Permalänk

Polarns moderkort = Trasigt?

Satte nyligen ihop polarns nya dator.
En:
Athlon xp 2600+ med Spire Whisperrock kylare.
Asus A7N8X
Noname 512Mb Pc3200
Sapphire Radeon 9600Pro 128Mb
Seagate 80Gb
Q-tec chassi med 350W.

Nu till problemet. Från börjat bootade datorn fint, gick in på bios o tempen låg på 60c. WTF... Den ökade snabbt upp mot 80c på bara en min sen slocknade burken och vägrade starta mer.
Kände då på kylarn. Var knappt ljummen och fläkten snurrade. Gick då till datorbutiken med polarn och köpte ny pasta ifall det på kylarn var dåligt. Applicerar nya pastan och klämmer dit kylarn ordentligt. Datorn bootar. Går in på bios. Cpu temp 93c o den slocknar för resten av dagen.

Kan det vara så att det är kört för moderkortet?. En annan polare med likadant moderkort hade oxå värmeproblem. Även om cpun knappt var varm så klagade bios för överhettning.
Någon mer med liknande problem / Lösning?

//Tacksam Bombardier med Polaren

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk

Re: Polarns moderkort = Trasigt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombardier
Satte nyligen ihop polarns nya dator.
En:
Athlon xp 2600+ med Spire Whisperrock kylare.
Asus A7N8X
Noname 512Mb Pc3200
Sapphire Radeon 9600Pro 128Mb
Seagate 80Gb
Q-tec chassi med 350W.

Nu till problemet. Från börjat bootade datorn fint, gick in på bios o tempen låg på 60c. WTF... Den ökade snabbt upp mot 80c på bara en min sen slocknade burken och vägrade starta mer.
Kände då på kylarn. Var knappt ljummen och fläkten snurrade. Gick då till datorbutiken med polarn och köpte ny pasta ifall det på kylarn var dåligt. Applicerar nya pastan och klämmer dit kylarn ordentligt. Datorn bootar. Går in på bios. Cpu temp 93c o den slocknar för resten av dagen.

Kan det vara så att det är kört för moderkortet?. En annan polare med likadant moderkort hade oxå värmeproblem. Även om cpun knappt var varm så klagade bios för överhettning.
Någon mer med liknande problem / Lösning?

//Tacksam Bombardier med Polaren

Anledningen till att flänsen är ljummen är att den inte har tillräcklig kontakt med coren.
Gör om gör rätt

Permalänk
Medlem

Re: Re: Polarns moderkort = Trasigt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockeman_82
Anledningen till att flänsen är ljummen är att den inte har tillräcklig kontakt med coren.
Gör om gör rätt

Dvs. ta av cpu-kylaren och sätt på den, riktigt.

Permalänk

Re: Re: Re: Polarns moderkort = Trasigt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joakim_r
Dvs. ta av cpu-kylaren och sätt på den, riktigt.

Detta är ju gjort. Kylarn sitter som berget. För säkerhets skull rensade vi bort gammla pastan och gick o köpte ny. Datorn bootade enligt bios på samma temp som den stängdes av i 30min tidigare. Cpun var inte ett dugg varm när jag monterade bort kylarn efter att datorn dött vid 80c.

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem

fel på tempgivaren ?

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mantus
fel på tempgivaren ?

Mjo. Det är just det jag misstänker. För datorn kan vila hur länge som hellst. Men så fort den går igång igen stänger den av sig efter 5sek. Moderkortet är alltså kört?

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem

Ni har inte råkat monterat kylaren åt fel håll? Annars kan det vara en plastfilm som sitter på kylflänsen som måste tas bort före montering har råkat ut för detta själv en gång.

Permalänk
Medlem

du har möjligtvis inte råkat monterat socketA-kylaren så den ligger ovanpå upphöjningen på socketen? Har själv råkat göra det, så jag vet att det inte är något bra

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ultima
du har möjligtvis inte råkat monterat socketA-kylaren så den ligger ovanpå upphöjningen på socketen? Har själv råkat göra det, så jag vet att det inte är något bra

Nej. Det sitter ingen plastfilm eller liknande på kylarn.

Sen är den rätt monterad. Med "sänkningen" i flänsen över höjjningen på sockeln. Sen så sitter kylarn så hårt att coren nästan vore krossad.
Det som är dumt är ju att datorn bootar i 93c efter 5sek. Det e väl nästan omöjligt?

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem

Blir kylflänsen varm?
Om den inte blir det så är det mycket konstigt för om processorn når till 93 grader och inte kylflänsen blir varm så har den ingen kontakt, annars så är det ett fel på sensorerna. Annars har jag ingen aning för värmen måste ta vägen någonstans om det verkligen är 93 grader.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

Testa koppla ut alla saker föritom eran HDD så ni kan boota in i windows. Kan vara långsökt men det kan vara moderkortets som flippar ut PGA att någon CD-ROM läsare stör.

FElsöker man så ska man INTE utesluta även det som låter som mest korkat. Testa även en reseta CMOS

Visa signatur

Dell XPS m1710 | 2.33GHz Core 2 Duo "4MB" | 2GB 667MHz | go7900GTX | 100GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem

du kan inte inaktivera cpu-sensorn i bios snabbt som attans ? Det kan inte vara så att den plattan (his eller vad det heter) som skyddar coren inte nuddar coren ?

Permalänk

Flänsen blir ju ljummen. Eftersom datorn bara hinner rulla i 5sek, sen stänger den av sig. Även om man har cmos på "Clear" startar den av nån konstig anledning :S
Har testat med allt möjligt. Bara 1gång lyckats få upp bootscreen, då visade ju det som sagt 93c, Då hade datorn stått avstängd ett tag och ny pasta var på. Min kylare har lossnat på min burk tidigare, Men det dröjjde fanemig mer än 10sek innan cpun var uppe i så höga temps. Sen så är ju cpun inte ett dugg varm.
Annars dör den bara innan "pipet". Räknar med att sensorna är pajja eller något. Eftersom kylarn sitter hur bra som helst på cpun.

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem

Hade samma problem efter montering av min burk då jag fick den. Bytte CPU och sen dess funkar den prima. Höll dock på att få psykbryt 368 ggr innan jag bytte CPU.

Visa signatur

Stationär: C2D 6600@2,4 GHz
Bärbar: DELL Vostro 1510
Notebook: Lenovo S10e

Permalänk

Det är helt klart något kontaktproblem mellan kylare & CPU. Testa en annan kylare om ni inte redan gjort det.

Visa signatur

MIN DATA! P200MMX | 64MB | vet ej HDD | fett graffe | modekort: inbyggt | 600W agg | Grymma temps