Hur får man reda på vilket minne manska ha?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2004

Hur får man reda på vilket minne manska ha?

Tja, måste uppgradera en polares dator och efter som jag e helt lost på det mesta med datorer så tänkte jag givetvis överlåta detta till er.

Hon har en AMD Athlon(tm) XP 1800+ (1,53Ghz) Processor, moderkort vet jag inte. Och det behövs fan mer RAM minne, just nu 128 Mb.

Hur får jag reda på vilket minne hon har i burken och vilket jag alltså skall skaffa mer av.

Tack snälla.

Mvh Fredrik o Åsa

Every Communist must grasp the truth, Political power grows out of the barrel of a gun

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Apr 2005

lättast är ju bara att öppna burken o kolla direkt på minnet som sitter i

HTPC - Silverstone Grandia GD08 | Asus X99-Deluxe | i7 5820K | 16GB Ballistix 2400MHz | ASUS GeForce GTX970 | Samsung 840 EVO SSD | 4TB | EVGA SuperNova G2 750W | LG 60" Plasma | W7 64
Ljud - Onkyo TX606 | Dynavoice Challenger M-65
CITERA FÖR SVAR | SweCare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2004

Hehe, misstänkte att det svaret skulle komma.

Okej då, får väl göra det då, om det inte finns något lite krångligare sätt.

Every Communist must grasp the truth, Political power grows out of the barrel of a gun

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002

Krångligare sätt finns det väl alltid...

[Tycker jag.] 4790k@4.5 \\ GTX 1080 Strix@2139/10332 \\ ÄGskärm SA950 \\ Novatouch TKL \\ 2xSSD \\ 16GB \\ Tesla 600W i NZXT. Win7.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uddevalla
Registrerad
Nov 2002

Eller så skiter du i att kolla vad det är för minne och så köper du bara mer, eller du kanske vill ha reda på om det är sdram eller ddram?

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
under en sten
Registrerad
Apr 2005

Säkerligen ett socket A kort hon har....köp en vanlig 512:a Pc 3200 och sätt i. Endera funkar det bra med 128:an eller så hivar du ut den lilla kretsen och kör enbart med 512:an....förmodligen är busshastigheten lägre än minnets kapacitet, men det gör inget.

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2004

Om du vill kolla vad för minne som sitter i nu (utan att öppna datorn), kanske du kan pröva nåt i stil med programmet "Everest home edition" och kolla under "Moderkort-SPD".

/MegaKott

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2004

Tack

Men jag funderar lite på om det inte e SDram som sitter i. Och då kan jag väl inte klämma i PC3200?
Förstår att jag inte kommer att utnyttja busshastigheten, men det spelar mindre roll. SDRAM har ju gått och blivigt dyra som skam.

Får väl helt enkelt öppna burken, måste ju ändå göra det, ska fan sluta vara så förbannat lat.

Men om det nu e SDRAM, inte fan kan jag sätta dit DDRAM då väl? Är inte det olika socklar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2001

jag skulle rekomendera nyköp ifall det sitter sdram i burken. asrock brygga och billigast processorn samt 1 gig ram. bör gå att få för typ 3k.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2004

Yepp Error, du har allt rätt. Men damen e så förbannat snål. Eller så e hon student.
Men du har självklart rätt, inte speciellt stor ide att köpa en 512 stick för 700 till en sådan gammal holk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2004

troligtvis sdram, ingen större poäng att köpa mer ram.

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX