 4 640 3.2GHz | Abit AW8 | Corsair PC5300 2048MB | Sapphire Radeon 1800XL | Terratec Aureon Space 7.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Okt 2002

Har du gjort "Load Optimized Defaults" och sparat ändringarna i BIOS efter att du flashat? Det brukar lösa problemet vanligtvis.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2002

Nu fungerar det igen, när jag tagit ur mitt kontrollerkort?

Funkar klockrent utan kortet i, sätter jag i kortet kommer jag inte längre än datorns POST, skumt, måste vara fel på kontollerkortet.

Blir till att köpa nytt imorgon