Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jkpg
Registrerad
Sep 2004

Förvirrad, SLI och crossfire

Känns som att jag har missat något, har kollat in moderkortet Asus A8R-MVP, som verkar klart köpvärt.
Moderkort har stöd för crossfire, vilket innebär att man kan köra 2 ati kort, men frågan är om man bara vill ha ett grafikkort kan man då köra ett nvidia kort eller måste det vara ett ati kort?
Och hur är det på nvidia:s SLI, kan man där köra ett ati kort?
Hoppas ni förstår vad jag menar.

CPU: Ryzen R7 1700 | GPU: MSI GTX 1080 Ti GAMING X TRIO | MB: ASUS PRIME X370-Pro | RAM: 2x8GB G.Skill Flare X @3200MHz CL14 | Cooling: Air | Case: Fractal Design R5 Titan | Monitor: AOC Agon AG352UCG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2002

vet inte riktigt de är med crossfire, men med sli så brukar de gå att ändra till singel grafikkort med en fet jumper/brygga,
kolla upp i manualen till moderkortet, finns att få tag på asus hemsida.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2004

Det är helt problemfritt att använda ett ATI-kort på en SLI-bräda. Det borde ju också gå att köra ett nvidia-kort på en crossfire-bräda, men det är jag inte lika säker på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001

Du kan köra nVidia-kort såklart, men du kan inte köra dom i 'crossfire'. Det är vanliga PCI-E x16 slottar så du kan tom ha två kort, men de kommer köras inviduellt och inte i SLI eller crossfire på både kort med nVidia- och ati-chipset. Det är SLI eller Crossfiretekniken för att få det 'dual' som inte kommer nyttjas bara. För att det ska gå i SLI eller crossfire måste både chipset och grafikkort stödja det och SLI är nVidias teknik, Crossfire är ATIs teknik och fungerar med respektive grafikkorts-chipset kombination.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jkpg
Registrerad
Sep 2004

ok, har inte tänkt att köra med dubbla så då ska det inte vara några problem. Då får det bli ett Asus A8R-MVP och ett nvidia kort, tack för hjälpen.

CPU: Ryzen R7 1700 | GPU: MSI GTX 1080 Ti GAMING X TRIO | MB: ASUS PRIME X370-Pro | RAM: 2x8GB G.Skill Flare X @3200MHz CL14 | Cooling: Air | Case: Fractal Design R5 Titan | Monitor: AOC Agon AG352UCG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2004

Bra val.. Asus A8R-MVP är ett årets största överaskningar