Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2003

fläkt död= farligt?

Hej!
För en stund sedan märkte jag ett konstigt ljud från datorn som höll i sig en stund och sedan bara försvann. Öppnde då lådan och såg att det var fläkten som sitter på modekortet som hade stannat, den som kyler nordbryggan lr vad det nu heter.

Så frågan är om det är farligt, lr är det en "onödig" fläkt som bara sitter där för säkerhets skull?

Modekortet är:
ASUS A8N -SLI

Mvh Thomas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
瑞典
Registrerad
Aug 2004

kan nog vara bra att byta ut den då nf4 genererar en del värme... inga pengar ju

After Chuck Norris visited The Virgin Islands, they are just known as The Islands.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2003

okej, men är det nån större fara om jag kör med trasig fläkt i ett par dagar tills jag får tag på en ny?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003

Det finns risk för att nordbryggan överhettas. Du har ingen annan fläkt du kan sätta fast ovanför den befintliga för att få luftflöde? Om du kan ta bort den gamla fläkten (men behålla flänsen på) skulle det vara bra det med.

Om du har kvar någon garanti, ta kontakt med din återförsäljare, det är möjligt att du kan få en ny fläkt av dem eller av ASUS direkt.

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas/Viper
Det finns risk för att nordbryggan överhettas. Du har ingen annan fläkt du kan sätta fast ovanför den befintliga för att få luftflöde? Om du kan ta bort den gamla fläkten (men behålla flänsen på) skulle det vara bra det med.

Om du har kvar någon garanti, ta kontakt med din återförsäljare, det är möjligt att du kan få en ny fläkt av dem eller av ASUS direkt.

Ska kolla om jag enbart kan få bort fläkten. Min fläkt från grafikkortet sitter rakt ovanför nordbryggan och blåser över (HIS ATI X800XL 256MB PCIe DVI IceQ, se länk nedan), hjälper kanske lite?
Vad händer om nordbryggan överhettes, stängs dator bara av lr förstörs hela modekortet?

Har nog lite garanti kvar på kortet men eftersom chipset fläktarna verkar vara så billiga så orkar jag nog inte börja krångla med dem.

Grafkkort:
http://www.butik.it/?artnr=RX800XL-ICEQ&top=true

tack för svar
/Thomas