Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Nov 2005

Problem med a7v8x & Ti4200 OTES

Hejhopp..

Tänkte rustaupp den gamle datorn och ge till en närstående
som annars inte skulle haft råd.. men så har nu några frågetecken
uppstått...

1.
Moderkortet: Asus a7v8x...
Historik: Tänkte byta min 2100+ processor till den snabbaste
som kortet klarar... Biosen visar 2600Mhz som alternativ...
Websidans lista visar max 3000+ processorn....

Fråga: Har de missat skriva in snabbare processorer i deras weblista i samband med nyare biosar... Eller hade dom tänkt att man enkelt kan klocka upp 3000+ processorn till att fräsa i 2600mhz?

========================================

2.
Grafikkortet: Abit siluro Ti4200 OTES (speciell kylning)...
Historik: under några få veckor har en javachatt och ett 3d spel segat enormt, ville tro det var fel på windows eller att brist på minne, men sistnämnda bör de inte vara, kör inte dc längre... heh
-MEN, jag kikade av en slump in i datorn när den var på och
såg till min fasa att fläkten hade stannat.... pillade dock igång den igen...

Fråga: om fläkten på grafikkortet har varit still ett tag, kan grafikkortet tagit skada för resten av sitt liv och vara orsaken till att saker visats slött trots att fläkten snurrar nu?
-Kan jag testa detta på något vis?

=========================================

3.
Hårddisk: WesternDigital 120gb 8mb Sata
Historik: sprang och köpte mig en sata disk rätt tidigt av mitt datorbygge i tro om att jag skulle lätt kunna köra windows på den och vinna lite snabbare system... men ack nej...

Fråga: är det bara jag som missuppfatta, är det inte så svårt att få sata disken att stå för windowsbiten?
- har läst lite om andra fall, med andra moderkort, att de bara haft diskett med drivisar i samband med att de kört installationen.. och på så sätt hittat sata disken....
-ser i biosen att jag kan välja nåt som jag tolkar som satan.. scsi sata bla bla...

Fråga 2: är det dumt att krångla till det så? än köra mina andra vanliga ideisar...

4. Minne.... har de där pc333 minnena i maskinen... jag antar att jag helst bör ta sånna sen när jag ska sätta i fler minnen, eller kvittar de om jag tar ett pc400 minne, då den ändå lär tuffa i pc333'ans fart ändå ?
-de kostar ju lika mycke så framtidsmässigt vore ju ett pc400 bättre å ha ifall man ska återvinna...

Tackar på förhand!!

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
västerås
Registrerad
Jun 2003

Re: Problem med a7v8x & Ti4200 OTES

Citat:

Ursprungligen inskrivet av UberZeta

1.
Moderkortet: Asus a7v8x...
Historik: Tänkte byta min 2100+ processor till den snabbaste
som kortet klarar... Biosen visar 2600Mhz som alternativ...
Websidans lista visar max 3000+ processorn....

Fråga: Har de missat skriva in snabbare processorer i deras weblista i samband med nyare biosar... Eller hade dom tänkt att man enkelt kan klocka upp 3000+ processorn till att fräsa i 2600mhz?

KOMMENTAR ,
Athlon XP 3000+(333 MHZ FSB)(Model 10)(Barton) är den snabbaste processorn till A7V8X
Det viktiga är att det är max en 333mhz cpu ( inte 400mhz)

Uppdatera till senaste bios med gamla processorn.

========================================

2.
Grafikkortet: Abit siluro Ti4200 OTES (speciell kylning)...
Historik: under några få veckor har en javachatt och ett 3d spel segat enormt, ville tro det var fel på windows eller att brist på minne, men sistnämnda bör de inte vara, kör inte dc längre... heh
-MEN, jag kikade av en slump in i datorn när den var på och
såg till min fasa att fläkten hade stannat.... pillade dock igång den igen...

Fråga: om fläkten på grafikkortet har varit still ett tag, kan grafikkortet tagit skada för resten av sitt liv och vara orsaken till att saker visats slött trots att fläkten snurrar nu?
-Kan jag testa detta på något vis?

KOMMENTAR;

Kylfläkten måste fungera ( smörj upp eller köp ny ) annars pajat kortet förr eller senare.
Testkör 3DMark03 eller annat grafiktestprogram och se hur kortet klarar grafiktesten.

3.
Hårddisk: WesternDigital 120gb 8mb Sata
Historik: sprang och köpte mig en sata disk rätt tidigt av mitt datorbygge i tro om att jag skulle lätt kunna köra windows på den och vinna lite snabbare system... men ack nej...

Fråga: är det bara jag som missuppfatta, är det inte så svårt att få sata disken att stå för windowsbiten?
- har läst lite om andra fall, med andra moderkort, att de bara haft diskett med drivisar i samband med att de kört installationen.. och på så sätt hittat sata disken....
-ser i biosen att jag kan välja nåt som jag tolkar som satan.. scsi sata bla bla...

Fråga 2: är det dumt att krångla till det så? än köra mina andra vanliga ideisar...

KOMMENTAR:
I verkligheten är det inte någon jätteskillnad rent prestandamässigt mellan PATA och SATA.
SATA har en bättre teoretisk överföringshastighet, men i praktiken är det fortfarande RPM
( ex.vis Raptor 10.000rpm ) som ger den riktigt stora prestandakicken.

Om du har installerat en SATA disk, och vill ha den som Boot-disk ( ex.vis Windows) - så kolla i bios att du verkligen också bootar från denna disk.
Alltså inte bara boot-order ( ex.vis floppy/CD/Harddrive ) utan harddisk boot order, som brukar vara en underrubrik till föregående.

4. Minne.... har de där pc333 minnena i maskinen... jag antar att jag helst bör ta sånna sen när jag ska sätta i fler minnen, eller kvittar de om jag tar ett pc400 minne, då den ändå lär tuffa i pc333'ans fart ändå ?
-de kostar ju lika mycke så framtidsmässigt vore ju ett pc400 bättre å ha ifall man ska återvinna...

KOMMENTAR;
Som alltid - att blanda minnen är en chansning.
Samma hastighet och timings ökar chansen att lyckas.

Kan vara bra att tänka på nedanstående när du ska konfigurera dina minnen :
På nedanstående moderkorts-spec, ser det ut som om du bara kan använda 1 st dubbelsidigt PC3200 minne ( vilket de flesta är ) eller 2 st enkelsidia PC3200 minnen, pga. VIA chipset begränsning.

Från Moderkorts-spec.;
3 x DDR DIMM Sockets
Max. 3 GB unbuffered PC2100 / PC1600 non-ECC SDRAM Memory (PC3200 Max. to 2 banks only / PC2700 Max to 4 banks only)

Tackar på förhand!!

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Nov 2005

Tack för svaret....

3Dmark gav mig detta svaret:

=========================
Game Tests - score: 1580

gt1 - wings of fury........91,5 fps
gt2 - battle of proxycon...11,4 fps
gt3 - Troll's lair.........10,4 fps
gt4 - Mother nature........N/A
CPU tests - score: 385

Cpu test 1...37,6 fps
Cpu test 2....7,7 fps
Feature tests

Fill rate (single-texturing)... 649,9 MTexels/S
Fill rate (Multi-texturing).... 1813,2 MTexels/s
Vertex shader.................. 6,6 fps
Pixel shader 2.0............... N/A
Ragtroll....................... 6,3fps

Hur tolkar jag detta?

EDIT:

Nu med 3000+ processor och mega kylfläns å fläkt på grafikkortet så blev det:

Game Tests - score: 1684

gt1 - wings of fury........99,6 fps
gt2 - battle of proxycon...11,4 fps
gt3 - Troll's lair.........11,0 fps
gt4 - Mother nature........N/A
CPU tests - score: 496

Cpu test 1...53,0 fps
Cpu test 2....9 fps
Feature tests

Fill rate (single-texturing)... 650 MTexels/S
Fill rate (Multi-texturing).... 1815,3 MTexels/s
Vertex shader.................. 7,2 fps
Pixel shader 2.0............... N/A
Ragtroll....................... 6,7fps

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
västerås
Registrerad
Jun 2003

1580p ser normalt ut för ett GeForce Ti4200.

Du kan jämföra lite här ;
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=531436

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Nov 2005

så, mitt kort bör vara relativt friskt ändå då, trots att fläkten har stått stilla?
undra vad det är då som spökar så allt går segt... humm...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
västerås
Registrerad
Jun 2003

Kanske dags för en omformatering / nyinstall av OS ??
+ installation av moderkortsdrivrutiner.
Hur mycket minne har du ?
Inga AV program eller annat som arbetar i bakgrunden ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollhättan
Registrerad
Nov 2005

Nog mycke möjligt att det är dags att formatera, som jag nämnde så anade jag delvis det.. eller hoppades...

512mb, och har inte speciellt mycke mer program än före den började tröga, men och andra sidan är C: mer fylld nu, mindre tomt utrymme, ifall det där fuskminnet kanske inte har utrymme nog att arbeta... inte för att jag minns vart den hävda att jag hade 1024 men vill minnas att de stod de nångång i tiden... vad det nu kallas... 241mb ledigt enligt cacheman nu när grundprogrammen är igång å lite till....

-helt länge sedan jag kunde trycka ctrl-alt-del och det komfram en aktivitetsruta, hehe, så ja, jo, det är nog så att windows dummar sig...

i övrigt är jag relativt pigg på ha senaste bios och drivisar...

===============================================

Fråga:

Funderade på köpa en 3000+ processor, ett till 512mb minne, och tysta fläktar.... hamnar väl på 2000kr för detta... kanske ett modernt grafikkort av budgetsort/felköp säljeskort.. för 1000kr... = 3000kr....

Men.. så har komplett sånna uppgraderings paket och för 4200kr får man ju betydligt trevligare saker... 3500+ och 1024mb minne samt moderkort...

Vad är dummast att göra.... rusta upp med gamla saker så gott jag kan...
eller köpa ett paket, som i sig också är smått omodernt men inte fullt lika mycke... fast då tvingas jag ju köpa ett pci grafikkort också till de där paketet... blir ännu dyrare.... nu när jag staplade upp det såhär så känns de lite halvroligare att rusta upp det gamla moderkortet....
-ska ju egentligen bara gebort datorn sedan ändå.. hehe