Faktisk Skillnad på 1:1 och divider på överklockad A64-plattform?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2002

Faktisk Skillnad på 1:1 och divider på överklockad A64-plattform?

Sitter och letar runt här på swec och andra platser,

men jag kan inte hitta någon bra undersökning som visar den faktiska prestandaskillnaden mellan pc3200@divider och dyrare minnen@1:1 på en överklockad(250+mhz) A64-plattform.

Jag är inte särskilt intresserad av syntetiska tester, även om dessa kan vara intressanta, utan jag är mest nyfiken på "riktig" prestanda då jag står i valet mellan "value" och "oc".

Är det någon som vet något om detta?

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stavanger
Registrerad
Aug 2002

Jag vet inget test men jag har läst av nån med rätt bra koll här på swec att det är i stort sett plus minus noll i prestanda att köra 1:1 med slappare timings på A64.

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollmora
Registrerad
Jun 2005

I.o.m. att minneshastigheten alltid använder en divider på en Athlon 64 för att minneskontrollören sitter på processorn och inte utanför kan man tänka sig att prestandan inte automatiskt tar skada när man ställer in det själv. Jag tror dock att dividers inte är träffsäkra inpå varje MHz vad än BIOS och CPU-z anger. Jag tror (till min ringa kunskap) att möjligheterna av att kunna ändra dessa dividers kommer av arkitekturens behov av att försätta sig själv i dividers på samma vis som förekomsten av att kunna ändra multiplier kommer av AMDs införande av CnQ.

Det finns ett intressant scenario att göra detta experiment i.
Kör minnet i hastigheten 180/200 och HTT i 223 fast med en multiplier i 9 ist. för 10. Då borde man köra några benchmarks för att se om det blir någon skillnad med tidigare inställning utan dividers mot den senare där divider, multiplier och HTT slår ut varandra.

Tyvärr är min stationära dator inte igång idag så jag kan inte testa, jag har hittills ägnat mig åt 1:1 klockningar.

Sen vet vi ju att ifall man kör 1:1 och ökar så ökas minnets bandbredd. Anandtech visade på i en studie för några månader sen att inte ens X2 är i speciellt mycket större behov av ökad minnesbandbredd. Prestandaökningen fanns men var ganska liten. Därav kan man dra slutsatsen att lägre timings kan hjälpa mer vid ett vägskäl mellan lite högre HTT och lägre timings.

Min prioritetsordning blir följande vid tweaking/OC.
1. CPU hastighet.
2. Låga timings.
3. Minnesbandbredd.

Alla tre är viktiga, så jag skulle aldrig kunna tänka mig att sänka minneshastighet under spec.

http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=28&threadi...)
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2548&p=1

Sammanfattning: För den prismedvetne är dividers med budgetminnen ett smart val.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001

Att dividers räknas från multipliern/cpuhastigheten har vi vetat hela tiden, här har du en tråd från 2003 jag kommenterade i ang 200&166 dividern http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?p=282317#p... snarare så man använder det för att få den minneshastighet man vill ha. 1:1 finns inte så man kan inte säga att det skulle vara bäst och enligt tester är det lika snabbt med andra dividers, vet att HMB postade om test han gjorde i klockningsforumet, förutsatt att minnet och cpu hålls i samma hastighet så det finns dokumenterat.

Eftersom AMD64orna klockar så högt så kan man inte köra med 200MHz dividern knappt, blir 300+ då och 3-4-4 minnen. Kör man 10x kan man likagärna köra "166" divdern CPU/12 och få 250MHz 2-2-2. Man får väga upp det hela.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Dec 2004

http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=28&threadi...

Tada. Där är en som testat lite olika. Han har testat växla mellan tighta timings och kraftiga dividers, och motsatsen, samt även kört tighta timings utan/med mindre dividers (använt sig av bättre minnen). Jag tycker resultatet är högt spännande!

Min dator äger mig. True story.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=28&threadi...

Tada. Där är en som testat lite olika. Han har testat växla mellan tighta timings och kraftiga dividers, och motsatsen, samt även kört tighta timings utan/med mindre dividers (använt sig av bättre minnen). Jag tycker resultatet är högt spännande!

Haha!! Mycket spännande intressant läsning!!!

[ Tt Core V21 | 5820K @ 4,5Ghz | Noctua NH-D15 | Asrock X99m Extreme4 | Corsair LPX 32Gb | EVGA Supernova G2 650W | GTX 970 | M.2 500Gb SSD ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=28&threadi...

Tada. Där är en som testat lite olika. Han har testat växla mellan tighta timings och kraftiga dividers, och motsatsen, samt även kört tighta timings utan/med mindre dividers (använt sig av bättre minnen). Jag tycker resultatet är högt spännande!

PRECIS vad jag letade efter!

Tack

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Dec 2004

Efter att jag läste det där så ångrade jag inte en sekund att jag köpte vanliga snorbilliga A-data CL2.5-minnen. Prestandaökningen motsvarar helt enkelt inte prisökningen till dyrare minnen.

Min dator äger mig. True story.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2005

Gäller detta bara A64?

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2003

http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=27875

Där är ett till jätte test där det 1:1 och dividers jämförs.

Ska säga det att jag ångrar mig att jag köpte BH-5or och inte satsade på ett 1GB kit istället

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Dec 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smolk
Gäller detta bara A64?

Ja, för intel gäller lite andra saker. Anledningen till att AMD-processorer inte är lika känsliga är den inbyggda minneskontrollen och den redan befintligt höga bandbredden.

Min dator äger mig. True story.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2002

Samt att processorn sköter minneshanteringen.

Kingston Value 2gb är beställt, tack till alla som hjälpt till!

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Jan 2005

Hur man än vrider och vänder på alla tabeller och staplar
som finns så får man aldrig sämre prestanda med
bättre/snabbare minnen, nä det är nästan alltid
tvärtom, man får bättre prestanda
8-20 % i en del spel anser iaf jag vara rätt mycket och
eftersom spelen blir mer minneshungriga så kommer
förmodligen minneshastigheterna bli lite viktigare ändå
i kommande titlar, men jag kan ha fel...

Q6600 @3.6 , Gigabyte GA-P35-DQ6, Pny 8800 GTS 640 Mb @680/1900, Crucial Ballistix 8500 2 x 1024 5-5-5-15 @1000,
Be Quiet E5-600, Creative X-Fi Fatality FPS, Chieftec CA-01SL-SL-B FullTower , Waterchill KT12A-12VX Triple 120mm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bollmora
Registrerad
Jun 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kronblom
Hur man än vrider och vänder på alla tabeller och staplar
som finns så får man aldrig sämre prestanda med
bättre/snabbare minnen, nä det är nästan alltid
tvärtom, man får bättre prestanda
8-20 % i en del spel anser iaf jag vara rätt mycket och
eftersom spelen blir mer minneshungriga så kommer
förmodligen minneshastigheterna bli lite viktigare ändå
i kommande titlar, men jag kan ha fel...

Det ligger en poäng i det. I mitt fall har jag en överklockad dualcoreprocessor som gillar mer minnesbandbredd. För den budgetmedvetne är det ändå ett smart val att minska minneskostnaden om några kompromisser behöver göras.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kronblom
Hur man än vrider och vänder på alla tabeller och staplar
som finns så får man aldrig sämre prestanda med
bättre/snabbare minnen, nä det är nästan alltid
tvärtom, man får bättre prestanda
8-20 % i en del spel anser iaf jag vara rätt mycket och
eftersom spelen blir mer minneshungriga så kommer
förmodligen minneshastigheterna bli lite viktigare ändå
i kommande titlar, men jag kan ha fel...

Det enda som är en storskillnad är i Everest Memory Read och Aquamark3D.

I 3DMark05 så vann ju faktiskt BH-5 minnet i 180Mhz på en divider jämnfört med allt annat.

men du kanske menar ett annat test och inte det från DFI Street?

/Fotnot: Tabellen kommer från http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=27875

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
http://www.angrygames.com/images/timings_comparison3.jpg

Det enda som är en storskillnad är i Everest Memory Read och Aquamark3D.

I 3DMark05 så vann ju faktiskt BH-5 minnet i 180Mhz på en divider jämnfört med allt annat.

men du kanske menar ett annat test och inte det från DFI Street?

/Fotnot: Tabellen kommer från http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=27875

Tror han menar att man har råd med 2x1024 value istället för 2x512 prestanda.

Därmed får man bättre prestanda per krona med value i(nya) spel.

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Dec 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kronblom
Hur man än vrider och vänder på alla tabeller och staplar
som finns så får man aldrig sämre prestanda med
bättre/snabbare minnen, nä det är nästan alltid
tvärtom, man får bättre prestanda
8-20 % i en del spel anser iaf jag vara rätt mycket och
eftersom spelen blir mer minneshungriga så kommer
förmodligen minneshastigheterna bli lite viktigare ändå
i kommande titlar, men jag kan ha fel...

Enligt tabellen hos Anandtech är prestandaskillnaden snarare runt 0-2% och vad är prisskillnaden?
Att använda det inbyggda ljudkortet på moderkortet resulterar i ca 10-15% prestandaförlist, men det talas det tydligen tyst om?

Min dator äger mig. True story.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
under en sten
Registrerad
Apr 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Enligt tabellen hos Anandtech är prestandaskillnaden snarare runt 0-2% och vad är prisskillnaden?
Att använda det inbyggda ljudkortet på moderkortet resulterar i ca 10-15% prestandaförlist, men det talas det tydligen tyst om?

Mycket intressant länk Ackelind och poängen med ljudkortet är klockren !

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Jan 2005

Huruvida man får bättre prestanda med snabbare minnen beror helt
på vilken tillämpning man använder.
En del spel vinner på bättre bandbredd, andra inte.
Nu använder dom flesta datorn till annat än bara spel och beroende
på vad man gör så kan bandbredden ha ganska stor betydelse.
Videoredigering, postprocessing, 3d modelering, 3d rendering, bildbehandling
är bara några exempel där man kan ha nytta av högre bandbredd.

Och angående Anandtech testet vilket är mycket välgjort så visar
denna ganska bra på att det är beroende på tillämpning om man har
nytta av den högre bandbredden.

Några exempel från:
http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=28&threadi...

UT2003 10x7 Flyby
PC2300 - 3-3-3 1T- 297
PC3000 - 3-3-3 1T- 319
PC3000 - 2-2-2 1T- 334
PC4700 - 3-4-3 1T- 341
PC3800 - 2.5-2-2-1T - 345
14% max boost, hey but very small difference with value ram.

UT2003 10x7 BotMatch
PC2300 - 3-3-3 1T- 110
PC3000 - 3-3-3 1T- 118
PC3000 - 2-2-2 1T- 123
PC4700 - 3-4-3 1T- 127
PC3800 - 2.5-2-2-1T - 128
15% boost over PC2300, only 8% over value ram.

Winrar in KB/s
PC2300 - 3-3-3 1T- 496
PC3000 - 3-3-3 1T- 564
PC3000 - 2-2-2 1T- 636
PC4700 - 3-4-3 1T- 651
PC3800 - 2.5-2-2-1T - 703!!!
Here we see pretty signifigant gains due to bandwidth 41% diff top to bottom. This test obviously is very beneficial to have bandwidth or LL. Update: Crucial Ballistix owning all, Winrar seems the like LL even more than bandwidth. We sorta saw this already by the very close scores of PC3000 LL VS PC4700 high bandwitdh.

Andra test är nog lite missvisande då resultatet är begränsat av CPU'n.
t.ex
Lame in seconds
PC2300 - 3-3-3 1T- 56
PC3000 - 3-3-3 1T- 56
PC3000 - 2-2-2 1T- 56
PC4700 - 3-4-3 1T- 56
PC3800 - 2.5-2-2-1T -56
Seems bandwidth or LL has no effect here.

Vad jag menar är inte att Value minnen på nåt sätt är dåliga, tvärtom, dom
presterar ofta väldigt bra men kan ändå vara en flaskhals vid
vissa tillämpningar.

Om jag får tid (vilket inte blir närmaste veckorna) så skall jag testa
om och isf hur minnesbandbredden påverkar lite tyngre applikationer.
Jag har Lightwave 3D, Poser, Photoshop mm och skall försöka få till
ett test med olika minneskonfigurationer med dessa.
Jag är själv ganska nyfiken på detta
Av dessa så använder både Lightwave och Poser enorma mängder minne
om man har många och stora texturer i scenerna. Dessutom mellanlagrar
Lightwave mycket data (zbuffer) i minnet.
Har ni andra exempel på vad som skall testas så kom gjärna med förslag

Q6600 @3.6 , Gigabyte GA-P35-DQ6, Pny 8800 GTS 640 Mb @680/1900, Crucial Ballistix 8500 2 x 1024 5-5-5-15 @1000,
Be Quiet E5-600, Creative X-Fi Fatality FPS, Chieftec CA-01SL-SL-B FullTower , Waterchill KT12A-12VX Triple 120mm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Sep 2002

rendering i tex 3dstudio och maya skulle vara intressant om det är många sekunders skillnad...

men som sagt efter denna tråd känns det som man hellre köper billiga minnen, så länge man köper över 1gb iaf...fast nu är det väl så att ska man spela nya spel behöver man över 2gb.

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!