AMD X2, samma minneskontroller som Venice, eller bättre?

Permalänk
Medlem

AMD X2, samma minneskontroller som Venice, eller bättre?

Jag ska snart "investera" i en ny CPU. Inte för att min nuvande inte duger men pga andra saker. Min fråga är således, är minneskontrollern i alla X2 samma som San Diego/Venice eller bättre?

Jag har fyra stycken minnesmoduler. Min nuvarande CPU klarar inte att köra dessa i DDR400. Altså kan jag inte "dra nytta" av minnena i huvud taget. De måste köras i DDR333. Jag vill gärna klocka dem lite, men det är omöjligt nu. Tillåter minneskontrollern i X2 detta?

Någon som vet/testat?
Kolla sign för annat i datorn.

Min nuvarande kärna är en Winchester (för er som inte orkade kolla sign).

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

vad jag har förstått kan den minneskontrollern i X2 köra 4 stickor i DDR400 men då i 2T command rate, vilket försämrar prestandan en aning, men det är ju ändå bättre än DDR333 i 2T.. vet inte hur det lämpar sig för överklockning men jag antar det är svårare att gå högt med fyra stickor än med t.ex. två.

sitter just nu med ett S754-system vilket inte har så värst heta minneskontrollers i dess cpuer.. så jag kör mina 1gb gskillstickor i 400 men jag kan nog inte gå över som det ser ut nu, blir en X2 så fort jag får lön.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Ingen som testat och kan bekräfta att X2 funkar bra att klocka med fyra minnesstickor altså? Vore trevligt om man kunde få upp FSB en bil. Nu måste jag ju köra minnena i ca 180-200 Mhz. Dvs långt under spec. Vore trevligt om man kunde utnyttja de fina minnena.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.