Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Datorn seeeg.

Hej!

Efter letat bland trådarna så har jag inte fått nog med svar så jag skapar en ny tråd. (risken finns att jag är dålig på att söka )
Jag har en amd xp 2100+, abit KW7 moderkort, gf4 mx, 512mb ram, seagate barracuda V 80gb hdd.

Datorn är vääädligt seg, som tex när jag lyssnar på mp3or med winamp och startar tex mozilla så hackar låten/går sakta...

Har provat gjort följande felsökning.
Provat 2st grafikkort
Provat 2st olika hdd's (inte haft i dom samtidigt utan installerat OS på den andra)
Provat med två st olika ram.

Sen slog det mig att det kanske är så att mitt PSU är i dåligt skick så jag tog ut allt så att jag bara hade ström till moderkortet och hdd'n.
Ram och grafikkort får ström från moderkortet.
Datorn är ännu "seg/laggig".

Jag tror att det är nätagget som är dåligt, vad tror ni?
Det går väl inte att prova med att strömmäta kontakterna för det blir ju olika sen när nätagget belastas...

Har ni några andra tips på felsökning?
Har gammal BIOS, men det spelar nog ingen roll i och med att det har fungerat väldigt bra tidigare...

Mitt huvud är då tomt på idéer nu.
Jag är tacksam för svar.

/sn

xp2100+(palomino), 256ddr pc2700, gf4ti4200, 2x80gb seagate, 19", 3.0+surface

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

är nivå 1 cache och 2 aktiverat i bios, kom ihåg för längesen när jag stängde av båda dom, tog ca 60min att starta windows!

Ryzen 1700 @ 3.86ghz, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003

Vet inte något om det men det har ju fungerat smärtfritt i några månader..
köpte moderkortet sprillans nytt av en kompis.

Börjar tro att det är nätagget ska nog hämta ett nytt idag och kolla om det blir nå bättre, annars lämnar jag tillbaka det.

Nu har jag provat ett annat nätagg, det var ingen skillnad... Då är det enda jag inte provat är moderkort eller någon annan processor.. Då är det säkerligen moderkortet ... bara 3-4månader gammalt detta =(

xp2100+(palomino), 256ddr pc2700, gf4ti4200, 2x80gb seagate, 19", 3.0+surface