Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2005

Sabbade just BIOS

Hej,

jag skulle nyss uppdatera BIOS'en i min gamla kärra, och det gick såklart åt helvete. Så nu har jag ingen BIOS och datorn startar inte.

Jag har ett gammalt moderkort, ett ASUS P4T-E, socket 478 och rambus. Går det att fixa in en ny BIOS eller måste jag köpa ett nytt kort tror ni?

Ifall jag måste köpa ett nytt moderkort, vart kan man i dagens läge hitta ett rambus-kort? Har sökt runt hos återförsäljare men inget napp än så länge.

Tacksam för all hjälp!

/Thomas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2004

jag misstänker att du måste köpa nytt kort. Som jag har förstått det så är det endast kort med löstagbart bios-chip som man har en möjlighet att rädda. Hmm, rambus-kort lär vara svårt att hitta hos vanliga återförsäljare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mora
Registrerad
Mar 2004

Är bioset som nämnt möjligt ta loss så går det fixa bara du hittar någon med eprom-programmerare.
Hör med din lokala datorhandlare, elektriker, tv/radio-butik o dyl om de har möjlighet. Alternativt finns det ett flertal på nätet som kan fixa det men då tar det längre tid.
Sen går det "ful flasha" om du har tillgång till en annan dator med samma bios och visst mått av mod. Byt ut den icke-fungerande, boota up, sätt i den korrupta med datorn igång, flasha och håll tummarna.

[ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]