Försenda leverans av ATI X1800XT

Permalänk
Medlem

Försenda leverans av ATI X1800XT

Jag beställde en hem-PC någon gång i september och fick den levererad tidigt i november. Grafikkortet jag har beställt finns inte tillgänglig på marknaden ännu och jag ställde frågor kring detta när jag beställde, men fick svaret att allt skulle levereras enligt överenskommet datum. Detta var naturligtvis inte möjligt och jag fick sedan valet att vänta med leveransen till kortet kommit ut och få ett meningslöst spelpaket med tillhörande spelmus, eller få datorn levererad med ett (mycket sämre) lånekort (ATI X850XT) i väntan på leverans.

Nu har det gått en månad sedan jag fick datorn och grafikkortet (ATI X1800XT) har inte kommit ut på marknaden och därmed inte heller kunnat levereras till mig.

Så till dilemmat; jag tycker inte att det är godtyckligt att jag betalar för ett dyrt grafikkort som jag inte har tillgång till. Vilken typ av kompensation är skäligt att kräva för en dylik situation?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk

hmm kan du inte med ett x850 köra de mesta spelen(i dagläget) med ruskigt bra inställningar?
har det inte varit uppenbart att x1800xt inte ska komma på ett bra tag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devildenied
hmm kan du inte med ett x850 köra de mesta spelen(i dagläget) med ruskigt bra inställningar?
har det inte varit uppenbart att x1800xt inte ska komma på ett bra tag?

Delvis, men jag får ganska dålig FPS på många spel om jag kör högsta grafik.

Och visst har det varit uppenbart att kortet inte skulle komma på ett tag, men jag frågade vid beställningen om det skulle bli försenat vilket de inte trodde. Så nu betalar jag extra för en produkt som jag inte har och tycker mig därmed ha rätt till någon slags kompensation. Frågan är bara vad?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Men det kommer ju att komma ut på marknaden snart. Och om dom har sagt att du kommer få ett X1800XT så får du ju det. Sen är det ju inte på något sätt deras fel att du inte kan få det.

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hawken
Men det kommer ju att komma ut på marknaden snart. Och om dom har sagt att du kommer få ett X1800XT så får du ju det. Sen är det ju inte på något sätt deras fel att du inte kan få det.

Har de givit honom ett datum då han ska få kortet så bore han få någon typ av ersättning. Det är ju en hyrdator och är kanske inte så kul att betala fult pris för en sämre dator än vad du ska ha.... Sänkt månadskostnad under den tiden du har det här kortet eller en extra hårdisk borde du kunna få tycker jag. Ialla fall sänkt månadsavgift.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Re: Försenda leverans av ATI X1800XT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dyll
Jag beställde en hem-PC någon gång i september och fick den levererad tidigt i november. Grafikkortet jag har beställt finns inte tillgänglig på marknaden ännu och jag ställde frågor kring detta när jag beställde, men fick svaret att allt skulle levereras enligt överenskommet datum. Detta var naturligtvis inte möjligt och jag fick sedan valet att vänta med leveransen till kortet kommit ut och få ett meningslöst spelpaket med tillhörande spelmus, eller få datorn levererad med ett (mycket sämre) lånekort (ATI X850XT) i väntan på leverans.

Nu har det gått en månad sedan jag fick datorn och grafikkortet (ATI X1800XT) har inte kommit ut på marknaden och därmed inte heller kunnat levereras till mig.

Så till dilemmat; jag tycker inte att det är godtyckligt att jag betalar för ett dyrt grafikkort som jag inte har tillgång till. Vilken typ av kompensation är skäligt att kräva för en dylik situation?

Läs ditt avtal och ta kontakt med konsumentvägledaren i din kommun men rent spontant så visst bör du ha någon form av kompensation men sen är det frågan om hur mycket då det skiljer kanske 1500:- mellan X850XT och X1800XT samt att du kunnat använda datorn hela tiden även om det varit med något sämre resultat i spel så hitills kanske 1/12 av värdeskillnaden så 125:- kanske men som sagt var prata med konsumentvägledaren.

Permalänk

Re: Re: Försenda leverans av ATI X1800XT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Läs ditt avtal och ta kontakt med konsumentvägledaren i din kommun men rent spontant så visst bör du ha någon form av kompensation men sen är det frågan om hur mycket då det skiljer kanske 1500:- mellan X850XT och X1800XT samt att du kunnat använda datorn hela tiden även om det varit med något sämre resultat i spel så hitills kanske 1/12 av värdeskillnaden så 125:- kanske men som sagt var prata med konsumentvägledaren.

Eftersom det är HemPC så är det bara att glömma konsumentvägledaren. HemPc går inte under komsumentköplagen vilket innebär att man inte har någon som helst rättighet om inte det skriftligt framgår i kontraktet med arbetsgivaren. Det är vanligt att de lånar ut annat kort tills det riktiga dyker upp och det får man finna sig i utan kompensation.
Om man inte är nöjd med det så är det bara att inte välja HemPC och köpa privat och sen via konsumentköplagen försöka få rätt.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

Re: Re: Försenda leverans av ATI X1800XT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Läs ditt avtal och ta kontakt med konsumentvägledaren i din kommun men rent spontant så visst bör du ha någon form av kompensation men sen är det frågan om hur mycket då det skiljer kanske 1500:- mellan X850XT och X1800XT samt att du kunnat använda datorn hela tiden även om det varit med något sämre resultat i spel så hitills kanske 1/12 av värdeskillnaden så 125:- kanske men som sagt var prata med konsumentvägledaren.

Eftersom det gäller Hem-PC skall man i första hand ta det med arbetsgivaren.
Lämpligen den som är upphandlingsansvarig får ta kontakt med företaget
som levererar datorn och lösa problemet eller reglera månadskostnaden
för hyrestagaren.

Om inte reglerna ändrats gäller inte konsumentköplagen hem-PC eftersom motparten
är arbetsgivaren.

Permalänk
Medlem

När började de debitera dig för den här datorn? Före eller efter leverans?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Försenda leverans av ATI X1800XT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Eftersom det gäller Hem-PC skall man i första hand ta det med arbetsgivaren.
Lämpligen den som är upphandlingsansvarig får ta kontakt med företaget
som levererar datorn och lösa problemet eller reglera månadskostnaden
för hyrestagaren.

Om inte reglerna ändrats gäller inte konsumentköplagen hem-PC eftersom motparten
är arbetsgivaren.

Ok Ok tråkigt bara att man ska ha en sämre rent konsumenträttslig sits än om man köper grejerna måste jag säga men det är iofs ett annat kapitel. Men ni menar att jag isf som privatperson inte har några rättigheter mer än vad avtalet mellan mig och uthyraren säger eller vilken lag kan tänkas gälla här? Gärna länk till den isf.

Permalänk

Re: Försenda leverans av ATI X1800XT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dyll
Jag beställde en hem-PC någon gång i september och fick den levererad tidigt i november. Grafikkortet jag har beställt finns inte tillgänglig på marknaden ännu och jag ställde frågor kring detta när jag beställde, men fick svaret att allt skulle levereras enligt överenskommet datum. Detta var naturligtvis inte möjligt och jag fick sedan valet att vänta med leveransen till kortet kommit ut och få ett meningslöst spelpaket med tillhörande spelmus, eller få datorn levererad med ett (mycket sämre) lånekort (ATI X850XT) i väntan på leverans.

Nu har det gått en månad sedan jag fick datorn och grafikkortet (ATI X1800XT) har inte kommit ut på marknaden och därmed inte heller kunnat levereras till mig.

Så till dilemmat; jag tycker inte att det är godtyckligt att jag betalar för ett dyrt grafikkort som jag inte har tillgång till. Vilken typ av kompensation är skäligt att kräva för en dylik situation?

Rent spontant så känns det som att du gjort ett eget val, att ta hem datorn med ett sämre kort som du lånar fram tills att det riktiga kortet kommer ut på marknaden. Rent krast så anser jag att du inte ska ha nån kompensation eftersom du har en fungerande dator där du själv valde att låna ett sämre grafikkort. Hade du väntat så hade du inte betalat något men i gengäld så hade du inte haft datorn.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem

Re: Re: Försenda leverans av ATI X1800XT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaMan
Rent spontant så känns det som att du gjort ett eget val, att ta hem datorn med ett sämre kort som du lånar fram tills att det riktiga kortet kommer ut på marknaden. Rent krast så anser jag att du inte ska ha nån kompensation eftersom du har en fungerande dator där du själv valde att låna ett sämre grafikkort. Hade du väntat så hade du inte betalat något men i gengäld så hade du inte haft datorn.

Visst gjorde jag ett val. Jag var i behov av en dator och hade inget annat val än att ta datorn med lånekortet. Hade jag väntat så hade jag fått betala samma pris (som förmodligen är baserat på priser från i september) för prylar som tappar i värde för var dag som går och det var aldrig ett alternativ.

Enligt avtal så skulle leveransen ske i slutet av oktober/början av november. Jag fick frågan om jag ville vänta (vilket skulle innebära senare leverans än avtalat) och få en spelmus och ett par spel, eller få ett lånekort i väntan på att det rätta skickas till mig, där jag sedan får installera det själv.

Till saken hör ju också att jag vid ett par tillfällen, innan jag lade beställningen, var i kontakt med deras ansvarige kring detta, då jag var helt säker på att kortet skulle bli försenat. Den anvarige visste dock knappt vad ett grafikkort var, men han försäkrade mig att allt skulle levereras i tid.

Som sagt, det har gått en månad nu och jag betalar för en produkt jag inte har fått. Jag skall ta kontakt med dem inom kort, då jag förväntar mig någon typ av kompensation för att de inte kan hålla det ursprungliga avtalet, det vill säga leverans av alla produkter senast i början av november.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Försenda leverans av ATI X1800XT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dyll
... och få en spelmus och ett par spel, eller få ett lånekort i väntan på att det rätta skickas till mig...

Känns som om du redan blivit erbjuden kompensation men avböjde?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Försenda leverans av ATI X1800XT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Willhelm
Känns som om du redan blivit erbjuden kompensation men avböjde?

Det var vad jag förstår antingen eller.

Som många andra har sagt så är det avtalet du skall titta på, dock så kan du väl försöka att få behålla lånekortet. Detta kommer troligen inte ske men du kan ju alltid försöka.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Jag gav dem ytterligare en tid att skaffa fram kortet, men det finns fortfarande inga indikationer på att det kommer levereras. Därmed skickade jag iväg ett mail där jag undrade vilken typ av kompensation de kan tänkas erbjuda. Det blir intressant att se vilket svar jag får...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Dummaste jag hört, dem LÅNAR dig ett x850xt tills dem kan få tag i x1800xt? Maken till otacksamhet har jag inte varit med om... fy på dig

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Dummaste jag hört, dem LÅNAR dig ett x850xt tills dem kan få tag i x1800xt? Maken till otacksamhet har jag inte varit med om... fy på dig

Otacksamhet? Jag beställde ett X1800XT som jag skulle få levererat i början av november, vilket jag försäkrades om vid ett flertal tillfällen. Och ja, OFFICE, en av Sveriges största datorkedjor, LÅNAR mig enbart ett sämre kort när de inte kan hålla vad de lovar.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dyll
Otacksamhet? Jag beställde ett X1800XT som jag skulle få levererat i början av november, vilket jag försäkrades om vid ett flertal tillfällen. Och ja, OFFICE, en av Sveriges största datorkedjor, LÅNAR mig enbart ett sämre kort när de inte kan hålla vad de lovar.

Du förstår inte va? De LÅNAR dig ett kort, trots dem inte behöver det, och om DU själv vet att dem inte kan garantera x1800xt så skyll dig själv. Fortarande otacksam

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Du förstår inte va? De LÅNAR dig ett kort, trots dem inte behöver det, och om DU själv vet att dem inte kan garantera x1800xt så skyll dig själv. Fortarande otacksam

Som jag påpekat tidigare så är det du som inte förstår. Innan jag skickade in min beställning så frågade jag dem om en eventuell försenad leverans av kortet. Jag fick svar att det inte skulle bli försenat.

När det sedan närmade sig leverans ringde jag igen och frågade samma fråga, med samma svar.

Därefter fick jag ett utskick precis innan leveransen i november att de antingen håller inne min leverans av datorn i x antal månader (med en extra mus på köpet), alternativt att jag fick datorn i tid, men med ett sämre lånekort, där jag sedan dessutom får påkosta installation av X1800XT-kortet själv när, eller om, det nu kommer.

Det är knappast ett särskilt gott beteende av ett sådant stort företag, som dessutom har en ansvarig som inte vet skillnaden på ett grafikkort och en processor.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Du skrev att du skulle få spel och någon mus (kompensation)
och sen det bättre grafikkortet när det kommer?

De har väl gjort det man ska förväntas av någon i detta fall.

Sen att du ska installera kortet själv, är inte datorn plomberad?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oobum
Du skrev att du skulle få spel och någon mus (kompensation)
och sen det bättre grafikkortet när det kommer?

De har väl gjort det man ska förväntas av någon i detta fall.

Sen att du ska installera kortet själv, är inte datorn plomberad?

Om jag skulle få spel plus en mus så skulle jag inte få någon dator på flera månader istället.

För att ta det igen:
Jag hade ingen dator och var i stort behov av en. Därför försäkrade jag mig, två gånger om, att allt skulle levereras i tid. Därefter visade det sig att så ändå inte skulle ske och jag fick då två alternativ.

1.) Vänta flera månader på leverans, få datorn som den var lovad plus ett par spel och en mus.
2.) Få datorn levererad i utsatt tid, dock med ett sämre grafikkort, plus att jag själv sedan får betala för att installera det kort jag redan betalar för.

Och ja, datorn är plomberad, men jag skall tydligen ändå installera kortet själv.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1