Permalänk

Processor till socket 775

Hallå

Tänkte bygga ihop en ny dator som främst ska användas till spel,
men även en hel del programmering och 3d rendering.

Det blir nog ett Asus P5ND2-SLI Deluxe moderkort. Jag vill ha
socket 775 eftersom jag tycker det är lite för långsamt med
minnen på 400mhz nuförtiden (kan därför inte köpa AMD pga
att de inte stödjer DDR2 än).

Problemet är att välja processor..

Någon i 5xx serien,
Någon i 6xx serien eller
Intel Pentium D 830 3.0ghz

Helst hade jag velat ha Dual Core processorn men om den inte är
lika bra i spel och överlag som de andra så är det bättre att inte
ta den.

Vilken ska man välja? Vad är det tex. för prestandamässig
skillnad på 560J 3.6ghz 1mb cache och 660 3.6ghz 2 mb cache?
Hur stor skillnad är de tex. på de nämnda och högpresterande
processorer som amd fx-57?

// Gustav

Visa signatur

MSI K8N Diamond Plus | AMD Athlon X2 4600+ 2.4ghz | 2048mb ram 2 st Corsair TWINX XMS-512 3200C2 | POV 7800GT 256mb

Permalänk
Avstängd

Re: Processor till socket 775

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gustav128
Hallå

Tänkte bygga ihop en ny dator som främst ska användas till spel,
men även en hel del programmering och 3d rendering.

Det blir nog ett Asus P5ND2-SLI Deluxe moderkort. Jag vill ha
socket 775 eftersom jag tycker det är lite för långsamt med
minnen på 400mhz nuförtiden (kan därför inte köpa AMD pga
att de inte stödjer DDR2 än).

Problemet är att välja processor..

Någon i 5xx serien,
Någon i 6xx serien eller
Intel Pentium D 830 3.0ghz

Helst hade jag velat ha Dual Core processorn men om den inte är
lika bra i spel och överlag som de andra så är det bättre att inte
ta den.

Vilken ska man välja? Vad är det tex. för prestandamässig
skillnad på 560J 3.6ghz 1mb cache och 660 3.6ghz 2 mb cache?
Hur stor skillnad är de tex. på de nämnda och högpresterande
processorer som amd fx-57?

// Gustav

Spel, programmering och 3D rendering är AMD's processorer kung på, men du väljer Intel som är sämre för att klaga på frekvensen på minnet??????????

Kan tala om att AMD processorn har snabbare minneshantering med DDR minnen även om du jämför med P4 ihop med DDR2 på t.ex 667Mhz.

AMD leder överlägset i minnesprestanda.

Vad är det du syftar på? Är det inte den effektiva prestandan som är intressant? Dvs hur bra dina spel flyter på, hur snabbt det går att rendera grejer och hur snabbt det går att kompilera kod?

Frekvensen på minnet är en faktor av många 100tals andra faktorer i en dator.

Om du skall lägga ut 4000Kr som en P4 660 kostar så har du råd med en Opteron 170 som är en dualcore processor och som fullständigt sopar mattan med Intel. Klocka den 400Mhz och du sitter med värstingen Athlon64 X2 4800+

Visa signatur

Att kunna ha rätt är en självklarhet, man kan ha olika uppfattning om VISSA saker, men inte VISSA andra, t.ex att jorden är platt när den är RUND! Eller andra uppenbara saker som att en processor ÄR bättre än en annan.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att man får hjälp att bygga ny dator om man nämner ordet "Intel" tyvärr.

Visa signatur

P4 3,4 Ghz EM64T, GeForce 6800NU 370/800, 1024 MB DDR2 SDRAM

Permalänk

Oh okay. Om det verkligen inte är så stor skillnad på 800 (eller 667) och 400 mhz minnen så väljer jag nog hellre amd ja..

Miix: Hur går det med din 3.4ghz:are då?

Vad tycker ni andra då?
Intel med 667+ mhz minnen eller
AMD med 400mhz?

Visa signatur

MSI K8N Diamond Plus | AMD Athlon X2 4600+ 2.4ghz | 2048mb ram 2 st Corsair TWINX XMS-512 3200C2 | POV 7800GT 256mb

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog rekommendera dig att ligga lågt till Q1 nästa år om du vill bygga ett Intelbaserat system. Intel ligger lite efter just nu med sin "gamla" P4 arkitektur. Yonah (nya Pentium M) släpps 1 jan och Conroe något senare. Conroe kommer att ta över efter Pentium 4 serien.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk

Jag vill ju helst ha AMD, intel har jag haft ett tag men är inte så nöjd med det..

Så om det lönar sig mer att ha snabb processor och lite segare minnen så
väljer jag hellre det..

Ska köpa datorn vid Jul ungefär..

Visa signatur

MSI K8N Diamond Plus | AMD Athlon X2 4600+ 2.4ghz | 2048mb ram 2 st Corsair TWINX XMS-512 3200C2 | POV 7800GT 256mb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gustav128
Jag vill ju helst ha AMD, intel har jag haft ett tag men är inte så nöjd med det..

Så om det lönar sig mer att ha snabb processor och lite segare minnen så
väljer jag hellre det..

Ska köpa datorn vid Jul ungefär..

Tänk på att processor och minne är "bästa vänner" eller "bästa/närmsta grannar". Minneshastigheten säger ingenting om hur snabb din dator är praktiskt.

Sen är 2*DDR400 med en AMD processor snabbare än 2*DDR2 667 med en Intel processor. Minneskontrollern sitter i processorn på AMD's processorer som gör att accesstiden blir extremt låg, accesstid spelar stor roll för minnesprestanda. Frekvensen är bara en faktor, sen finns det förutom accesstid, hur bred databussen mellan minne och minneskontroller är.

Du som skall hålla på med kompilering och 3D rendering måste ju bara ha en dualcore processor, då snackar vi speed. Opteron 165 eller 170 är ett givet val.

Visa signatur

Att kunna ha rätt är en självklarhet, man kan ha olika uppfattning om VISSA saker, men inte VISSA andra, t.ex att jorden är platt när den är RUND! Eller andra uppenbara saker som att en processor ÄR bättre än en annan.