Några frågor om Pin FSB och minnesbussen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Nov 2005

Några frågor om Pin FSB och minnesbussen.

Shaa

Det är såhär att jag har lyckats spara lite pengar och funderar på mer RAM till min dator (mobo:t är socket 478). Detta skapar lite frågor:
När jag tittar i t ex Everest eller liknande program står det FSB 400 mhz samt att minnesbusshastigheten ligger på 266 mhz (det ena 133 mhz DDR och det andra ligger på 143 mhz DDR men det senare har slappare timings).

Vad är det högsta minnet kan gå i på mitt mobo då? är det 266 mhz eller 400mhz? Jag misstänker att minnesbusshastigheten ändras efter vilket minne som sitter i, alltså om jag satte i ett minne som var snabbare skulle den höjas eller är jag ute och cyklar? Så t ex om jag köper ett Pc3200 så kommer det gå i 400mhz(200mhz DDR).

En annan fråga : vilken Pin version ska minnet ha? Står ingenstans vad det aktuella minnet har för pin.

Då jag bara har 2 minnesbanker måste jag byta ut minnena helt. (kanske lika bra då de som är i är av olika märke, har olika hastighet och timings) hade tänkt mig corsair value. Kan inte klocka då det är en Dell dator...*suck*

Blir processorn (P4 1,8 Ghz) en flaskhals om man har 1 GB minne?

Aja ännu en minnestråd men men...

Tackar för svar på förhand