Permalänk

Nya delar. Luktar bränt som fasen

Idag envisades farsan med att köpa nya till en dator, jag försökte övertala honnom att köpa delar från någon internet butik, Men det blev från pc-city ändå.

När vi sedan plockade ihop paketet och drar i gång burken,kollar så alla fläktar startar, de gjorde det.
Sedan börjar det lukta ruggigt bränt på en gång, Första tanken var "är det cpun"?
röck ut sladden fort som fasen och sedan tog bort fläkten o tittade på cpun. Inget spår efter bränd cpu. Cpun var lika varm som vid rumstempratur.

Sedan checka jag nätagget och tyckte lukten kom därifrån.
Tog mitt nätagg jag har i denna burk (levicom 500W) och stoppa in det i den burken. Samma hemska lukt kom på en gång.

Frågan är vad som kan vara problemet? Har byggt ett antal datorer och har inte ens ha varit i närheten av något sådant.

Har även plockat bort allt igen för att se om jag kunde se några ytliga skador, eller känna vart ifrån lukten kommer, utan några resultat.

Systemet är:
Asus a8v deluxxe (s939)
amd 64 3500+
512mb pc3200 pny (skitminne från pc-city )
Hdds/cdrom satt på hans gamla dator

Någon som har någon ide vad som kan orsaka detta?
Fel på moderkortet från scratch?

Permalänk
Medlem

Nån kondensator på moderkortet kanske?, jag skulle gå tillbaka med grejerna iaf och be dom titta på det.. man vill ju inte köpa nytt för flera tusen sen det första som händer är att huset brinner upp =P

Permalänk

Hittade felet. var en jäkal distans som hade hamnat tokigt under.
Så antagligen har det blivit kortis. Allt startar men får ingen bild på skärmen.
Testat nollställa bios/byta raminnesplatser/annat grafikort/atx kontakten sitter i.

Så antagligen blir det att fixa nytt moderkort )=