Permalänk
Medlem

Cpu is unworkable or has been changed

Tjena folk !

Har ett Abit NF7-S 2.0 och en Barton 2500+ som har funkat fin fint ända tills för ett par veckor sedan.
P.g.a min hårda arbetsbelastning på jobb så har jag inte pallat fixa datorn på den lila fritiden jag haft utan mest flutit med.

När man ska starta burken så kommer texten

Cpu is unworkable or has been changed
Press f1 to continue

Sen får man helt enkelt starta burken 3-8 ggr innan den går igång ordentligt.
Den startar varje gång men stänger av sig precis innan XP login kommer upp.
Så får man hålla på och muppa ett tag.

Processorn har klockat ner sig till 1009 mhz och har ingen mer benämning än AMD. Förr stod där kärnbeteckning 2500+ m.m.

Har planer på att uppgradera systemet med vill vänta några månader till.
Förslag och ideer tas tacksamt emot.

Visa signatur

Stationär: C2D 6600@2,4 GHz
Bärbar: DELL Vostro 1510
Notebook: Lenovo S10e

Permalänk
Medlem

Clear CMOS, ta ur och sätt i CPU'n igen. Sen skall det nog fungera. Kolla alla kablar etc etc..

Permalänk
Medlem

det ska du inte göra alls, abit även om dom inte erkänner det har ett jävligt buggigt bios. gör så här, gå in på bios, ta sedan save and exit. datorn startas om och problemet är löst, jag har haft detta problem 5 gånger nu när man har pillat på olika hårdvaru komponenter, kompis på DH hadde samma problem så det löser sig. det löser cpu is unworkable men att processorn klockat ner sig vågar jag inte gissa på

Visa signatur

inget intressant att skriva här

Permalänk
Medlem

Prova ladda "Optimized defaults" i bios.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma problem med en burk med en p3 och abit moderkort, det stod "cpu is unworkable or has been changed". Det uppstod då ja pillade lite i burken. Det jag gjorde var clear cmos, sen in i bios och ställa in rätta klockfrekvensen för prollen, dvs 133mhz.. Nu funkar den klockrent!!